Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

SuSke

#825
Op Vaerwegh dok was het Amerikaans "operations concept" ook de basis. En in weze kan er ook zo gereden worden op de baan.
Alleen is dat op tentoonstellingen heel moeilijk omdat de toeschouwers bijna in je baan zitten en je geen plaats meer hebt om er langs te lopen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

#826
Zo'n rij-dag, met eventueel een versnelde klok en wagenkaartjes, wordt meestal georganiseerd apart van een tentoonstelling.
'k Was geabonneerd op MRR (ModelRailRoader) met de artikels over die wel erg groooote kelder-modelbanen  (*)   met zo'n  "operations"-bijeenkomsten.
Kronkelende privé modelspoorwegen met liefst twee/drie of meer opstelstations in aparte kamertjes.  Inclusief telefoonverbinding en koffie.
Er zijn ook indrukwekkende kale banen bij, specifiek gebouwd voor zo'n rij-bijeenkomsten.  Met fiches en eventueel her-en-der mock-ups.                       

(*)  Peters Lijn41 moet hiervoor echt niet onderdoen...

krisds

Citaat van: PeterVG op 05 september 2018, 21:02:43 PM
Bedankt voor de complimenten Ronny. Olivier heeft mijn rijprincipe goed verwoord. Meerdere treinen is voor mij geen doel meer. Een grote rangeerpuzzel zal al fijn zijn..... wie weet ooit als het af raakt.
Toen ik aan de baan begon was het doel een baan voor oprations met vaste dienstregeling met bemande seinhuizen die per station wissels en seinen bedienen in verbinding met mekaar. Dat plan kan nog steeds maar ik twijfel of het ooit zal plaatsvinden. Er is geen belangstelling voor. Mijn vrienden van toen laten niet meer van zich horen. Het Amerikaans concept van operations slaat in europa niet aan.
Mijn motto is nu we zullen wel zien. Ik amuseer mij gewoon en automatisatie hoort daar niet bij☺
Ik ben wel kandidaat om af en toe (nog) eens langs te komen ;)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

#829
De voorbije week had ik vrij. De bouw van de baan ging dus vooruit ;D

Er werd verlichting geplaatst rond het bovendek. De keuze viel op Led Batten na een tip van Evan. Voor weinig geld heb je echt veel licht.
Een veel betere keuze dan het armzalige licht van ledstrips.


PeterVG

#830
Ook het bovendek kreeg achtergrond beplating.






PeterVG

#831
De helix zit nu verborgen achter de achtergrond beplating.
Deze sfeerbeelden zijn dus niet meer te maken.







Zoekplaatje:
je kan vinden
2 keerlussen
1 testovaal zonder verdere aansluitingen
2 enkelsporige helixen naar verschillende niveaus


PeterVG

#832
Een frieslijst werd reeds deels geplaatst boven het bovendek.
De verlichting werd 41cm naar voor getrokken ten opzichte van de spoorlijn. Op deze manier zijn de flanken van de treinen redelijk belicht. Nadeel is dat de frieslijst optisch niet mooi aflijnt en een deel van het plafond zichtbaar blijft wanneer je dicht tegen de baan staat. Een nadeel dat voor mij niet opweegt tegen mooi belichtte treinen. De frieslijst hangt op 2m hoogte zodat ik er met mijn 1m93 toch onderdoor kan wandelen. Doordat hij vooruit getrokken werd ten opzichte van de baan kan ik achter de ledlampen op een trapje werken om de achtergrond te schilderen.



Het geheel begint op een modelbaan te lijken

Zoals reeds gemeld bent U ook welkom op de facebook groep die de bouw van lijn 41 volgt:
https://www.facebook.com/groups/1354713717992069/

SuSke

Citaat van: PeterVG op 28 september 2018, 20:00:42 PM
...
Het geheel begint op een modelbaan te lijken
...

En meer moet het ook niet worden, een mooie, grote, lange modelbaan  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kautenbach

Alles is groot..... ;D

Mega project, hoe ga je dat meenemen naar expo's ;D
Of komt de expo naar jouw....

OlivierV

Peter, het wordt echt knap. Ik ben benieuwd wanneer er spoor zal liggen over het gehele traject. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

thor

zal niet de bedoeling zijn met deze baan naar een expo te gaan, lijkt me eerder een vaste thuisbaan te zijn.
zeer mooi werk allemaal en goed doordacht baanplan, mega groot werk en grandioos eens afgewerkt, terwijl het nu reeds imposant lijkt.
enig probleem, te groot voor één man, je zou daar met twee of drie mensen moeten kunnen aanwerken, anderzijds wat je zelf doet doe je beter.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PeterVG

Citaat van: Kautenbach op 29 september 2018, 08:34:41 AM
Mega project, hoe ga je dat meenemen naar expo's ;D
Of komt de expo naar jouw....

Ooit gehoord van het Amerikaanse fenomeen: Open House 8)
Dit is een Amerikaanse baan van opzet dus....
Een eigen ingangsdeur heeft mijn kelder al.
Jullie moeten alleen de weg vinden.

PeterVG

Citaat van: thor op 29 september 2018, 11:41:55 AM
enig probleem, te groot voor één man, je zou daar met twee of drie mensen moeten kunnen aanwerken
Had ik ook gehoopt maar mijn bouwvriend heeft afgehaakt.
Ach ik heb nog twintig jaar. Dan ga ik op pensioen en van wat ik hoor van gepensioneerden heb je dan absoluut geen tijd meer voor de hobby.
Nog even doorzetten dus. ;D

Floris

Citaat van: PeterVG op 29 september 2018, 16:02:40 PM

Ooit gehoord van het Amerikaanse fenomeen: Open House 8)
Dit is een Amerikaanse baan van opzet dus....
Een eigen ingangsdeur heeft mijn kelder al.
Jullie moeten alleen de weg vinden.
hm... en een koelkast naast de baan met wat belgische specialiteiten? das sowieso al succesvoller dan bud light...  ;D