Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Reeks 59

Gestart door svvander, 03 december 2004, 16:59:27 PM

loco

Ik vrees dat de garantie niet van toepassing gaat zijn op normale slijtage en verkeerd gebruik. Het kliksysteem breekt af als gevolg van het slecht afnemen en monteren van de kap. Vraag me niet hoe je het dan wel moet doen, want ook bij mij zijn de steunpunten zo goed als afgebroken. Blijkbaar gaat Roco ervan uit dat je de kap er niet afneemt bij een goedkoop model.
Zodra de steunpunten helemaal weg zijn dan plaats ik hier in de plaats enkele stripjes plasticard en zet ze vast met degelijke secondelijm. Volgens mij moet dit voldoende zijn. Alleen kan het een probleem zijn om deze nieuwe steunpunten juist te positioneren.
Ik ben benieuwd hoe het met je garantie gaat aflopen
loco

Break302

Dag Tony.

Dat door U beschreven als olleke is eigenlijk de plaats waar Roco de decoder plaatst [:D]
citaat:

Is in de 5950 daaronder ook een 'olleke voorzien voor de luidspreker?

Tony




svvander

Loco,

Het heeft eigenlijk niet zoveel te zien met de kap... het "bakje" dat ik bedoel zit onderaan en er zitten helemaal geen nokjes aan. Het zit er over geschoven en ik vermoed dat dit erop moet spannen. Maar door het verwarmen van het rijden etc, zet dit uit en valt dit af. Ik heb de kap er trouwens nog niet afgehaald.


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Sven,
Sorry, ik ben wat te rap geweest met het lezen en een andere discussie met deze vermengd.
Het is vreemd dat het kapje loskomt. Bij mij zitten de kapjes op alle locs er zeer goed en stevig op. Ik heb deze locomotieven echter nog niet uitgebreid laten rijden, en kan dus ook niet achterhalen of het kapje er ook bij mij zou afvallen door opwarming. Ik heb het nog niet zien gebeuren bij ons in de club met dezelfde modellen. Er moet waarschijnlijk iets mis zijn.
Als je de loc bijhoudt, dan zou ik op het chassis in de hoeken waar je het kapje over de verdikkingen moet schuiven, aan ??n kant een zeer dun stripje plasticard plakken met secondelijm. bvb evergreen strip styrene 0,25 mm dik. Ik denk dat dit voldoende moet zijn.
Loco

svvander

Geen probleem hoor en bedankt voor de tip. Die doublefface is geen oplossing, want er is opening langs de binnenkant en bijgevolg te veel speeling. Ik had gedacht aan een stukjes karton ofzo. Maar plasticard zou wel de oplossing kunnen zijn. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb![;)]
Bedankt!

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

ik zelf heb ze allebei de 5950 en 5939 en bij geen van beide problemen, en ik moet zeggen mijn 5950 heeft al tegen de vlakte gelegen gelukkig zonder resultaten
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Hallo!
De holle ruimte onderin de 59 van Roco bevat momenteel inderdaad de decoder. Maar die kan eventueel ergens anders wel een plaatsje vinden, zodar je de luidspreker dan in de batterijkast kan stoppen.
Maar dan moeten er wel gaatjes in komen natuurlijk.
Maar wie gaat in een instapmodel nu geluid stoppen h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Klopt, wanneer je een geluidsdecoder gebruikt, kun je de luidspreker onderaan plaatsen. De bruine draadjes zijn net lang genoeg. De decoder kun je op het uiteinde van de print kleven. Je ziet dan wel een plek in de kabine zitten. hier vind je een foto http://users.pandora.be/loco02/59.jpg
Het geluid is een echte aanrader voor wie van geluid houdt. Het echte dieselgeluid van een 59. Maar je hebt gelijk. Dit geluid hoort thuis in de Trix/M?rklin versie.
loco

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Break302

Hallo.

Voor wie graag met extra geluid (lawaai) rijdt is een instap model zo wie zo de goedkoopste oplossing.
Wat die kapjes betreft, die zitten los bij het meeren deel van mijn Roco loc's los zie 59, 62 en 215 ers.
Als er niets speciaal onder de kapjes zit is de beste manier ze vast zetten met twee componenten lijm, daar zijn grotere openingen mee op te vullen.
Bij de reeks 29 van Roco komt het ook nog al regelmatig voor dat de draaistellen nog al eens blijven staan als men de loc oplicht waarna het puzellen is om de koppelling terug op zijn plaats te krijgen.
Bij deze lok komt het ook voor dat de kap niet meer voldoende spant op het onderstel. Dit heb ik heel eenvoudig opgelost,kap afgenomen en deze tweedagen op zijn zijde laten liggen met gewicht op de zijkanten zodat die weer lichtjes bol naar binnen komen te staan waar door deze terug houvast heeft.[:D]

janjozef

Wat ik niet begrijp is waarom zou een geluidsmodule (voor wie er van houd) enkel voor een marklin/trix zijn, Ik heb een 23 van trix en eerlijk gezegd mijn koffiemolen draait mooier, dus ik zal nooit een geluidsmodule in een marklin zetten want het zal al een speciaal model moeten zijn voor ik het nog koop en specialer, gezien het prijsverschil al helemaal niet, is het marklin model niet.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Een geluidsmodule komt inderdaad beter tot zijn recht in een hele stille Roco loc, dan in een M? of Trix loc, da vinde-kik ook. 't Spijtige daarbij is dat juist in een Roco locske er vaak zo weinig ruimte rest.

Nog even iets over het afschermen van de verlichting: ik heb ook zo'n nieuwe 59 van Roco, tevens een aantal BR215's van Roco, zowel nieuwe als oude.
In ??n BR215 heb ik hele kleine ledjes gestoken - dat werkt zeer goed - maar als je dat niet wilt: neem de lichtgeleiders voorzichtig uit de kap, zonder ze te breken, en omwikkel ze met een dun laagje aluminium-folie (meest blinkende [8D] zijde tegen de lichtgeleiders). Je beschadigt het binnen-oppervlak (dat het licht moet "geleiden" door de weerspiegeling) totaal niet, en de verduistering is perfekt [|)] .

Ik heb dit toegepast, nadat ik de geleiders van een hele oude BR215 probeerde te verven - mislukte dus totaal [:(] .

Zijn er mensen die beschadigde lichtgeleiders hebben: meld het even - ik kocht recentelijk op Ebay D 20 nieuwe BR215's uit startsets (? 25?), om daaruit de nieuwe motor (als wisselstuk >>25? !!) te recupereren (opwaardering oude Roco modellen), tevens de printplaat met decoder-interface - die past in vrijwel alle oude Roco locs.
Maar al die rode DBAG kappen met goeie lichtgeleiders kan ik begot toch niet gebruiken - mits betaling van de verzendkosten door u, stuur ik u een setje kap incl. geleiders gratis toe.

Peter

n/a

Je hebt ook echt hele stille marklin locomotieven hoor. Een loc met een klokanker, sinus of motor met vliegwiel zijn meestal een stuk stiller dan locs met de oude vijfpolige motor. Deze motor gebruiken ze ook voor nieuwere modellen steeds minder. Dit jaar in de neuheiten folder staan nog:
8 locs met de vijfpolige motor. Waarvan 1 asgelagerd is. HAG doet hetzelfde.
6 loks met klokankermotor
6 loks met sinusmotor
11 loks met andere type motoren al dan niet vliegwiel.
En de oude delta locs zijn zodadelijk op een klein aantal hobbylocs na zodadelijk helemaal weg.

Wat betreft de serie 59 diesellocs verschillende leden bij ons bij de club hebben zo'n model. Het is gewoon een tijdloos model dat je bijna overal voor kan gebruiken. Kortom een aanrader.

svvander

Sorry mannen, we zijn ver off-topic als je het mij vraagt...

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Niet helem??l Sven ik bood vervangings-lichtgeleiders aan uit de Roco BR215, maar juist ook passend voor de Roco 59.

Is de M?rklin 59 momenteel nog te koop, overigens?
Heb die op de clubbaan (Gent) zien rijden - mooie loc.

Peter

svvander

En er komt een nieuwe (andere kleurstelling) versie van de 59 uit in December. Ik kijk er naar uit!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be