Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

C.B.

Weer een topic om te blijven volgen. (het ziet er allemaal netjes uit ...)
Het is inderdaad een een mooi thema om te maken.
Het is en blijft een schitterende lijn die Luik <-> Luxemburg , en dus een variant die je gaat nabouwen. Mooi.
Ik heb hierbij uw blogspot ook ontdekt.  ;)
Groetjes.
Claudio.

GVL

Doet me denken aan vroegere foto's van Jacques Le Plat ...

Decapod

Knap idee, dat van die plasticfolie. Kan je ook gebruiken wanneer je toch traditioneel plant en moet handig zijn om verschillende niveaus te weergeven met uitsnijden of over elkaar leggen.
Ga ik zeker volgen!


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

renstimpie


PeterVG





Het resultaat van 3 maanden houtbewerking.
Zowat 30% van de onderbouw van lijn 41 staat.

De grote inham van de baan begint vorm te krijgen.
Links werd de baan zeer stevig opgebouwd omdat langs de achterzijde dubbeldeks naar schaduwstations gespoord kan worden. Enkel het onderdek is reeds gebouwd en net zichtbaar.
Het bovendek zal er 50 cm boven het onderdek gebouwd worden.
Op deze foto is van het linkerdeel enkel het toekomstige aangeklede deel langs de voorzijde duidelijk zichtbaar.

Het rechterdeel van de inham zal enkeldeks uitgevoerd worden. Hierdoor is de te bouwen houtconstructie veel eenvoudiger. De bouwwerken vorderen dan ook vlugger.
Dit rechterdeel is opgevat als een tong in het baanplan. De baan plooit terug van de muren als een tong wat extra rijlengte opbrengt. uiterst rechts op de foto is de andere zijde van de tongsectie nog net zichtbaar.

In de toekomst zal een trein 5 keer door dit beeld rollen tijdens zijn reis langs lijn 41 van Luik naar Luxemburg.

Dirky

fantastisch project en even fantastische uitvoering er van... chapeau! ;)

Gerolf

Slechts 3 maanden? Goed doorgewerkt  :)
Het oogt in elk geval professioneel  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Ziet er stevig en netjes afgewerkt uit.

philippe_007

Tof project, blijf ik volgen

railrunner

Ziet er een serieus project uit Peter.  Als de rest zo goed zal worden als de onderbouw, amai dan.  Blijf het volgen.  Dacht eerst dat dit project 41 na project 1,2,3, ...,40 kwam, maar het blijkt om lijn 41 te gaan. ;D ;D ;D

Geef eens een plan met afmetingen indien mogelijk, dan hebben we een beter idee omtrent de omvang.

PeterVG


Bedankt voor de aanmoedigingen heren. Gebruiken kan ik ze zeker want een groot project als dit vraagt veel doorzettingsvermogen.

Een baanplan is inderdaad essentieel om te kunnen volgen. Alleen staat dat nog niet op papier. Daar moet ik eens werk van maken. Wat ik wel kan meegeven is dat er 159m² kelderoppervlakte te vullen zijn. Dat zal gebeuren dankzij lijn 41 die 100m lang zal worden en vooral langs de muren gaat lopen. Om extra rijlengte te genereren zijn er twee tongsecties in het baanplan verwerkt die terugplooien in de kelderruimte.
Vier zijlijntjes zitten in de pijplijn, waarvan drie industriëel. Een stedelijk lijnte naar de oevers van de Maas in het Luikse. Het tweede is geïnspireerd op de in Poulseur (Chanxhe) aftakkende ex tramlijn die vooral steengroeves aandeed rond Sprimont. De inbouw van modulebaan Hamsart is een zekerheid. De vierde aftakkende lijn staat nog open voor ideëen.



railrunner

Amai, amai, wat een project.  Multimiljonair geworden?  Binnenkort een reclameke op de TV over Euromillions met Peter en zijn baan ;D ;D ;D  Wordt schandalig rijk.

Een ruimte van 159m²?  Voor velen onder ons zal dat een droom blijven...

ToThePoint

#27
Ziet er inderdaad een groot project uit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterVG

Citaat van: railrunner op 12 maart 2013, 22:51:28 PM
Amai, amai, wat een project.  Multimiljonair geworden?  Binnenkort een reclameke op de TV over Euromillions met Peter en zijn baan ;D ;D ;D  Wordt schandalig rijk

;D was het maar waar.

Niet dus, dit grote project is mogelijk doordat ik welbewuste keuzes maak.  Zo is 10 jaar geleden beslist om meer dan de helft van mijn rollend materiaal te verkopen. De jaren daarna heb ik het geluk gehad om al mijn elektrische locs met bijhorende moderne rijtuigen tegen een goede prijs te kunnen verkopen op ebay en beurzen. Dat leverde een aardige cent op die meteen werd geïnvesteerd in sporen en wissels. Doordat ik voor Tillig koos kon ik wissels in bouwpakket kopen aan een gunstige prijs. Via deze manier ben ik zonder diep in de buidel te moeten tasten aan zowat de helft van het benodigde spoormateriaal geraakt.
Verder zal de wisselsturing op de baan grotendeels mechanisch uitgevoerd worden. In crisistijden als deze een enorme besparing. Wisselmoteren hoef ik dus niet aan te schaffen. Staaldraad en schakelaars volstaan om de wissels doeltreffend om te leggen. De meeste spelvreugde bekom ik toch uit het manueel bedienen van de baan. Twee vliegen in één klap gevangen dus.
Verder neem ik genoegen met een beperkt aantal locs en rijtuigen. Klinkt vreemd voor een grote baan maar ik heb echt geen behoefte aan een grote verzameling rollend materiaal. Mijn einddoel is om op de baan met een buurtgoederentrein op pad te gaan. Langs lijn 41 hebben veel klanten een spooraansluiting. Vooraleer alle klanten bedient zijn is er uren rangeerwerk. Eenmaal die allen bedient zijn is de speelavond voorbij. Veel rollend materiaal heb ik dus niet nodig. Eén goede rangeerloc en een dertigtal goederenwagens en ik ben als een kind tevreden  ;)

Dus die kostprijs valt wel mee.

Trouwens, dit is een project van jaren dat wellicht nooit af zal zijn.
Als ik binnen 5 jaar kan rondtuffen met mijn buurtgoederentrein ben ik tevreden.
De afwerking van het landschap kan dan aan een rustig ritme voltooid worden.


Martin Welberg

Mooie opzet Peter, dat klinkt goed in mijn oren...
Super net houtwerk btw...