Hoe ik het tracé van mijn modelspoorweg snel en accuraat aan het basisframe bevestig.
Eerst werd het basisframe gebouwd. Hierop zal een basisplaat bevestigd worden in de voorgrond van het baantje. Op een hoogte van 119 cm zal een industrëel lijntje rangeermogelijkheden bieden. Langs de achtergrondplaat loopt de hoofdlijn. Dit is uiteraard de denkbeeldige lijn 41 die Luik met Luxemburg zal verbinden. De hoofdlijn ligt in deze sectie in een hellingsgraad van 1%. Daardoor zal ze op dit deel van de modelbaan stijgen van 127 naar 132 cm.

Om de hoofdlijn in een strakke helling te kunnen leggen gebruikte ik volgende methode.
Eerst werden enkele steunen op de perfecte hoogte gemonteerd. Dit werk is vrij eenvoudig als je kan beschikken over een kruislaser. De horizontale as wordt op een ijkpunt afgesteld waarna de verticale steun van de hoofdlijn makkelijk te monteren is op de juiste hoogte.

Als ook een tweede verticale steun gemonteerd is kunnen alle tussengelegen steunen zonder passen en meten accuraat bevestigd worden. Daarvoor maakte ik een tijdelijke mal die opgebouwd is uit lange planken. Die hoeven niet aan mekaar gelijmd te worden. Door de kracht van de lijmklemmen blijven ze perfect gepositioneerd.

Nu is het positioneren van een verticale steun kinderspel. Het volstaat om goed tegen de onderkant van de mal te drukken terwijl je de steun met een lijmklem vastzet. Daarna kan de steun vastgeschroefd worden.

De onderbouw voor de dubbelsporige hoofdlijn is klaar voor verdere afwerking.