Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

vyncky

Er staat een H0 lok op... dan weet je toch gelijk de maat? ;)

Peter, het is een goed  idee, dat ik misschien wel overneem!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Citaat van: raf op 28 mei 2018, 15:10:56 PM
als je een foto trekt zet ergens een cola of ander blikje dat vergemakkelijkt het nadien op meten
het blikje is dan de referentie

gr raf

Ik begrijp deze opmerking niet.
In mijn tekst schrijf ik dat de gebruikte strips 3cm breed zijn. Waarom zou je dan moeilijk doen en een blik op een foto zoeken om zelf te gaan rekenen.
Je kan de strips vinden in elke DoeHetZelf zaak voor een paar euro met een lengte van 2m60. Bredere exemplaren bestaan ook maar deze van 3cm vond ik ideaal om niet teveel plaats te verliezen. De breedte en lengte van de meubelplank hangt af van de persoonlijke keuze. De breedte die je open laat tussen de strips hangt af van de schaal waarin je werkt. Dat spreekt vanzelf dus daarover heb ik geen opmerking gemaakt. Het locje staat tussen de strips net alsof het op een modelspoor staat. De wielen passen mooi op de strips en rijden er ook op zonder te onstporen.
U kan ook steeds op mijn foto's klikken om naar een groter exemplaar te surfen bij flickr. Dat kan helpen om details goed te observeren.
Mocht het niet duidelijk zijn dan vraagt U maar.

PeterC

#797
Peter,
Ik denk dat Raf het heeft over de foto's van de sneeuwschuiver.  Alhoewel een colablikje voor zoiets maar een kleine referentie is.
Ik heb speciaal daarvoor een vouwmeter geschilderd met om de 10 cm een zwart en een wit vlak.

Ivm de sneeuwschuiver in Maldegem: stuur eens een mailtje naar de vereniging. 
Foto's nemen op niet rijdagen kost geld, op rijdagen is het op gans het terrein gratis  ;)
Groetjes, Peter


PeterVG



Het heeft lang geduurd maar eindelijk ben ik met mijn modelbaan de 21ste eeuw ingestapt. Dankzij een gulle sponsor heb ik eindelijk kunnen investeren in een draadloze sturing. Net op tijd om mijn helix in dienst te kunnen nemen. Het voorbije weekend heb ik alle 3cm strips in de nabije bouwhandels opgekocht. Ik had er 30 nodig om de spoorbaan in de helix een valbeveiliging te geven. Na een flinke reiniging werd de lijn in de helix vrijgegeven voor exploitatie. Meteen gingen rijtesten van start. De omgebouwde matrix NMBS 201 kreeg de eer om een lange sleep M2 rijtuigen naar boven te trekken. Hij had er geen enkele moeite mee. Het was bang afwachten of de maxon motor in de afdaling wel voldoende rem zou geven voor de trein. Dit bleek geen probleem. Een helling van 1% is geen probleem met een zware trein aan de haak.
Test geslaagd.



Michael

Weer een mooie mijlpaal bereikt Peter, van harte gefeliciteerd en geniet er even van voordat je je weer op de volgende uitdaging stort.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Proficiat met de mijlpaal, Peter. Geniet nog van het testen en de verdere bouw !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Machtig mooi om met zulke lange slepen te kunnen rijden, hellingen van 1% en zulke wijdse bogen. Het is nog een heel lange weg te gaan, maar dit is toch een mooie opsteker. Ik zou zeggen, geniet van van dit mooie moment, en het draadloos besturen van je treinen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Nice! nu gaat de rest van de bouw van de baan vast een pak trager, dr moet nog wat gespeeld worden tussendoor  8)

PeterVG

Bedankt mannen.
Nee hoor Floris, het tempo gaat niet afzwakken hoor. Nu ik weet dat alles doet wat het moet doen ga ik weer rustig verder met knutselen.
Het is toch geen weer om buiten te komen, dus zit ik liever in mijn koele kelder :o

Herwig

#804
Knappe baan en prima gefotografeerd (op statief ?) met het juiste diafragma. 
Op het eerste gezicht zo goed als scherp van voor- naar achtergrond op uw foto.

Kautenbach

Mega indrukwekkend in alle opzichten, gróót,  strak gebouwd, fraaie thema's, en erg sfeervol in de afbouw. Complimenten  Peter, misschien een suikerklontje als referentie maat hanteren?

Die 5900, Hoelang is die sleep erachter,  kon ie dat in t echt ook aan op heuvelachtige trajecten?

OlivierV

Citaat van: Kautenbach op 29 mei 2018, 13:29:42 PM
Mega indrukwekkend in alle opzichten, gróót,  strak gebouwd, fraaie thema's, en erg sfeervol in de afbouw. Complimenten  Peter, misschien een suikerklontje als referentie maat hanteren?

Die 5900, Hoelang is die sleep erachter,  kon ie dat in t echt ook aan op heuvelachtige trajecten?

Ik tel zo'n 11-tal rijtuigen, dat komt zowat overeen met het aantal van de verschillende sets tijdperk 3 M2 rijtuigen van Märklin opgeteld. (2x een set van 4 en 1x set van 3)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

#807
Citaat van: Kautenbach op 29 mei 2018, 13:29:42 PM
Die 5900, Hoelang is die sleep erachter,  kon ie dat in t echt ook aan op heuvelachtige trajecten?
Diesel type 201 (later reeks 59) was specifiek ontwikkeld voor het vlakke deel van het land. Toen in 1954 de NMBS diesels bestelde, was de bestelling gedeeld, en waren de bolle neuzen (types 202, 203 en 204) bedoeld voor het heuvelend deel van België. Deze situatie van 11(?) rijtuigen op hellend reliëf is meer dan wat deze loc normaal voor ingezet is geweest. Typisch zal ze tot een 8-tal rijtuigen trekken over vlak traject, maar deze 201/59 heeft een lang en rijk verleden, en alle variaties zijn wel mogelijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

De foto werd inderdaad genomen vanop statief Herwig met diofragma 22. Doordat ik met vaste lenzen werk is de scherpte beter. Al zijn deze foto's verre van perfect.
De stam M2 rijtuigen bestaat inderdaad uit 3 Märklin sets in totaal 11 rijtuigen.
Het type 201 (reeks 59) werd in 1955 geleverd. Tot 1962 waren er een 20 tal locs van de reeks gehuisvest in depot Kinkempois. Na de komst van het type 205 (reeks 55) verdwenen ze naar vlakkere streken in België. Eind jaren 50 reed het type 201 zware diensten op lijn 42. Met andere woorden het is de standaard dieselloc voor mijn modelbaan. Vandaar dat er meteen testen met de matrix werden gereden. De VBV type 201 ga ik ook eens aan dezelfde testen onderwerpen. Maar dat is voor later nu ben ik weer volop aan de baan aan het werken.

PeterVG

Wat de sneeuwruimtenders betreft ben ik intussen wijzer en een illusie armer. Er bestaan nog steeds twee sneeuwruimtenders van de NMBS. Eén te Maldegem. De voormalige sneeuwruimer van Monceau welke lang te Haine St Pierre stond. Het stoomcentrum heeft de tender overgenomen om deze mogelijk ooit om te bouwen als bijpassende tender voor hun Type 41. Een kostelijk restauratieproject dat momenteel onzeker is.
Te Gouvy staat nog steeds de sneeuwruimer van Gouvy weg te rotten. Hij staat vlak voor het stationsgebouw aan de rand van het huidige spooremplacement. Ik ben hem gaan fotograferen en heb gemerkt dat de tender die ik ter beschikking heb voor ombouw niet de juiste is. Ik heb een piko tender van een Type81 maar die klopt niet als onderbouw.

Ik ben dus op zoek naar een typisch Belgische tender die kan dienen voor ombouw naar sneeuwtender. Volgens een artikel in Spoorweg Journaal (nr 24) zou het gaan om tenders van het type T18 welke afkomstig waren van stoomlocs Type 7,9,31 en 38.
Mocht iemand toevallig zulk een tender op overschot hebben dan heb ik daar zeker belangstelling voor.