Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Jubileum lok type 29 Olaerts

Gestart door ToThePoint, 29 december 2012, 02:51:29 AM

Dirky

Of het nu gaat om speelwaar of een dure industriële machine, de verkoper is verantwoordelijk voor de goede werking van het verkochte product. Ik ken "Guido" niet persoonlijk maar ben ervan overtuigd dat hij de problemen zal oplossen.

Ik hoop dat hier nadien even overtuigende berichtjes komen als het probleem is opgelost!

ToThePoint

#31
@ Dirky

Uiteraard zal dat wel zo zijn, maar ik ben niet van plan om regelmatig 200km af te leggen. En de tijd die ik er mee verspeel.

Ik heb nog een slechte soldering ontdekt achteraan de printplaat waar de draden van de achterste led aan verbonden zijn.
Die had oftewel te weinig vloeimiddel of te koud gesoldeerd, maar die lag een beetje gehecht in uiteen geduwd soldeer.
Jammer dat de foto's mislukt zijn.

Ik heb de bewuste fiche gepictured. Ook geen super kwaliteit , maar wat ik wens te duiden is duidelijk herkenbaar.




Zoals u kan merken is dit omkeerbaar met alle gevolgen van dien. Wat dat daar in godsnaam doet is mij een vraag.
Als men nu die overbodige stekker en printplaat met Lm317L op hed weggelaten dan had de lok 50 € goedkoper gekunnen.
Als men extra aanrekent voor 1 lamp en nog een 50 € voor een speciaal nr dan is die prijsaanpassing naar beneden recht evenredig.

Ik heb reeds kabinelicht voorzien en de printplaat met de spanningsregelaars op is verwijderd.
er zitten 2 x de LM317L op.
Een regelt de spanning voor de voorste verlichting, de andere is verbonden met de AUX 1&2 op de decoder.
Ow ja die knappe stekker is vakkundig verwijderd en zowel lok als tender geven stroom aan de decoder.

Nu weet ik nog niet goed of ik die extra koplamp met driehoek ga installeren. al of niet werkend, liefst werkend
Ik zou graag een type 29 hebben vanin de beginjaren. Daarom al dat die 1 lamp heeft.
Patrick gaf aan dat die nooit gebrand heeft, iemand meer info hieromtrent ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Citaat van: Guy Van Meroye op 30 december 2012, 11:24:34 AM
Beste forumleden,
Ik ben toch enigzins verbaasd over de problemen met de 29 van Olaerts. Voor het testartikel, te lezen in MSM 121 (als die eindelijk door de postbode wordt afgeleverd), had ik van TSO een gelijkstroommodel met locsound ter beschikking gekregen. Op de testbaan gaf deze geen enkel probleem. De minimumstraal op deze baan is weliswaar 55cm (Roco R5), de wissels zijn Roco en Peco code 75. Zelfs bij een wissel met niet gepolariseerd puntstuk (Roco) had ik geen probleem. Ook de maximumsnelheid was m.i. voldoende. Ik heb ook geen enkele ontsporing genoteerd door het loopwiel, ook niet bij het rijden over meerdere achter elkaar liggende wissels.
De vraag is dan ook of er iets mis is met de eindcontrole van de machines????
De AC-versie heb ik niet getest, spijtig dat hier blijkbaar een structureel probleem is.
Guy Van Meroye

kZal het technisch team versterken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dgrr57

Citaat van: ToThePoint op 30 december 2012, 23:27:47 PM
<snip>Zoals u kan merken is dit omkeerbaar met alle gevolgen van dien. Wat dat daar in godsnaam doet is mij een vraag.
Als men nu die overbodige stekker en printplaat met Lm317L op hed weggelaten dan had de lok 50 € goedkoper gekunnen.
Als men extra aanrekent voor 1 lamp en nog een 50 € voor een speciaal nr dan is die prijsaanpassing naar beneden recht evenredig.

Ik heb reeds kabinelicht voorzien en de printplaat met de spanningsregelaars op is verwijderd.
er zitten 2 x de LM317L op.
Een regelt de spanning voor de voorste verlichting, de andere is verbonden met de AUX 1&2 op de decoder.
Ow ja die knappe stekker is vakkundig verwijderd en zowel lok als tender geven stroom aan de decoder.

Nu weet ik nog niet goed of ik die extra koplamp met driehoek ga installeren. al of niet werkend, liefst werkend
Ik zou graag een type 29 hebben vanin de beginjaren. Daarom al dat die 1 lamp heeft.
Patrick gaf aan dat die nooit gebrand heeft, iemand meer info hieromtrent ?
Die LM317's dienen voor de mensen die zuiver DC rijden. Ja, er zijn er nog en misschien meer dat je denk. Omdat bij hun de ledjes goed zouden branden hebben die een LM317 of iets gelijkaardig nodig.

Ik heb ook nooit gezegd dat de lantaarn op de rookkast deur nooit brandde. Guido beweert dat het nooit brandde. Ik was te jong en herinnert het mij niet  ;)

ToThePoint

@ Patrick

Jammer, ik heb ook geen foto's gevonden van een met brandende lamp.

Ik weet dat wel Patrick dat dat bedoeld is voor de mensen die DC rijden. Ideaal is dat ervoor, maar voor DCC geeft dat wel problemen.
Ik kocht een DC model, maar kreeg nergens info te horen of te lezen dat die LM's eruit moeten als men een decoder wenst te plaatsen. Ook de constructie van de bedrading laat geen plug en play toe om het euvel op te lossen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Break302

Citaat van: dgrr57 op 30 december 2012, 23:47:30 PM
Citaat van: ToThePoint op 30 december 2012, 23:27:47 PM
<snip>Zoals u kan merken is dit omkeerbaar met alle gevolgen van dien. Wat dat daar in godsnaam doet is mij een vraag.
Als men nu die overbodige stekker en printplaat met Lm317L op hed weggelaten dan had de lok 50 € goedkoper gekunnen.
Als men extra aanrekent voor 1 lamp en nog een 50 € voor een speciaal nr dan is die prijsaanpassing naar beneden recht evenredig.

Ik heb reeds kabinelicht voorzien en de printplaat met de spanningsregelaars op is verwijderd.
er zitten 2 x de LM317L op.
Een regelt de spanning voor de voorste verlichting, de andere is verbonden met de AUX 1&2 op de decoder.
Ow ja die knappe stekker is vakkundig verwijderd en zowel lok als tender geven stroom aan de decoder.

Nu weet ik nog niet goed of ik die extra koplamp met driehoek ga installeren. al of niet werkend, liefst werkend
Ik zou graag een type 29 hebben vanin de beginjaren. Daarom al dat die 1 lamp heeft.
Patrick gaf aan dat die nooit gebrand heeft, iemand meer info hieromtrent ?
Die LM317's dienen voor de mensen die zuiver DC rijden. Ja, er zijn er nog en misschien meer dat je denk. Omdat bij hun de ledjes goed zouden branden hebben die een LM317 of iets gelijkaardig nodig.

Ik heb ook nooit gezegd dat de lantaarn op de rookkast deur nooit brandde. Guido beweert dat het nooit brandde. Ik was te jong en herinnert het mij niet  ;)

Die schakeling met die LM317 is ook gebruikt in de 12 en heeft daar nooit problemen gegeven.
Nu bij het gebruik met de LS V4 geeft dit plots problemen, waar zou dit dan kunnen aan liggen  :( !!!!!!!!!!!!!
Ik snap trouwens niet waarom die lichten niet zouden gedimd kunnen worden, ik heb het trouwens met die van mijn vader gedaan AC LS-V4 versie.
Wat die derde lamp betereft heb ik een foto waar die brand, en dit omdat de prive persoon die ze er had opgehangen ze zelf had aan gestoken ik was er zelf bij.
Tegen woordig is niemand nog bereid om die grote petroleum lamp nog op de lok te hangen.

Jos

dgrr57

Citaat van: ToThePoint op 30 december 2012, 23:52:38 PM
@ Patrick
Jammer, ik heb ook geen foto's gevonden van een met brandende lamp.
<snip>
Op een NieuwsGroep (geen internet forum, dus) waar nog enkele echte specialisten rondlopen heb ik de vraag van de lantaarn losgelaten.

Ik heb zojuist een antwoord gekregen. Bij dag brandde die lantaarn niet (dus normaal dat wij nergens foto's vinden). Maar die lantaarn brandde wel altijd als er geen daglicht aanwezig was. Dit om te voorkomen dat er geen licht meer zou zijn op een machien in geval van uitvallen van de elektriciteit (niet de bovenleiding, hé, maar de turbo-dynamo).

Nu weet je wat je moet doen met die lantaarn  ;)

ToThePoint

#37
@ Jos

Wat het verschil maakt is dat men een andere veel fellere led gebruikt heeft vermoed ik.
Die lamp geeft veel te veel licht. Aangezien de LM317L de spanning constant maakt, maakt het niet uit wat de decoder voor spanning stuurt naar de led. Daarom kan men die niet dimmen. Bekijk die LM als een ontspanner voor gas. Het maakt niet uit welke druk er voor de ontspanner zit, de ingestelde druk van de ontspanner is wat eruit komt.
Deze toepassing is ideaal voor DC omdat bij de geringste spanning (meer dan +-4v) de spanning op de led dezelfde blijft.

Kunnen we die foto op het forum krijgen AUB ?

@ Patrick

Eens te meer mijn diepste respect voor uw informatie.
Ik weet wat ik ga doen met die extra lamp.
Het zal gods weg geweest zijn want momenteel is de secondenlijm waar ik de led mee gefixeerd heb aan het uitharden.
Die lamp komt er werkend op.

Een tussenstand.
De LM's voor het voorlicht zijn verwijderd.
De stekkerverbinding voor railspanning en motoraansluiting is ook verdwenen uit het maag darm systeem.
De draden zitten nu rechtstreeks aan de draden die vanuit de tender komen.
Voorste led en kabineverlichting aangesloten.

Heb net even de lok terug ineen gezet en getest.
Omdat ik kabinelicht voorzien heb die aangestuurd word door het voor en achterlicht dimt ook het kabinelicht als ik de intensiteit regel (CV63). Er zit nu een weerstand van 1.8K in serie met de voorste led. Op de laagste stand (cv63 = 0) geeft de led nog te veel licht. Ik ga morgen nog een weerstand extra in serie zetten en kijken wat er uit de bus komt.

De truc met de voorloop as is een succes. Omdat de wielen van deze as net tegen het chassis komen in fleischmann gebogen wissels was dat de oorzaak van het ontsporen. Door het extra veerplaatje blijft die as nu in het spoor.
Ook de aanpassing van de veren die zorgen dat de aandrijfwielen naar beneden gedrukt worden is een succes van 50%.
de loc duwt nu tussen de 70 a 150gr. Ik kan desnoods nog verzwaren. Er is plaats in de ketel, maar ik ga eerst kijken wat hij voor prestatie levert bergop met een sleep. Dat kan desnoods nog later.
Ook is er nu verbinding ivm railspanning tussen lok en tender. Als ik de tender oplicht met de lok nog op het spoor blijft de verlichting branden. Dat betekend dus dat die niet meer stilvalt op wissels. En zowaar proefondervindelijk vastgesteld dat dat zo is. Eureka !
De eerste successen geboekt, nog enkele katjes te geselen.

BEDTIJD
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Citaat van: rgp op 29 december 2012, 16:47:28 PM

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland

Dacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch?????)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.
wim

Rochevalien

Citaat van: ysbeer op 31 december 2012, 16:05:31 PM
Citaat van: rgp op 29 december 2012, 16:47:28 PM

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland

Dacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch?????)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.wim

Nee ,dat valt inderdaad niet mee ;D ;D Maar ik ben het er mee eens dat voor die prijs een lok 100% in orde moet zijn. Ik zou die lok wel gaan omwisselen zijn ipv er zelf aan te gaan prutsen , en ook een testrit vragen voor ik met zo'n dure lok naar huis ga. 

ToThePoint

Citaat van: Rochevalien op 31 december 2012, 16:42:31 PM
Citaat van: ysbeer op 31 december 2012, 16:05:31 PM
Citaat van: rgp op 29 december 2012, 16:47:28 PM

Ik wens Guido veel moed om aan die spleetogen uit te leggen hoe en goed werkend model er moet uitzien.

Roland

Dacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch?????)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.wim

Nee ,dat valt inderdaad niet mee ;D ;D Maar ik ben het er mee eens dat voor die prijs een lok 100% in orde moet zijn. Ik zou die lok wel gaan omwisselen zijn ipv er zelf aan te gaan prutsen , en ook een testrit vragen voor ik met zo'n dure lok naar huis ga.

En waaruit kan u afleiden dat er geen  testrit is gebeurt ?
Dan heeft u alle posts van zeker niet aandachtig gelezen.
De loc heeft wel degelijk op de testbaan gereden. Welke soort rails dat was weet ik niet. Daar deed die het perfect.
Eens thuis was dat wel anders.
Gaan we nu verlangen dat de lok getest word op elk bedenkbaar stuk spoor ?
Kunnen we binnenkort spreken van een test winkel ipv een modeltrein winkel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

krispy

Niet dat ik de lok in mijn bezit heb ( of zal hebben ) maar ik vindt het wel zeer mooi draadje waarin er iemand met zijn probleem bij een lok  naar voor komt en daarmee ook nog zijn oplossing mee geeft.( laat horen en zien hoe hij het oploste , is misschien wel niet voor iedereen weggelegd , maar toch  :) )

Zoiets vindt ik nu eens zeer nuttige info  ;) en dit in plaats van enkel het probleem te melden en geen oplossingen weer te geven.

Dit soort draadjes zouden we meer moeten hebben , van begin tot eind

chapeau voor de JP ( ik zou zeggen, kus van de juf en bank vooruit , al zal dat wellicht niet meer van toepassing zijn hé ;) )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

AtMoPo

Ik vind dat hij een beloning heeft verdiend van Guido, in eender welke vorm.
AtMoPo

Rochevalien

Jp ,je schrijft nergens dat je lok in de winkel bij O getest is,maar wel dat hij al ontspoort op een test ovaal met één wissel . Dit alleen al voorspeld weinig goeds :de prestaties op de baan zullen dan zeker niet beter zijn.
Het op en af rijden naar Diepenbeek is ook nergens voor nodig :dat kan toch op élke beurs gebeuren?
Het is natuurlijk een tour de force als je dit probleem kan oplossen maar wat als er iets misgegaan was? Naar je garantie kan je nu wel fluiten ,denk ik. Daarom is omwisselen de beste optie ,volgens mij.

Havoc

CiteerDacht je nu echt dat de chinezen zelf die tekening met maten e.d hebben gemaakt.
NEE natuurlijk de opdrachtgever maakt de tekening en moet voor dat hij het product verkoop alles controleren op kwaliteit
Zo de chinees discrimineren (waarom toch??)is onzin ,de fout dat jij nu nietkunt rijden ligt voor 100 % in belgie

Voor zo vel geld dient Guido een goed werkend model te leveren maak dat de witte en bologers uit belgie maar eens wijs,zal niet meevallen.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar juist omdat het in China is en niet 2 dorpen verder is het allemaal veel moeilijker. Heb vroeger matrijzen laten maken en dan is het heel handig als je bij een probleem in de wagen kunt springen en 10 minuten later bij de man staat met zijn probleem. Een matrijs kwam uit Tsjechië en dat was al wat anders. Die wisten goed waar ze mee bezig waren maar enkel al omdat het in het engels moest ging er heel wat verloren. De laaste (gelukkig eenvoudige) matrijs kwam uit China en daar gingen plannen 3x over en weer gewoon voor onozele zaken die eigenlijk geen 5 minuten hadden moeten duren. Moet wel eerlijk zeggen dat het resultaat heel behoorlijk was.

En dan laten we nog in het midden wie eigenlijk de tekeningen heeft gemaakt. Want ik weet niet of in dit geval de opdrachtgever echt finale cad tekeningen heeft aangeleverd. Dan is het nog een moeilijkere opgave. De opdrachtgever wil een product waarvan hij weet hoe het er van buiten moet uitzien en hoe hij wil dat het werkt, maar hoe dat technisch allemaal in elkaar zit weet hij weinig of niets. Maar hij is het wel die moet zeggen dat de tekeningen ok zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.