Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Jubileum lok type 29 Olaerts

Gestart door ToThePoint, 29 december 2012, 02:51:29 AM

ToThePoint

#15
Uit hetvolgende filmke blijkt dat er enkel stroom wordt afgenomen door de tender.
DEES

En een vergelijkende test tegenover een piko reeks 28 die in van BINCO overnam.
Het test ovaal is gemaakt van fleischmann profirails dat net gereinigd is met de railgom.
Het is wel donkerder opgenomen zodat u de lampen goed in het oog kan houden ivm stroomonderbrekingen.
De type 29 ontspoord in de boogwissel.

Reeks 28 versus type 29
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#16
We zijn weer een paar stappen verder.
De veren zijn met 1,5 a 2mm ingekort zodanig dat de onderkant van de bussen waar de wielen inzitten net gelijk komt met de onderkant van het chassis. Dat is een hele verbetering !

Na testen met de ohmmeter met de lok op zen kop en doormeten tussen de wielen van de tender en lok blijkt inderdaad dat er GEEN verbinding is tussen die twee. Wat ook blijkt is dat een kant der wielen geïsoleerd is (nogal wiedens) en daar er geen verbinding is tussen het niet geïsoleerd wiel en het chassis zodanig dat het derde aandrijfwiel geen stroom kan doorgeven via het chassis. Welke slimmerik heeft die studie's gedaan ?

Bon het voorloopwiel is voorzien van een vering en bevalt me super.
Ik nam messing van 0.1mm en boorde een gaatje van 1.5mm.
Het boutje waar het voorloopwiel mee bevestigd is is 1.5mm en verdikt halverwege naar +- 3mm.
Door het gaatje van 1.5mm komt het plaatje klem te zitten als men de zaak terug monteert.
Geplooid en breedte heb ik naar eigen goeddunken en kan men enigszins de veerkracht (begrijp druk ) regelen.

Zo ziet dat eruit




Heb ook de ketel verwijderd van het chassis om de oorzaak te vinden van het niet doorvoeren van de railspanning.
MAN MAN MAN het is net een vivisectie van een zoogdier met slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm enz...
Wat zit daar allemaal in en wat een spaghetti.
Ik begin een bleek blauw vermoeden te hebben waarom iemand zijn type 29 maar 65km/h rijd.
Dat kleine printje lijkt op een spanningsbeperker !
Wat ik ook merkte als ik de verstraler ( lees koplamp) wou regelen met de decoder dat die eigenlijk niet in sterkte minderde maar die begon te knipperen. Ik dacht dat het de decoder was. We zullen zien of dat printje er voor iets tussen zit.
Ik ontwar de spaghetti morgen wel of zo. Ik moet en zal weten wat hier gaande is, maar kruip nu in bed.



En als klap op de vuurpijl !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De verbinding tussen motor en aandrijfkast.
Het is een heel korte kardankoppeling. Werkt prima vooral al men gebrol wil laten werken.
Des te rechter op elkaar aangesloten (motor en tandwielkast) des te minder wrijving = minder warmteontwikkeling =  minder energieverlies = minder slijtage. Als men de support nu 1mm kleiner had gemaakt had het tip top geweest.

Kijk en huiver mee !

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Binco

Tof om te zien dat mijn TRAXX het goed doet bij jou,
en zelfs met sound! Dat had hij bij mij nooit gekregen  ::)

Ik hoop dat je er uit geraakt met de type29,
Het is zonde dat je er nog zoveel aan moet doen ...

Ik volg mee  ;)

ToThePoint

Citaat van: Binco op 30 december 2012, 10:26:04 AM
Tof om te zien dat mijn TRAXX het goed doet bij jou,
en zelfs met sound! Dat had hij bij mij nooit gekregen  ::)

Ik hoop dat je er uit geraakt met de type29,
Het is zonde dat je er nog zoveel aan moet doen ...

Ik volg mee  ;)

Kweet het Stephen, kweet ed.
Terug naar de limburg (200km H/T) ga ik niet doen. Zolang ik het zelf kan aanpassen tenminste.
Zeker als ik u deze anekdote vertel.

Op weg de vrijdag middag rond 15u richting Olaerts.
Gutsende regen, halverwege zie ik tot men verbazing dat de ruitenwisser arm (compleet met ruitenwisser en al) aan de bestuurderskant het voor bekeken houd. Hop foetsie en weg was die ! Die blijkt achteraf afgebroken te zijn een vijftal centimeter na de bevestigingsbout aan de onderkant. Dus de ganse wisserarm weg ! Nochtans is dat van zamac of zoiets en nogal redelijk dik en stevig.
Dat kan wel tellen als anekdote.

Wat ik vooral frappant vind is dat men na de gebruikelijke loktest op een testbaantje ook nog een multimeter moet gaan meezeulen !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Guy Van Meroye

Beste forumleden,
Ik ben toch enigzins verbaasd over de problemen met de 29 van Olaerts. Voor het testartikel, te lezen in MSM 121 (als die eindelijk door de postbode wordt afgeleverd), had ik van TSO een gelijkstroommodel met locsound ter beschikking gekregen. Op de testbaan gaf deze geen enkel probleem. De minimumstraal op deze baan is weliswaar 55cm (Roco R5), de wissels zijn Roco en Peco code 75. Zelfs bij een wissel met niet gepolariseerd puntstuk (Roco) had ik geen probleem. Ook de maximumsnelheid was m.i. voldoende. Ik heb ook geen enkele ontsporing genoteerd door het loopwiel, ook niet bij het rijden over meerdere achter elkaar liggende wissels.
De vraag is dan ook of er iets mis is met de eindcontrole van de machines????
De AC-versie heb ik niet getest, spijtig dat hier blijkbaar een structureel probleem is.
Guy Van Meroye
 

Jurgen

Het ziet er inderdaad een hele wirwar uit binnenin.

De grote fabrikanten laten soms wel steken vallen, maar je moet het hen nageven, hun modellen rijden wel!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bollen neus

Wat met de garantie bij zo een nieuw model?
En tja een "eenvoudige" oplossing geven pinnen afdoen kon mijnen kleinsten ook wel bedenken hoor.
Triestige boel vind ik het, hoe "moderner" je kan werken en hoe meer toeters en bellen jullie willen hoe meer wegwerppolitiek jullie creeren, en der is al afval genoeg op den wereld.
Tis triestig. Vroeger werd er tenminste aan "handenarbeid" gedaan meeste jonge gastjes kennen dat woordje zelfs niet, ons generatie die zullen ook altijd het zelf maken in plaats van effen terug sturen met het gekende resultaat.Das wat ik erover kwijt wil, meer zeker niet.

ToThePoint

Even kort reageren want ik moet seffes gaan werken.
Heb de darmen ontleed.
De smd IC's zijn spanningregulators voor de voorste leds. Type LM317L
Het is daarom dat de lichtsterkte niet geregeld kan worden vanuit de decoder.
Een ordinaire weerstand is te ordinair vermoed ik.
Die handel gaat eruit !
Ook merk ik dat de kleur van de stroomafname draden (rood en zwart) tussen lok en eerste printplaat in de tender van kleur wisselen ! Zoiets is tegen alle regels in.
Ook merk ik dat de motor en stroomafnamedraden op de lok op een stekker zitten (4draden die makkelijk kan omgewisseld worden.
Mijn advies: Enkel als u heel vertrouwd bent met elektriciteit en/of elektronica de ketel van het chassis halen want die stekker gaat heel makkelijk uit elkaar en als men hem verkeert terug in elkaar zet (wat uiteraard makkelijk gaat) en u heeft een decoder geïnstalleerd dan komt de railspanning op de motoraansluiting van de decoder te staan en dan heeft u gegarandeerd een indianen zender. Die gaat even zwarte rook produceren en  definitief stuk zijn.
Ik maak later wel een foto om te bewijzen wat ik beweer.

Mijn vermoeden dat er geen voorziening was tussen lok en tender ivm stroomafname blijkt onjuist. Wel was de rode draad in de lok afgebroken, maar dat verklaart nog niet waarom de zwarte ook geen contact gaf.
Misschien een slecht contact. Ik onderzoek dat later nog.

Zo we zijn weeral een stap dichter.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dieselfreak

Als ik dit horrorverhaal lees ben ik blij dat ik het meest eenvoudige model van het type 29 heb besteld: analoog, geen sound, geen rook, geen toeters en zeker geen bellen. Mijn model moet gewoon mooi zijn (en dat is hij ongetwijfeld), want hij dient alleen maar om in mijn vitrinekast te staan. Dat is nu het voordeel wanneer je enkel modellen verzameld en er niet mee rijdt. Ik heb ook geen baan en dus ook geen frustraties hierover want die is toch nooit zoals ik het zou willen. M.a.w. ik ben blij met manier waarop ik mijn treinenhobby beoefen. Al besef ik wel dat de meesten onder jullie hiermee geen genoegen zouden nemen, maar ieder diertje zijn pleziertje nietwaar?
MC

dgrr57

Citaat van: dieselfreak op 30 december 2012, 14:10:18 PM
Als ik dit horrorverhaal lees ben ik blij dat ik het meest eenvoudige model van het type 29 heb besteld: analoog, geen sound, geen rook, geen toeters en zeker geen bellen. Mijn model moet gewoon mooi zijn (en dat is hij ongetwijfeld), want hij dient alleen maar om in mijn vitrinekast te staan. Dat is nu het voordeel wanneer je enkel modellen verzameld en er niet mee rijdt. Ik heb ook geen baan en dus ook geen frustraties hierover want die is toch nooit zoals ik het zou willen. M.a.w. ik ben blij met manier waarop ik mijn treinenhobby beoefen. Al besef ik wel dat de meesten onder jullie hiermee geen genoegen zouden nemen, maar ieder diertje zijn pleziertje nietwaar?
Misschien dummy's vragen. Dat zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen  :D :D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Guy Van Meroye op 30 december 2012, 11:24:34 AM
Beste forumleden,
Ik ben toch enigzins verbaasd over de problemen met de 29 van Olaerts. Voor het testartikel, te lezen in MSM 121 (als die eindelijk door de postbode wordt afgeleverd), had ik van TSO een gelijkstroommodel met locsound ter beschikking gekregen. Op de testbaan gaf deze geen enkel probleem. De minimumstraal op deze baan is weliswaar 55cm (Roco R5), de wissels zijn Roco en Peco code 75. Zelfs bij een wissel met niet gepolariseerd puntstuk (Roco) had ik geen probleem. Ook de maximumsnelheid was m.i. voldoende. Ik heb ook geen enkele ontsporing genoteerd door het loopwiel, ook niet bij het rijden over meerdere achter elkaar liggende wissels.
De vraag is dan ook of er iets mis is met de eindcontrole van de machines????
De AC-versie heb ik niet getest, spijtig dat hier blijkbaar een structureel probleem is.
Guy Van Meroye

mogelijks kreeg jij een exemplaar waar men 200% zeker van was dat het helemaal in orde was(en misschien nog een nazicht kreeg) ; stel je voor een demo-of test loc die die het niet (helemaal) goed doet is toch ook geen reklame !

Groeten Peter ;)


Metpetergaathetbeter

Amai JP ik ben toch vol bewondering van je knutselkunsten bij die  toch wel een wat duurdere loc !

Groeten Peter ;)

dieselfreak

Misschien dummy's vragen. Dat zal waarschijnlijk goedkoper uitkomen  :D :D
[/quote]

Idd, dat zou ongetwijfeld een pak schelen in de prijs, ik zal eens vragen aan Guido of hij voor mij een motorloze wil maken, dan kan ik er 2 kopen voor de prijs van 1. :D
MC

Peter

Spijtig dat er zoveel problemen zijn met de 29. Het is een prachtig model.
Heeft er iemand al eens kontakt opgenomen met Guido over deze problemen? En dan bedoel ik niet een emailtje gestuurd want net als zoveel andere winkeliers is antwoorden op emails niet zijn sterkste of snelste eigenschap, maar direkt via telefoon of naar Diepenbeek geweest.
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

Ik schrik gewoon van de problemen van de 29: dit is niet meer normaal, zeker niet als je dan hoort "we weten ervan" !

Ik denk dat hier een economisch gegeven speelt: de loks zijn verkocht om het nodige kapitaal die in zo'n project steekt te recupereren !  Als men de loks had afgekeurd en de onvolkomenheden had opgelost (nieuw plaatje voor de AC, grondige eindcontrole op de modellen, dan had men nog meer verskapitaal moeten injecteren.  't is maar een gissing, maar :-\

In ieder geval geen goede reklame voor de modelspoorhobby.

Roland