Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM


Michiel

De paal is recuperatie of overblijfsel van het oude type afsluiting van de Belgische Staatsspoorwegen:



Op deze paal lijkt toch een AVG schakelaar geplaatst, misschien om het seinhuis veel verder op de lijn in te lichten dat de trein er vertrekt? Het lijkt een enkelsporige lijn, en seinen tussen plaatsen waar treinen kunnen kruisen zijn op zich niet nodig, maar met deze schakelaar is het seinhuis ingelicht wáár de trein in het uiterst lange blok zich bevind. Maar dit is allemaal speculatief mijnentwege.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

CTracs (Paulogic) heeft een prachtige set met deze afsluitingen. Zeer fijn gelaserd
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Een AVG lijkt me onwaarschijnlijk voor een halte die in de jaren 80 gesloten was ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krisds

Misschien toch een alarmtelefoon? Weggenomen na het sluiten van de halte?

PeterVG

#680
Wat de paal naast het perronhuisje als functie had?
Ik zal het wellicht nooit weten.
Feit is dat hij er nog steeds staat en duidelijk een functie had met een elektrische aansluiting.



Mijn zoektocht heeft wel enkele vruchten opgebracht.
Zo heb ik nu een haarscherpe foto ontvangen van de foto die het project Villeroux opgestart heeft.
De bewuste foto bleek in hoge kwaliteit afgedrukt in het Brossel boek van TSP.
Via hen heb ik wat documenten rond halte Villeroux ontvangen.



De bewuste foto genomen ergens voor 1961. Helaas zijn fotograaf en datum onbekend.



Een situatieplan van de halte langs lijn 163.

Documenten die meteen een paar vraagstukken tot een oplossing brachten.
De toegangsweg naar het perron is duidelijk te zien. Voorheen was dit voor mij een raadsel. Een pad vertrekt omhoog tussen paal en wachthokje.
De verlichtingspalen worden gevoed met een aparte leiding die onderaan de telegraafpalen hangt. Ik veronderstel dat deze vanuit Bastogne aan en uit gezet werd zodat meteen alle stopplaatsen langs de lijn verlichting hadden indien nodig.
De verlichtingspalen zijn duidelijk zichtbaar. Nu weet ik meteen welke type verlichtingspaal ik moet gaan bouwen. Maar dat is een ander verhaal.
Als er mensen zijn die hulp kunnen bieden in de vorm van duidelijke fotos of opgemeten maten .... ze komen van pas.
Een typisch detail voor tijdperk III dat we altijd over het hoofd zien. De grasberm is zwart over een lang stuk. Wellicht afgebrand mogelijk bewust om het gras kort te houden of onbewust na een passage van een stoomtrein.
Ook typisch tijdperk III zijn hoopjes nieuwe kiezel die in het ballastbed gekieperd werden. Je ziet ze op regelmatige afstand terug komen langs het spoor. Dit zijn hoopjes waar de mannen van de dienst baan tijdens onderhoud kiezel konden van gebruiken. Automatisatie van het railonderhoud was toen nog niet als nu.
In de voorgrond steekt er een paaltje uit het ballastbed. Dit is een uitlijnpaaltje voor het spoor. Een detail om niet te vergeten.

Ter vergelijking de huidige toestand




dieselfreak

Ik vond het vroeger mooier, en dat geldt voor veel plaatsen langs het spoor, was het nog maar 1961 (zucht).
MC

Chrisrail

#682
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

dieselfreak

En er was toen ook nog geen internet (dat zou ik wel missen), maar het spoorlandschap was naar mijn mening veel aantrekkelijker dan nu en mensen waren toen nog niet zo opgefokt door file-en andere stress. En je kon je fiets nog gewoon achterlaten zonder hem op slot te doen, iets wat je nu niet meer moet proberen.
MC

Koen

Ik herinner mij nog goed de jaren '70 en '80. Dat was nog eens een mooie periode. Nu ja, uiteraard vanuit de kinderogen gezien.
Het is wel een feit dat niet iedereen vol stress zat en dat de mensen nog met elkaar omgingen.
Er waren maar weinig ego trippers. We zaten dikwijls op de dorpel voor het huis met de buren te praten terwijl aan de overzijde in het veld een loc van de reeks 51 voorbij denderde.
Mooie herinneringen  :).


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

GDE

#685
En zeggen dat sommige gewoon zo'n verlichtingspaal in hun voortuin hebben staan . Dit exemplaar viel me op enkele maanden geleden . Foto's heb ik nog niet genomen . Maar hier de link van Google street view . Geen idee of er nog ergens dergelijke palen zouden staan .
https://www.google.com/maps/@51.0191355,2.9655608,0a,75y/data=!3m4!1e1!3m2!1sNXVWnRBRDgTB8Oave2tiyg!2e0
Bij groenten mandeville , staatsbaan 233 Zarren, Kortemark

DFS

Ik moest mij wel 180graden omdraaien op street vieuw maar gevonden!  ;) Ik ben benieuwd hoe je halte veder vordert

PeterVG

Wel Geert ik moet bekennen dat U een sterk observeringsvermogen heeft.
Dit is inderdaad een antieke NMBS perronverlichtingspaal.
Prachtig dat die nog gewoon in iemands voortuin staat te pronken.
Helaas voor mij helemaal aan de andere kant van het land.
Als er iemand in de buurt woont die fotos kan nemen eventueel aangevuld met enkele afmetingen dan zou ik die persoon zeer dankbaar zijn.

Deze foto kreeg ik toegestuurd genomen door wijlen André Witmeur.
Plaats en datum onbekend




GDE

Peter , als u ondertussen nog geen extra info en afmetingen heeft voor die verlichtingspaal dan wil ik wel eens gaan kijken en vragen om die te gaan opmeten . Hopelijk lukt het volgende week 😉

PeterVG

Dat zou heel fijn zijn Geert.
Daarmee zou ik op het goede spoor gezet worden.
Alvast bedankt voor de hulp.
Haast is er trouwens niet bij.
Intussen zijn er nog heel wat andere klusjes uit te voeren zoals het bouwen van telegraafpalen en het afwerken van de achtergrond schildering.