Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

machinist bij de nmbs

Gestart door wisselstromer, 11 december 2012, 11:16:14 AM

wisselstromer

ik heb een vraag aan de machinisten onder ons

ooit en ik denk dat het moment er aan zit te komen dezer dagen wil ik machinist worden bij de spoorwegen MAAR
is het mogelijk om zonder enige achtergrond van electronica en mechanica dit te worden en wat (zonder slecht te willen spreken)
moet ge kunnen als machinist  ;)

ik ben van opleiding landschaps en tuinarchitect en heb buiten mijn hobby dus niets te maken met de achtergrond ve machinist

alvast bedankt
wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Jurgen

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat bij een klein mankement je zelf in staat moet zijn om je trein terug op gang te krijgen.
De vraag is natuurlijk: "wat is een klein mankement", hé?


Als je geconcentreerd kunt blijven en niets tegen de eenzaamheid in je cabine hebt, dan denk ik dat je al ver zal komen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bellejt

Je diploma
Een diploma van algemeen hoger secundair onderwijs of een diploma van hoger technisch secundair of beroepsonderwijs (7 jaar) of kunstonderwijs.
een bewijsstuk of attest van slagen afgeleverd door het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie na een cyclus van ten minste 750 lessen, dat als gelijkwaardig wordt beschouwd ;

http://jobs.b-rail.be/nl/jobs/jobs-nl/jobs-statutair/treinbestuurder-nmbs-m-v



factageklerk

Citaat van: bellejt op 11 december 2012, 11:41:35 AM
Je diploma
Een diploma van algemeen hoger secundair onderwijs of een diploma van hoger technisch secundair of beroepsonderwijs (7 jaar) of kunstonderwijs.
een bewijsstuk of attest van slagen afgeleverd door het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie na een cyclus van ten minste 750 lessen, dat als gelijkwaardig wordt beschouwd ;

http://jobs.b-rail.be/nl/jobs/jobs-nl/jobs-statutair/treinbestuurder-nmbs-m-v

Dat is inmiddels aangepast nu kom je in aanmerking met elk diploma secundair onderwijs.
@ Wim ga ervoor ;)
 

Jurgen

Zijn ze zo wanhopig op zoek dan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

wisselstromer

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

bellejt

in mijn jeugd was zelfs een A3 voldoende.Lang geleden.

wisselstromer

ok die dilpomas heb ik wel maar wat moet er allemaal gekent zijn eer je je brevet krijgt?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

ERVIN

Citaat van: Jurgen op 11 december 2012, 13:01:37 PM
Zijn ze zo wanhopig op zoek dan?

Is Wim dan zo'n wanhoop?? (lol) ;D

Goh ik heb er ook al eens aan gedacht om die gemiddeld 12 u/dag stresserende job vaarwel te zeggen , een job die mij soms volledig uitput , een job waar de winsten nooit genoeg kunnen zijn , een job waar ik zo'n 70 mensen elke dag opnieuw moet coachen , een job waar ik tussen twee vuren sta ( werkmakkers en de grote baas) , maar als ik dan op het einde van de maand mijn loonbriefje zie en als ik dan de bonussen optel die ik soms krijg , dan denk ik dat ik dat als treinbestuurder nooit kan verdienen , en hier gaan we dan weer hé , alles voor het geld , alles voor de luxe die ik mij nu kan veroorloven , ja een mens ( of ik persoonlijk dan toch) is materialistisch ingesteld  , geld maakt niet gelukkig zegt men wel eens ,  maar het is verdomd gemakkelijk.

wisselstromer

idd
het enige wat mij tegenhoud is dat ik nu een goed betaalde job (voor wat ik moet doen :-) ) heb en super collega's en in zo een lok zit je maar alleen te zitten
langs de andere kant
je droom moet je toch ooit eens verwezelijken

alleen dat electro en mechanica ding en altijd "geconsentreerd" zijn houdt mij nog tegen
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

pahasoft

Goh,

Niet eens een goed kleurenonderscheidings vermogen? Er is dus nog hoop voor me  ;) Ik ga verhuizen!!

Mvg,
Paul.

celtjan

#11
De generatie, die eind de 70's/begin 80's aangeworven zijn, die gaan nu massal 'op rust'.
Dus die 'gaten' moeten opgevangen worden.

Den job:
- vooropleiding voor wie niet uit de el/mech richtingen komen.
- een vol jaar opleiding (examens op simpact/simulator + ondervraging)+ enkele weken lijnkennis opdoen
- maandelijkse vaste wedde met 2 jaarlijkse opslag + allerhande premies, maatijdcheques & allerhande kortingen
- Nacht-; Weekend- & vakantiewerk (= nog altijd dienstverlening; beoefenen van een sociale functie, waarbij je wat associaal wordt t.o.v. vrienden, fam. & kennissen)
- onregelmatige 'diensturen', waarvan het grote deel vooraf geweten is, afwisselend met periodes waar je 'niks' kan gaan plannen.
- Jaarlijks naar de 'Medic' & verdere opleidingen/opfrissingen, ritje met de Simpact (=simulator 'light')
- 3 jaarlijks rit met de 'echte simulator'
- 3 jaarlijks naar de 'zielenknijper' voor 'Psyho-testen'(jaarlijks vanaf 55), a/d Cardio v/a 40j.
- 3 jaarlijks examen (maandelijkse premie = daar voor een deel afhankelijk van)
Ondervraging over de kennis van de Spoorse wetgevingen: noodprocedures; rijstijl; depannage (midden ten velde kan je den Touring niet gaan bellen hé!); lijnkennis... .

Privé moet je, je zo ook instellen, dat je met een 'frisse kop' aan het begin van je werkdag/-nacht komt.

factageklerk

Citaat van: ERVIN op 11 december 2012, 14:35:09 PM
Citaat van: Jurgen op 11 december 2012, 13:01:37 PM


Goh ik heb er ook al eens aan gedacht om die gemiddeld 12 u/dag stresserende job vaarwel te zeggen , een job die mij soms volledig uitput , een job waar de winsten nooit genoeg kunnen zijn , een job waar ik zo'n 70 mensen elke dag opnieuw moet coachen , een job waar ik tussen twee vuren sta ( werkmakkers en de grote baas) , maar als ik dan op het einde van de maand mijn loonbriefje zie en als ik dan de bonussen optel die ik soms krijg , dan denk ik dat ik dat als treinbestuurder nooit kan verdienen , en hier gaan we dan weer hé , alles voor het geld , alles voor de luxe die ik mij nu kan veroorloven , ja een mens ( of ik persoonlijk dan toch) is materialistisch ingesteld  , geld maakt niet gelukkig zegt men wel eens ,  maar het is verdomd gemakkelijk.

T'zou nochtans niet de eerste zijn die foert zegt tegen z'n job en dit dan ook als een bevrijding beschouwd. Geld, luxe  ::) wat ga je doen aan het einde van een carrïere (pensionering of door ziekte, ongeval) als je vaststeld dat je goedbetaalde job niet graag deed (ondanks de grote verloning) en dat je spijt hebt dat je nooit je hart hebt gevolgd? En alles heeft zo zijn voor en nadelen. Een klein vb (naast de kwestie maar toch) ; de huidige aartsbisschop van Canterburry was vroeger een oliemagnaat en zo zijn er nog wel enkele voorbeelden
 

wisselstromer

merci voor de opsomming

ik veronderstel dat voor je aan de opleiding begint eerst een paar proeven moet doen?
stel dat ik daardoor geraak en aan de opleidingen begin moet ik mijn huidige job opgeven (veronderstel ik)
er is natuurlijk altijd een kans dat ik niet slaag in die opleiding en dus zonder werk kom te zitten
of klopt dit niet?

ps
sorry voor de lastige vragen ;-)
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Mattias

Citaat van: celtjan op 11 december 2012, 15:46:52 PM
- Nacht-; Weekend- & vakantiewerk (= nog altijd dienstverlening; beoefenen van een sociale functie, waarbij je wat associaal wordt t.o.v. vrienden, fam. & kennissen)

Is niet altijd een nadeel!
Nu de feestdagen in aantoch zijn, heb ik weer het perfecte excuus om niet mee te moeten naar die saaie familiefeesten... Wat hou ik van m'n job  8) ;D
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder