Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

dieselfreak

Dit type van perronlantaarns stonden ook in het verdwenen station Antwerpen Linkeroever:

https://www.flickr.com/photos/131491887@N02/16390926964/in/album-72157651403643899/

En blijkbaar met een iets steviger paal, makkelijk om in model na te maken lijkt mij.
MC

MARKLINRIJDER

#706
Perronverlichting_HO-Mode_kapl by Goovaerts David, on Flickr

Een poging, nu even printen nog.

arnaud

#707
Het bestaat nog hetzelfde in Hour Havennes station
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Gerolf

Citaat van: Michiel op 19 januari 2018, 11:39:01 AM
Erg mooie lantaarns, met erg fijne palen. Zouden ook niet op mijn baan misstaan (maar wel in schaal N). Maar waarschijnlijk zijn de palen te fijn om ze hol te kunnen uitvoeren, en er lakdraad door te rijgen. Misschien, zoals in't echt met functionele luchtlijnen werken?

Nogal off-topic - maar toch even mijn poging tonen:



Slechte foto - ik weet het - maar het is alvast het lampekapje, en in N  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

#709
Fijn dat jullie allemaal mee gaan in het boeiende gegeven van de perronlamp.
Zelf wacht ik even af wat ik ermee ga doen. Ik heb een groot vermoeden dat de 3D techniek mij gaat helpen aan mooie perronlampen.
Wat mij betreft moet er geen werkend lampje in zitten. Dat maakt de bouw al wat makkelijker.
Een decoratieve functie is voor mij al voldoende.


In afwachting heb ik niet stil gezeten

IMG_9665 by Peter Van Gestel, on Flickr

De brug van Villeroux is klaar voor plaatsing.

Een borstwering en drainage pijpen werden geplaatst. De brug werd voorzien van een pak roet afkomstig van stoomlocs. Als laatste werd alles in matvernis gespoten.
Rechts zie je testen om kalksporen aan te brengen. Ik heb besloten om het bij testen te laten. Eenmaal het diorama vol sneeuw komt te liggen zal er al voldoende wit te zien zijn vermoed ik.
Doordat de brug schuin gebouwd is heb ik de achterste borstwering langs de linkerzijde op de achtergrond moeten schilderen. Door dezelfde vallejo verven te gebruiken valt het bijna niet op.

Onder de brug werd ballast gelijmd. Als test met "ballast magic" van Deluxe.
Het lijmpoeder mengen met de ballast in een 1/7 verhouding. De gekleurde ballast werd hierdoor een flink pak witter van kleur.  De verpakking beloofde kleurloos opdrogen dus was ik benieuwd. Na simpel vernevelen met water verscheen de kleur van de kiezels terug. Na 2 uur drogen was het ballastbed uitgehard en op kleur.
Netjes, werkt heel goed.

Toch ben ik niet gelukkig want het afhellen van de zijkanten van het ballastbed is te flauw. Het lijmpoeder werkt als een glijmiddel voor de kiezels. Deze rollen daardoor weg en je bekomt langs de zijkanten van het spoor een te ver weg lopend ballastbed met een te flauwe helling.
Een test zonder lijmpoeder bevestigde mijn vermoeden. Een duidelijk verschil was zichtbaar.
Volgende keer toch maar terug de vertrouwde methode toepassen.
Desondanks ben ik zeer gecharmeerd door de werkmethode van Deluxe. Het middel is ideaal voor een ballastbed uit zwarte as. Hiervoor ga ik zeker werken met Ballast Magic want via deze methode kan ik veel tijdwinst boeken ten opzichte van mijn voorheen gebruikte tijdsrovende methode.

Nu mag het stilaan gaan sneeuwen. Hoe? Dat weet ik nog niet. Al verscheidene producten getest maar echt naar mijn zin was het resultaat niet.

PeterVG

#710
Villeroux by Peter Van Gestel, on Flickr

Een beetje reliëf in het landschap dankzij het snijden van polystyreen bouwafval.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

DFS

Direct een ander zicht met relief! ook het kleine stukje links van de tunnel is een mooi detail

SuSke

mooi, eenvoud siert en zeker in deze compositie
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

#714
IMG_0122 by Peter Van Gestel, on Flickr

Sneeuw = Polyfilla, One Fill

Sneeuw op schaal in HO het was even zoeken.
Verschillende producten heb ik getest. Uiteindelijk vond ik mijn draai bij Pollyfilla One Fill. Dit product is bedoelt als stopper van grote gaten in muren en plafonds. Het kan ook gebruikt worden als moduleer pasta. Het is licht van gewicht en mooi wit van kleur. Het droogt tot een hard medium zonder krimpen. Na droging kan het geschuurd worden en eventueel behandelt met meerdere lagen.
Door zijn lichte structuur kan het gebeuren dat de kleur van de ondergrond doorschijnt. Daarom heb ik de ondergrond reeds wit geverfd.
Recht uit de pot heeft het veel weg van slagroom. Het is daardoor makkelijk aan te brengen met een kleine spatel.

PeterVG

#715
Villeroux Sneeuw by Peter Van Gestel, on Flickr

Villeroux sneeuw by Peter Van Gestel, on Flickr


De uitdaging is de pasta modelleren tot een realistisch ogende sneeuwlaag. Met een driehoekig spateltje bleek dit redelijk eenvoudig.
De railstaven werden afgeplakt met tape.
Eerst de ruimte tussen de dwarsliggers vullen. Even laten harden. Na een tiental minuutjes een klein laagje bovenop de dwarsliggers aanbrengen zodat deze ondersneeuwen. De sneeuwlaag aanwrijven zodat ze realistisch oogt. Met een driehoekig spateltje enkele malen in dezelfde richting wrijven. Er ontstaan vanzelf mooie patronen in de sneeuwlaag. Ze hadden evengoed door winderosie ontstaan kunnen zijn.

Mooi, nu toch maar even opwarmen ;-)

Kautenbach


mahtoska1

De sneeuw tussen de sporen is zeer goed gelukt. Net echt.

PeterVG

Bedankt
Zelf ben ik ook tevreden over het resultaat.
Alleen vrees ik dat stilaan verkleuring van het vulmiddel zou kunnen optreden.
We zullen wel zien nu is het in ieder geval mooi wit.

Gerolf

Matte of satijnvernis om verkleuring tegen te gaan?
Het zou zonde zijn als die sneeuw geel (of zo) wordt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw