Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

machinist bij de nmbs

Gestart door wisselstromer, 11 december 2012, 11:16:14 AM

Steven123

Citaat van: ward op 07 januari 2013, 18:47:36 PM
Vorige week allesinds een Lokeren een knappe blondinge gezien als treinbestuurster..
Anyway, zaterdag 12 januari naar de infosessie om over te gaan van rangeerbestuurder naar baanbestuurder
samen met de rest van onze klas..  Voordeel met de nieuwe diplomavereisten is dat je niet je jaar 'stage' moet
uitdoen maar direct kunt overgaan, nadeel is dat het dan wel als 'extern' aanzien wordt en je alle testen opnieuw moet gaan doen..

Mvg,
Ward  8)

Dat klinkt niet slecht, alvast veel succes met de overstap!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

dgrr57

Citaat van: factageklerk op 05 januari 2013, 13:14:36 PM
Dat is idd. een goeie website , kende deze al langer. Jammer dat sommige afkortingen  ontbreken of niet meer te achterhalen zijn. Ik denk ook dat deze lijst nog niet volledig is want ik zie dat Morkhoven er niet bijstaat hoewel dit ook een station van lijn 29 was. Dat deze codes nog steeds gebruikt worden is heel handig.
Volgens en is er nooit een station geweest in Morkhoven maar wel in Noorderwijck-Morkhoven. Code van dit station was GMK.

Op RRA vind men ook een uitleg over de telegrafische afkortingen.

En de site van Paul Kevers is zeer goed bijgehouden  ;)

Doornroosje

Extra info over de eerste letters:

F stond voor Faiseau (bundel). Daarom FCV is Antwerpen-Berchem: Faiseau Coin-Vert (eigenlijk bundel Groenenhoek dus).
G stond voor Gemeentelijk/lokaal
L stond voor lokaal/Ligne Luxembourgh

Oppassen LML is niet Lommel maar wel Mol! Zitten zo nog wel een paar leuke tussen...

ToThePoint

Het word interessanter manne.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Mattias

Citaat van: piko(ho) op 23 december 2012, 12:13:56 PM
ik zou graag als machinist willen werken  maar het bloed trekken ,  :-\  :'(

Stelt echt niks voor. Zijn enkele heel dunne naaldjes die in uw vinger prikken met een klein bakje. Omdat die naalden zo dun zijn en op elkaar inwerken, voel je er amper iets van!
Dan gaan ze gewoon uw suikerspiegel gaan meten (vermoed ik)
Voor je het weet is het reeds geprikt..
Stelt écht niks voor!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

2012

Citaat van: Doornroosje op 08 januari 2013, 09:22:30 AM
Extra info over de eerste letters:

F stond voor Faiseau (bundel). Daarom FCV is Antwerpen-Berchem: Faiseau Coin-Vert (eigenlijk bundel Groenenhoek dus).
G stond voor Gemeentelijk/lokaal
L stond voor lokaal/Ligne Luxembourgh

Oppassen LML is niet Lommel maar wel Mol! Zitten zo nog wel een paar leuke tussen...

Et pour les flamands, was dat dan la meme chose ? :-)
Wist da FCV Berchem was, maar zag dat daar ni inzitten, as je het zo bekijkt dan zie je dat wel natuurlijk, leuk om te weten :-)

factageklerk

@dgrr57 ; Bedankt Patrick ;) daarmee dat ik dat niet onmiddelijk zag. Zeer interessant trouwens
misschien kan hier een apart draadje over opgericht worden
 

itchy

Citaat van: Doornroosje op 08 januari 2013, 09:22:30 AM
Extra info over de eerste letters:

F stond voor Faiseau (bundel). Daarom FCV is Antwerpen-Berchem: Faiseau Coin-Vert (eigenlijk bundel Groenenhoek dus).
G stond voor Gemeentelijk/lokaal
L stond voor lokaal/Ligne Luxembourgh

Oppassen LML is niet Lommel maar wel Mol! Zitten zo nog wel een paar leuke tussen...
Volgens de info op de site van Rixke is dat toch wel iets anders, die eerste letter:


"Er wordt eveneens getracht een speciale betekenis te geven aan de eerste letter van de afkortingscode. Zo duidt F als eerste letter van de afkorting van een stationsnaam erop dat je te doen hebt met een station van het Staatsnet :

FN = Antwerpen-Centraal ;
FR = Brugge ;
FBM (FBMZ na toepassing van de taalwetten) = Brussel-Zuid ;
FBN = Brussel-Noord.

De station van de privé-maatschappijen worden geïdentificeerd door bijv. de kenletter N voor de « Nord Belge » :

NDT = Dinant ;
NDN = Andenne-Seilles ;
NFG = Flémalle-Grande ;
NK = Kinkempois.

« La Grande Compagnie du Luxembourg » krijgt L als kenletter :

LL = Aarlen ;
LC = Ciney ;
LX = Brussel-Leopoldswijk.

« Le Grand Central Belge » onderscheidt zich door de letter M :

MZD = Zolder ;
MUA = Houthalen,

terwijl de letters G en L bestemd zijn voor de stations van minder belangrijke maatschappijen of voor stations van maatschappijen die later, in loop van de jaren zestig, werden opgericht.

Van hun kant beginnen de afkortingen van de stations uit de Oostkantons (die later geïdentificeerd werden) met een R :

REP = Eupen ;
RMY = Malmedy ;
RMV = Saint-Vith."

Maar nadien werd tegen deze kenletters danig gezondigd, zeker na de nationalisatie van alle maatschappijen in één NMBS (1926). Dus het klopt niet altijd !

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Hervé

Zo hebben ze het mij indertijd toch ook 'geleerd', F voor de 'Staat', N voor 'NordBelge, L voor Cie de Luxembourg, M...

Citaat van: itchy op 08 januari 2013, 18:21:33 PM
Citaat van: Doornroosje op 08 januari 2013, 09:22:30 AM
Extra info over de eerste letters:

F stond voor Faiseau (bundel). Daarom FCV is Antwerpen-Berchem: Faiseau Coin-Vert (eigenlijk bundel Groenenhoek dus).
G stond voor Gemeentelijk/lokaal
L stond voor lokaal/Ligne Luxembourgh

Oppassen LML is niet Lommel maar wel Mol! Zitten zo nog wel een paar leuke tussen...
Volgens de info op de site van Rixke is dat toch wel iets anders, die eerste letter:


"Er wordt eveneens getracht een speciale betekenis te geven aan de eerste letter van de afkortingscode. Zo duidt F als eerste letter van de afkorting van een stationsnaam erop dat je te doen hebt met een station van het Staatsnet :

FN = Antwerpen-Centraal ;
FR = Brugge ;
FBM (FBMZ na toepassing van de taalwetten) = Brussel-Zuid ;
FBN = Brussel-Noord.

De station van de privé-maatschappijen worden geïdentificeerd door bijv. de kenletter N voor de « Nord Belge » :

NDT = Dinant ;
NDN = Andenne-Seilles ;
NFG = Flémalle-Grande ;
NK = Kinkempois.

« La Grande Compagnie du Luxembourg » krijgt L als kenletter :

LL = Aarlen ;
LC = Ciney ;
LX = Brussel-Leopoldswijk.

« Le Grand Central Belge » onderscheidt zich door de letter M :

MZD = Zolder ;
MUA = Houthalen,

terwijl de letters G en L bestemd zijn voor de stations van minder belangrijke maatschappijen of voor stations van maatschappijen die later, in loop van de jaren zestig, werden opgericht.

Van hun kant beginnen de afkortingen van de stations uit de Oostkantons (die later geïdentificeerd werden) met een R :

REP = Eupen ;
RMY = Malmedy ;
RMV = Saint-Vith."

Maar nadien werd tegen deze kenletters danig gezondigd, zeker na de nationalisatie van alle maatschappijen in één NMBS (1926). Dus het klopt niet altijd !

cyberbeast

Ik had vroeger ook interesse om machinist te worden. Ik heb toen een infobundeltje gekregen en ben afgehaakt. Er was veel te veel kennis nodig van exacte wetenschappen (ik herinner me een voorbeeld hoe je moest kunnen berekenen hoeveel een rail uitzet of krimpt bij welke temperatuur). Dat is nu wel even anders. Is er nu ook geen voorafgaand interview om te zien of je wel het geschikte profiel hebt, over je motivatie enzo?

Hoeveel verdient een beginnende treinmachinist? En hoeveel heb je na pakweg 10 jaar dienst?
 

Hervé

Citaat van: cyberbeast op 14 januari 2013, 13:12:15 PM

Hoeveel verdient een beginnende treinmachinist? En hoeveel heb je na pakweg 10 jaar dienst?

Hallo,

uitgaande van een ongetrouwd mannelijk persoon, zonder personen ten laste
tijdens opleiding +- 1500 euro netto
beginjaren tussen 1500 en 1750 euro netto
na tien jaar tussen 2000 en 2200 euro netto

(gemiddelde aan premies inbegrepen)
Hou rekening mee dat dit bedrag kan varieren volgens persoon, leeftijd, eventuele ancienniteit van ander bedrijf, welke depot je afhangt, lijn- en krachtvoertuigkennis, etc...

GroeteN,
Hervé

Steven123

Citaat van: cyberbeast op 14 januari 2013, 13:12:15 PM
Is er nu ook geen voorafgaand interview om te zien of je wel het geschikte profiel hebt, over je motivatie enzo?

Ja klopt, eerst psychologische testen op pc,
na selectie een deftig gesprek voor een jury waarbij er ook een psycholoog je antwoorden analyseerd,
dan tijdens de medische testen opnieuw een ander soort psychologische testen,
na die testen nog eens een gesprek met enkel psycholoog...
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ToThePoint

Citaat van: Steven123 op 14 januari 2013, 22:10:51 PM
Citaat van: cyberbeast op 14 januari 2013, 13:12:15 PM
Is er nu ook geen voorafgaand interview om te zien of je wel het geschikte profiel hebt, over je motivatie enzo?

Ja klopt, eerst psychologische testen op pc,
na selectie een deftig gesprek voor een jury waarbij er ook een psycholoog je antwoorden analyseerd,
dan tijdens de medische testen opnieuw een ander soort psychologische testen,
na die testen nog eens een gesprek met enkel psycholoog...

Is dat om te kijken of men bereid is te staken te pas en ten onpas ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

stefan

@ tothepoint: deze reactie slaagt echt nergens op. Als je niet bij de NMBS werkt moet je zo een domme dingen niet zeggen. Bij een staking is 80% van het personeel aanwezig enkel de vakbond blokkeert alles dan. Dus U reactie betuigt van weinig respect.

doomslu

Citaat van: stefan op 15 januari 2013, 13:05:54 PM
@ tothepoint: deze reactie slaagt echt nergens op. Als je niet bij de NMBS werkt moet je zo een domme dingen niet zeggen. Bij een staking is 80% van het personeel aanwezig enkel de vakbond blokkeert alles dan. Dus U reactie betuigt van weinig respect.
Stefan, je hebt geen ongelijk, ik begrijp jouw frustatie. Maar ToThePoint heeft ook geen ongelijk: het is en blijft een feit dat de NMBS graag staakt en de klanten zijn het kotsbeu. Dat moet je toch ook begrijpen?

Waar ik werk werd een paar maanden geleden ook gestaakt (het was al jaaaaren geleden). Er is niet eens 5% die meedeed met die idiote vakbonden. Waarom is dat bij de NMBS dan niet zo?

Doch, laat ons bij het onderwerp blijven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *