Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Kautenbach


RD25

Citaat van: evan op 02 augustus 2015, 13:39:27 PM
Hey Peter,
Leerzame beschrijving en een heel mooi resultaat!
Bedankt

ja, bedankt
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Martin Welberg

Niazz !! Maar waarom lijm in de airbrush ?

PeterVG

Omdat ik niet beter weet. Hoe doe jij dat dan?
Goedkoop
Super goed te positioneren
Werkt perfect
Mijn nieuwste airbrush bespaar ik dit werk.

Martin Welberg

Gewoon met een kwastje, effe de lijm over de onderste laag vezels aaien..nog goedkoper en positioneerbaar..

PeterVG

Heb ik geprobeerd maar ik vond de airbrush handiger om fijne lijmlagen beter en sneller te doseren. Met beter bedoel ik een dunne lijmfilm die de vezels in ere laat. Geen te dikke druppels die vezels doet klitten of verbuigt. Maar voor kleine stipjes is de kwast zeker een optie.

Martin Welberg

Spuitlijm niet eenvoudiger, beetje oefening doet wonderen in het gebruik van een bus..

PeterVG


Weinig beweging hier. De productie van sparren valt me dan ook zwaar. Zelfs na een cursus bomen bouwen bij Jos Geurts lukt het me maar niet om mooie exemplaren af te leveren voor Hamsart. Enkele dagen terug was ik zo blij als een kind met een serieproductie van 6 exemplaren die goed genoeg bevonden werd voor plaatsing op de modelbaan. Tot de laatste stap van het bouwproces werd uitgevoerd. Het besproeien van de bomen met matte acryllak uit een spuitbus van Humbrol verknoeide de hele reeks bomen. De matte lak bracht een soort van zilverschijn over de bomen. Mooi voor op een winterse baan maar niet voor mijn lentelandschap.
Dus terug naar af.
De boomskeletten op zich waren goed gelukt. Om die te kunnen recupereren heb ik het loof verwijderd met wasbenzine. Ook weer een tijdrovend werkje maar in vergelijking met de skeletproductie een snelle behandeling.
Dus maar weer opnieuw naalden aanbrengen.
En tevens een andere manier trachten te bedenken om het loof te kunnen zekeren.



Dirkh

Dat is wel pech, ze zagen er vrij goed uit. Wel raar dat die matte lak zo een zilverschijn veroorzaakt.
Gelukkig heb ik mijn reeks bomen nog niet voorzien van matte lak. Ik zal maar eerste eens testen op een mislukte boom.
Ik was van plan om acryl lak van action te gebruiken.

Heb je bij die struiken ook matte lak aangebracht ?

PeterVG

Dirk de struiken heb ik nog niet voorzien van een eindlaag met matte lak.
Die doe ik waarschijnlijk een keertje als ze op de baan staan. Veel kans dat ik ze met de airbrush benevel met een verdund houtlijm mengsel. Daar heb ik wel goede resultaten mee bekomen in het verleden.

Peter

Als je dat wit wil vermeiden, dan best de matte vernis van Tamiya gebruiken
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

Ik heb dat nog gehoord dat matte vernis de neiging heeft om een zilverschijn te geven.  Iemand het me de raad gegeven om wanneer je matte vernis wilt spuiten met de airbrush daar enkele druppels blinkende vernis bij te voegen...

Martin Welberg

Peter, zou er de grasstok bij pakken en met grasvezels gaan werken rustig opbouwen  van 12 via 6 naar 2 mm's. En voor de eindfinish is een zijdemat prima, knikkerbus van de Action werkt goed..Super mat heeft een wit matteringsmiddel, dat zorgt voor de wittige zilveren waas. De meeste materialen aan de boom absorberen de zijdemat voldoende om een matte indruk achter te laten..

PeterVG


Hier zijn ze dan toch de eerste 6 sparren van Hamsart. Ze moeten een bosrand voorstellen. Niet echt super geslaagd maar ik hou het voor goed genoeg. Om een overtuigend bos te kunnen neerzetten heb je meer nodig dan de 4 centimeter die ik ter beschikking heb. De sparren werden gebouwd als halve exemplaren en tegen de achtergrond geplant. Enkele struiken voor en naast de bomen zijn nodig om het geheel meer overtuigend te maken.



Bedankt voor de tips allemaal.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.