Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Jubileum lok type 29 Olaerts

Gestart door ToThePoint, 29 december 2012, 02:51:29 AM

nmbssncb

Citaat van: Olivier77 op 14 januari 2013, 22:04:42 PM

Ik heb ook een lok voor 3 rail gekocht, digitaal, zonder geluid, met een speciaal nummer.

De lok rijdt een beetje te traag, na het goed uitlijnen van de motor haalt ze nu net wel 92 km (achteruit 102 km), eerst was dat maar 80 km.
De snelheid staat op de decoder reeds op het maximum.
Bij de kleinste helling zal de lok vertragen.
Ik heb de snelheid gemeten via het programma Koploper.


Olivier,


Ook ik heb de 3-rail uitvoering met LokSound V4.0 M4.

Snelheid
Ik haal nog steeds maximaal 75 km/h. Motor ingesteld met CV54 = 0 en F1 indrukken (kan uitsluitend in DCC modus).
CV5 = 255 dus maximum.
Is er een andere CV die de snelheid kan verhogen? Kan je mij de CV-waarde(n) doorsturen? Alvast bedankt.

Rijgedrag
Rijdt uitstekend op C-rail en over slanke C-rail wissels. Heeft soms moeite met langzaam rijden door wisselstraten.
Sleper zit niet onder de tender zoals eerder aangekondigd maar onder locomotief zelf.


Tijdens het eerste testrijden kwam de vork met de loopwielen vooraan los. Het schroefje waarmee de vork aan het chassis is bevestigd kan niet goed vastgedraaid worden (doe ik dat wel dan zit de vork vast en kan die niet zwenken in de bochten). Guido heeft mij een nieuw schroefje met ringetje geleverd (nog niet gemonteerd...).


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

glenfarclas

Citaat van: thor op 18 januari 2013, 09:41:22 AM
Als ze er niets aan zouden verdienen, zullen er ook geen nieuwe modellen meer komen, nietwaar ?
Wat is er mis met je kost te verdienen?
Thor,
Uiteraard maakt een producent/handelaar producten om er iets aan te verdienen. Logisch ook. Al vind ik dat de aanschafprijs van minimum 695 euro (of 28036 oude frankskes) wel in verhouding mag staan met het uiterlijk en technische capaciteiten van deze lok. Ik zou nog iets door de vingers kunnen zien moest het het eerste probleemgeval zijn bij deze handelaar. Niets is minder waar (denk maar aan de reeks 45). 
Je zou het toch ook niet normaal vinden een nieuwe auto te kopen welke niet of slecht rijdt?

Groetjes
Marc

Metpetergaathetbeter

Marc,


Van je wagen zou je toch ook kunnen zeggen 't is toch ne mooien ! En degene die hem maakte mag er ook aan verdienen, daar is toch niks mis mee ?
Eigenlijk komen handelaars altijd goed weg door mensen die nagenoeg hetzelfde vertellen ! Eigenlijk koop ik voor hetzelfde geld 3 of 4 mooi ogende en fraai rijdende LS models (of B-models) loc's !


Groeten Peter ;)

Decapod

Voor zover ik erover kan oordelen, mag ik niet klagen, maar echt testen heb ik mijn 29.191 (DCC Sound) nog niet kunnen doen: met serieuze verbouwingen in huis lijkt het me geen goed idee om ergens wat rails uit te leggen en mijn loc te laten bollen in slijpstof en meer van dat fraais. Hoewel de lok prima reed op de testbaan in de winkel, zou ik hem toch eens serieus willen testen, want met wat ik hier allemaal lees, maak ik me toch een beetje ongerust (al is het maar omdat mijn vrouw me vermoordt als er wat mis blijkt aan dat machien - ze was erbij toen ik hem ging halen *big mistake*  :-[).

Kan ik eens bij iemand die wat metertjes spoor heeft liggen mijn loc eens laten bollen?

Ik woon in Tongeren, maar wil best een een fiks aantal kilometers afleggen naar de weldoener die me verder wil helpen!

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Stefan Appelmans

Wat een mizerie!  :'( nog gelukkig dat ToThePoint uiterst goed kan werken.)

Wat ik ook opgemerkt heb, is dat de loc aangedreven is op één as, en de drijfstangen doen de rest. Zichtbaar ook drijfstangen in drie afzonderlijke stukken...
Ik hoop dat later, met het onvermijdelijk spel dat gaat komen, het niet gaat beginnen zoals sommige Modellocos, waar dan een Fleischmann of een Roco moteur-tender ook onvermijdelijk wordt...
Maar die locs hebben oorspronkelijk al veel meer spel in de drijfstangen dan de echte loc...

stefan.

nmbssncb

Er zijn blijkbaar geen testervaringen meer die het type 29 in een negatief daglicht stellen...
Ook zijn er geen klachten meer over de te lage maximum schaalsnelheid. Is er een oplossing voor dit probleem? Niet dit forum noch Guido Olaerts geven een oplossing voor het probleem met maximum schaalsnelheid.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Peter

Blijkbaar hebben ze op het TMM forum veel minder problemen met de 29.
De max. snelheid is blijkbaar zeer teveredenstellend ( grote voorbeeld 102 vooruit, 40 km/h achteruit)
De enige opmerkingen daar gaan over de 3-rail versie.
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

Citaat van: Stefan Appelmans op 23 januari 2013, 17:01:33 PM
Wat een mizerie!  :'( nog gelukkig dat ToThePoint uiterst goed kan werken.)

Wat ik ook opgemerkt heb, is dat de loc aangedreven is op één as, en de drijfstangen doen de rest. Zichtbaar ook drijfstangen in drie afzonderlijke stukken...
Ik hoop dat later, met het onvermijdelijk spel dat gaat komen, het niet gaat beginnen zoals sommige Modellocos, waar dan een Fleischmann of een Roco moteur-tender ook onvermijdelijk wordt...
Maar die locs hebben oorspronkelijk al veel meer spel in de drijfstangen dan de echte loc...

Tja, 't is natuurlijk moeilijk om een loc als deze zowel qua detail als qua aandrijving perfect te maken. Het is en blijft een mooi model en mochten er dan ooit slijtageproblemen optreden, dan zal er vast wel iemand in gang schieten om een nieuw onderstel te maken, of een hermotoriseringskit uit te brengen. Laten we niet wanhopen en blij zijn dat er zulke modellen op de markt gebracht worden ... .
De vergelijking met een massaproductieaandrijving lijkt me trouwens niet echt opgaan. Die modellen zijn trouwens helemaal met andere standaarden gemaakt. En, met het doorsnee zelfbouw messingmodel kost het ook wel wat priegelwerk eer alles perfect bolt (zie de locs van Laufbe).

'The best of both worlds' noemen ze dat in de States. Ik ben er echt tevreden mee, ook al wil ik 'm nog eens voor een langer traject laten bollen (geen kandidaten voor mijn vraag hier blijkbaar ...).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

janieburton

Het is een mooi model maar........

Zoals sommige zeggen mag voor die prijs de loc van de eerste keer in orde zijn.

 

Stefan Appelmans

#99
Dag jean-Paul,

Ik heb toevallig nog een kit 29 "Jocadis" gevonden. Niet begonnen, volledig!
Ik had graag een gebouwd met maar één enkel koplamp op het deksel, maar vond niets op internet.
Dan heb ik gezien dat uw loc, de 29290, maar één koplamp in het midden had plus dat op de keteldeksel. Dat ging ook. Ik ga dus dat nummer maken! Dank U Jean-Paul! ;)
Er is op de kit nogal veel moeilijk te prutsen, vooral aangezien het uitzicht van de echte 29. Maar ik geraak er wel in!
Ik ben op dit punt. De ketel werdt in resin gegoten, zo is het voorste gedeelte maar 20 gram boven het voorste van de BR 17...Ik ga een moteur-tender van Roco BR 17 gebruiken, zo zal het deftig rijden!





Nu beginnen te verven!
stefan.

Stefan Appelmans

Geen andwoord gekegen, maar ik heb de 29212 gevonden, ook met maar één koplamp. Die is van Jemelle, nog beter! dus hat gaat die zijn. Tender 25212...
Fotos morgen of overmorgen.
stefan.

Stefan Appelmans

Hier is het beest, bijna voltooid.



Het draait op R 438mm. Prima.
stefan.

loco

Knappe prestatie.
Welke motor heb je er in gestoken?

Stefan Appelmans

Het is een ROCO moteur-tender. Er is geen moteur in de loc! Zo loopt het beter.
stefan.

Stefan Appelmans

Nu is de loc echt ready to run.
Een fototje op de brug van de Lesse. de echte 29212 heeft er waarschijlijk echt op gereden!

stefan.