Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

machinist bij de nmbs

Gestart door wisselstromer, 11 december 2012, 11:16:14 AM

Steven123

Citaat van: celtjan op 11 december 2012, 15:46:52 PM
Den job:
...
...
...

Ik denk dat dit een heel goede samenvatting van de job is Wim  ;).

Persoonlijk denk ik dat iedereen die er echt voor wil gaan kans heeft op slagen, ik heb vooral computer-studies gevolgd in het hoger maar had wel een basiskennis van mechanica en elektriciteit wat me toch heeft geholpen om te kunnen volgen met de eerste cursusboek.
Sinds deze maand is het mogelijk om met een ander diploma de opleiding voor treinbestuurder te volgen, dus dat zal wel aanslaan.

Ik zou aanraden om op voorhand wat kennis op te doen van mechanica, elektriciteit en pneumatica. De typische basis-formules kan je massaal terugvinden op het internet, dus daar kan je vandaag al mee starten om eventuele achterstand weg te werken. (als dat volledig nieuw voor u is heeft dat tijd nodig, dus elke dag een beetje meer opzoeken gaat je zeker helpen om in het begin goed mee te zijn met de cursus) Want het is toch wel een behoorlijk pakket dat over 'vanalles en nog wat' gaat. (als je vlot mee bent met die technische hoofdstukken heb je meer tijd om je op andere hoofdstukken te focussen).





Citaat van: wisselstromer op 11 december 2012, 16:45:08 PM
merci voor de opsomming
ik veronderstel dat voor je aan de opleiding begint eerst een paar proeven moet doen?
stel dat ik daardoor geraak en aan de opleidingen begin moet ik mijn huidige job opgeven (veronderstel ik)
er is natuurlijk altijd een kans dat ik niet slaag in die opleiding en dus zonder werk kom te zitten
of klopt dit niet?ps sorry voor de lastige vragen ;-)

Je moet inderdaad heel wat testen doen, daar mag je wel een bepaalde tijd voor incalculeren;
Hieronder zie je de data van mijn proeven;


14 juli 2012   
infosessie  (treinbestuurder rangeringen)

30 juli 2012   
Geschiktheidstesten  (treinbestuurder)
- Psychologische testen

- testen technische voorkennis ;     
- Mechanica
- Elektriciteit
- Pneumatica


5 september
Mondelinge jury
- Motivatiegesprek
- technische proeven


10 oktober   
- Medisch onderzoek   (zicht, gehoor, bloed, drugs, rug, hart...)
- Psychologische testen  (oa  Concentratietesten)
- Gesprek psycholoog


5 november
-Aanwerving



Veel succes, en als je ervoor wil gaan... doen!
Groeten
Steven

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steven123

Citaat van: wisselstromer op 11 december 2012, 16:45:08 PM
...stel dat ik daardoor geraak en aan de opleidingen begin moet ik mijn huidige job opgeven (veronderstel ik)
er is natuurlijk altijd een kans dat ik niet slaag in die opleiding en dus zonder werk kom te zitten
of klopt dit niet?...

Bij de aanwerving moet je je job inderdaad opgeven, er volgen dan 4 examens op een klein jaar (opleiding).

Op dit moment zijn de eerste 2 examens 'eliminerend' dus maw ben je ontslagen als je niet slaagt in deze 2 examens. (computerexamen + jury)
De 2 laatste examens zijn voorzien van een herkansing, maar zijn uiteraard ook een stuk moeilijker (omgaan met onvoorziene situaties).
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ToThePoint

Citaat van: pahasoft op 11 december 2012, 15:29:55 PM
Goh,

Niet eens een goed kleurenonderscheidings vermogen? Er is dus nog hoop voor me  ;) Ik ga verhuizen!!

Mvg,
Paul.

Ja Paul kom maar in den belgique wonen,
U bent meer dan welkom !
De fransen komen nu ook massaal naar het zuiden des lands.
Gerard Depardieu (of zoiets ) woont nu ook officieel in Wallonie. Is gaan lopen voor de vermogensbelasting in Frankrijk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ward

Voor de elektriciteit / mechanica zou ik niet teveel schrik hebben..
Tijdens de aanwerving stellen ze er wel wat vragen over (die je kan terugvinden in de bundel op despoorwegenwervenaan bij de betreffende rubriek).
Daarna komt er in fase 0 op het examen wat vragen over, maar daar krijg je tijdens je eerste fase voldoende uitleg over..
Grote voordeel is dat je nu rechtstreeks zonder dergelijk diploma als baanbestuurder met je opleiding kan beginnen,
de periode dat ik binnenkwam kon dat niet, maar dan is het met een kleine tussenstap als rangeerbestuurder.
Hoe dan ook, als je interesse hebt in de job.. DOEN! Ik heb me nog nooit de overstap beklaagd..

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

2012

Het is nu inderdaad de moment om iedereen met "verkeerd diploma" om de stap te zetten. In 1999 hebben ze ook eens zo een actie gedaan, ik met mijn diploma A2 bakker/banketbakker ben dan ook gestart  8)

Nu ben ik reeds aan mijn 12de jaar dienst voorbij en ben nog ni veel in panne blijven staan op de lijn, ondanks ik ni zo grote kennis heb als sommige van mijn collegas. Het "herstellen" van pannes beperkt zicht vooral in het begrijpen waarvoor bepaalde schakelaars dienen om problemen te omzeilen en zo te kunnen verder rijden (sukkelen) tot in een volgend station.

Ik heb nog geen minuut spijt gehad van de overstap, het loon is ok, de uren zijn wat ze zijn uiteraard. As je enkel overdag wil werken en geen weekends doen, tja, blijf dan maar waar je bent, want da ga ni goe komen. Wil je dat op onregelmatige uren werken, dan zou ik zeggen kom maar af, er zijn veel vacatures open.
Elk voordeel heeft zijn nadeel, in shiften werken is heel leuk als je dat ziet zitten, is zelfs zo, zet mij elke dag van 0800 tot 1600 en ik ga achtereen dood  :(

celtjan

Da's aan jou te merken: steevast met de  :) op post  ;)!

Doornroosje

Ik ben medisch afgekeurd voor machinist. Kleurenblind volgens hun.
Dan maar onderzoeker van ongevallen geworden bij Infrabel.

Mijn pa is tot september dit jaar treinbestuurder geweest. Net als ik heeft hij ook de treintjes als hobby en voor hem was het (wel laattijdig) een droom die werkelijkheid werd. Wat voor hem vooral positief was, was de afwezigheid van een directe chef, het gevoel van vrijheid en veel afwisselende dingen zien en meemaken. Ik denk vooral aan de topjes in de zomer die hij van zijn hoge stuurpost af en toe kon inkijken ... ;-))

Mattias

Citaat van: Doornroosje op 13 december 2012, 09:12:01 AMIk denk vooral aan de topjes in de zomer die hij van zijn hoge stuurpost af en toe kon inkijken ... ;-))
I agree  8)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Durango

Ja wat dat betreft zit de bestuurder eerste rang :P ;D ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

doomslu

En ik die dacht dat de bestuurder op de seinen moest letten.  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railman56

ik heb nog nooit een vrouwelijke treinbestuurster gezien. heb ik iets aan mijn ogen of ..........
als dit juist is, enig idee hoe dit komt?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Steven123

Citaat van: railman56 op 22 december 2012, 22:42:16 PM
ik heb nog nooit een vrouwelijke treinbestuurster gezien. heb ik iets aan mijn ogen of ..........
als dit juist is, enig idee hoe dit komt?
marc

Ze zijn er wel degelijk ;)
Het is volgens mij vooral de technische kant die (de meeste) vrouwen minder aanspreekt of afschrikt.
Momenteel zitten er een 4-tal bij mij in de opleiding (klas van +/- 14man).

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

dgrr57

Citaat van: railman56 op 22 december 2012, 22:42:16 PM
ik heb nog nooit een vrouwelijke treinbestuurster gezien. heb ik iets aan mijn ogen of ..........
als dit juist is, enig idee hoe dit komt?
marc
Tussen Liège en Brussel zien ik er dikwijls  ;) (ik wacht dan op de volgende trein  :D)

C.B.

En bij ons in het goederenverkeer te Antwerpen Noord zitten er 2.  ;)
Op de rangeerdienst zitten er ook , maar daar ken ik het aantal niet .
Groetjes.
Claudio.

TBCédric

Citaat van: Steven123 op 11 december 2012, 17:04:50 PM
Citaat van: celtjan op 11 december 2012, 15:46:52 PM
Den job:
...
...
...

Ik denk dat dit een heel goede samenvatting van de job is Wim  ;).

Persoonlijk denk ik dat iedereen die er echt voor wil gaan kans heeft op slagen, ik heb vooral computer-studies gevolgd in het hoger maar had wel een basiskennis van mechanica en elektriciteit wat me toch heeft geholpen om te kunnen volgen met de eerste cursusboek.
Sinds deze maand is het mogelijk om met een ander diploma de opleiding voor treinbestuurder te volgen, dus dat zal wel aanslaan.

Ik zou aanraden om op voorhand wat kennis op te doen van mechanica, elektriciteit en pneumatica. De typische basis-formules kan je massaal terugvinden op het internet, dus daar kan je vandaag al mee starten om eventuele achterstand weg te werken. (als dat volledig nieuw voor u is heeft dat tijd nodig, dus elke dag een beetje meer opzoeken gaat je zeker helpen om in het begin goed mee te zijn met de cursus) Want het is toch wel een behoorlijk pakket dat over 'vanalles en nog wat' gaat. (als je vlot mee bent met die technische hoofdstukken heb je meer tijd om je op andere hoofdstukken te focussen).





Citaat van: wisselstromer op 11 december 2012, 16:45:08 PM
merci voor de opsomming
ik veronderstel dat voor je aan de opleiding begint eerst een paar proeven moet doen?
stel dat ik daardoor geraak en aan de opleidingen begin moet ik mijn huidige job opgeven (veronderstel ik)
er is natuurlijk altijd een kans dat ik niet slaag in die opleiding en dus zonder werk kom te zitten
of klopt dit niet?ps sorry voor de lastige vragen ;-)

Je moet inderdaad heel wat testen doen, daar mag je wel een bepaalde tijd voor incalculeren;
Hieronder zie je de data van mijn proeven;


14 juli 2012   
infosessie  (treinbestuurder rangeringen)

30 juli 2012   
Geschiktheidstesten  (treinbestuurder)
- Psychologische testen

- testen technische voorkennis ;     
- Mechanica
- Elektriciteit
- Pneumatica


5 september
Mondelinge jury
- Motivatiegesprek
- technische proeven


10 oktober   
- Medisch onderzoek   (zicht, gehoor, bloed, drugs, rug, hart...)
- Psychologische testen  (oa  Concentratietesten)
- Gesprek psycholoog


5 november
-Aanwerving



Veel succes, en als je ervoor wil gaan... doen!
Groeten
Steven

moet je dan bloed laten trekken?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.