Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Steam.N

Peter, hoedje af !!!
Dit is een prachtig stukje verweerd wagentje  :P :P :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Goed eerste resultaat Peter!

Leuk nog ns een update van je te lezen :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

GDE

Super ! Daar mag je trots mee zijn en tof van jou om uit te leggen hoe je tot dit resultaat kwam  :)

Stieven76

Knap gedaan! Lijkt net echt  :)

bva25j

Het is ongelooflijk mooie...

Ik ben een leek in verven ... ik moet nog mij oefenen en leren om mischien de zelfde resultaat te hebben.

PeterVG

#290
Een verweerprojectje van een B Models goederenwagen.



Eerst werd de kast van de wagen met een wassing van verdunde zwarte acrylverf behandeld. Het dunne zwarte papje werd met grijs wat zachter van kleur gemaakt. Overdrijven is nooit goed daarom heb ik de gladde groene panelen in verticale strepen licht gereinigd nadat de verf lichtjes opgedroogd was. Meer behandeling kreeg de zijwand nog niet.
Het dak werd eerst met een donkergrijse tint geverfd en bijna onmiddellijk geheel terug afgeveegd met keukenpapier in verticale bewegingen. Daardoor bleef in de hoeken een lichtergrijse tint achter. Na een dagje drogen werd een papje gemaakt met poeders van Mig productions en Mig permanent fixer. De kleuren factory grey en grimy black werden gemengd tot een zeer lichte wassing. Die werd in verticale strepen opgebracht. Na even te laten drogen werd met een wattenstaaf een klein beetje gepolijst. Door vooraf lichtere grijze plekken op het dak aan te brengen komt het eindresultaat met de poeders beter zijn recht. Factory Grey is een grijs poeder met bruine tint. Nu vond ik de bruine tint in het eindresultaat iets te overheersend. Daarom koos ik voor een volgend dak om Factory Grey deels te vervangen door Gun metal metallic in de poederwassing. Dat gaf een mooie metaalachtige glans aan het dak.

Kleurenfotos van goederenwagens genomen tijdens de jaren 50 zijn helaas zeldzaam. Daarom moet het weatheren gebeuren met de nodige fantasie. Wat me wel opvalt aan goederenwagens tijdens het stoomtijdperk is dat ze bijna geen bruine afzetting van remstof onderaan de wagen kennen. Daarom heb ik die behandeling maar weggelaten. indien U duidelijke kleurenfotos heeft van dit type wagen genomen tijdens de stoomtijd dan ben ik zeer benieuwd om ze te zien.

Steam.N

Alweer erg geslaagd !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG

#292


Na de Mig verweerpoeders uitgetest te hebben op goederenwagens werd het tijd om een loc onder handen te nemen. Een simpel verweerproject was deze 201 van Trix. Simpel omdat de loc in het door mij uitgebeelde jaar 1956 nog maar pas een jaar in dienst was en daardoor niet zwaar vervuild rondreed. Voorbeeldfotos vond ik in het TSP boek van de reeks 59. Een NMBS foto uit 1956 toonde een matig vervuilde 201. Dat werd de maatstaf voor dit verweerproject. De loc werd uitsluitend verweerd met verweerpoeders van Mig.

De rijkwaliteiten van de Trix loc zijn redelijk. Helaas maakt de Märklin motor een hels kabaal. Daardoor wordt de geluidsdecoder overstemd. De inbouw van een Maxon motor was de oplossing. Een vrij goedkope ombouw. De Maxon motor kost ongeveer 20 euro. Na de ombouw rijdt de loc zachtjes rond waardoor de ESU geluidsdecoder volledig tot zijn recht komt.

Je kan de omgebouwde 201.001 aan het werk zien in Hamsart op dit filmpje:
http://youtu.be/3Lswb1-f_dU



Voor en na verweren




mark7758

Complimenten Peter.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loco

Wow, een prachtige en realistische opname. Ik heb tot het laatst gekeken. Vooral wanneer je uitzoemt bij het verlaten van het station en wanneer je even met de trein meerijdt was indrukwekkend. Schitterend.

Heb je in dit geval het pigment gefixeerd op de loc?

marc goovaerts

Grootst mogelijke compliment voor een verwering: het ziet er normaal uit, niet als een verwering.

Rangeerduivel

Mooi werk Peter,
Ik mis enkel nog de imitatie koppeling en slangen op de bufferbalk en dan zal hij nog moeilijk te onderscheiden zijn van en echte!

;)

doomslu

Ik hou van jouw baan, van de sfeer die je creëert.
Het is allemaal 'af'.
Ook de leidingen die tussen de wagens te zien zijn: knap!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Prachtige baan, en prachtig gefilmd  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Schitterend mooie baan! Bedankt voor het filmpje. De loc is erg natuurlijk verweerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)