Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbouw baan "Mechano"

Gestart door olaf88, 20 november 2012, 19:56:12 PM

Steven123

Citaat van: olaf88 op 19 januari 2013, 16:16:11 PM
Ik wil kleine verlichting in al mijn huisjes die ik dan apart ( of samen kan bedienen) voor schakelaartjes enzo ben ik eruit.
Maar wat is jullie ervaring met lichtjes ? (led,gloeilampjes,...)
Ik wil liefst per huisje maar één lichtje dus ik zoek iets dat genoeg licht geeft maar niet zoals een gloeilampje (4,5 volt) want dat geeft te veel licht naar mijn zin...

Nathan


http://www.nathan-modelbaan.tk

Gloeilampjes zijn door hun gloeidraadje soms wat sneller defect dan hun Led collega's, als je niet weet wat je aan het doen bent (ivm spanning/stroom) bestaat er ook kans op brandgevaar omdat 95% van de energie bij een gloeilamp in warmte wordt omgezet.  (kan in bepaalde gevallen serieus warm worden).  Het voordeel van een gloeilampje is dat het vaak een mooiere spreiding van het licht geeft (gelijk licht in alle richtingen).  De lichtkleur voelt meestal wat realistischer/warmer aan.

Citeer" iets dat genoeg licht geeft maar niet zoals een gloeilampje (4,5 volt) want dat geeft te veel licht naar mijn zin."
Als je niet weet hoe je een gloeilampje kan 'dimmen' met weerstanden zou ik persoonlijk niet met Led's gaan beginnen,

Leds moet je zeker voorzien van een voorschakelweerstand om de correcte stroom te laten vloeien, er bestaan veel soorten Led's;  oa met een grote of kleine licht-spreidings-hoek, meestal ga je zelf het licht in het huisje moeten verspreiden (bv een led richten op een wit vlak/aluminium folie).
Ze gaan wel veel langer mee dan gloeilampjes

Succes, Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Ga voor leds, maar vergeet geen voorschakelweerstand en denk er aan dat die slechts in één stroomrichting geleiden/werken

Waarom? Worden niet warm, gaan vééél langer mee, verbruiken minder, ...
Plaats je led boven in je huisje, en neem een model dat ruim uitstraalt (geen spot, maar eentje die bvb 120° breed straalt)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

olaf88

Citaat van: Steven123 op 19 januari 2013, 16:34:58 PM
Citaat van: olaf88 op 19 januari 2013, 16:16:11 PM
Ik wil kleine verlichting in al mijn huisjes die ik dan apart ( of samen kan bedienen) voor schakelaartjes enzo ben ik eruit.
Maar wat is jullie ervaring met lichtjes ? (led,gloeilampjes,...)
Ik wil liefst per huisje maar één lichtje dus ik zoek iets dat genoeg licht geeft maar niet zoals een gloeilampje (4,5 volt) want dat geeft te veel licht naar mijn zin...

Nathan


http://www.nathan-modelbaan.tk

Gloeilampjes zijn door hun gloeidraadje soms wat sneller defect dan hun Led collega's, als je niet weet wat je aan het doen bent (ivm spanning/stroom) bestaat er ook kans op brandgevaar omdat 95% van de energie bij een gloeilamp in warmte wordt omgezet.  (kan in bepaalde gevallen serieus warm worden).  Het voordeel van een gloeilampje is dat het vaak een mooiere spreiding van het licht geeft (gelijk licht in alle richtingen).  De lichtkleur voelt meestal wat realistischer/warmer aan.

Citeer" iets dat genoeg licht geeft maar niet zoals een gloeilampje (4,5 volt) want dat geeft te veel licht naar mijn zin."
Als je niet weet hoe je een gloeilampje kan 'dimmen' met weerstanden zou ik persoonlijk niet met Led's gaan beginnen,

Leds moet je zeker voorzien van een voorschakelweerstand om de correcte stroom te laten vloeien, er bestaan veel soorten Led's;  oa met een grote of kleine licht-spreidings-hoek, meestal ga je zelf het licht in het huisje moeten verspreiden (bv een led richten op een wit vlak/aluminium folie).
Ze gaan wel veel langer mee dan gloeilampjes

Succes, Steven

als ik gloeilampjes gebruik met weerstanden, hoeveel ohm moet die weerstand dan het beste zijn ?

Gerolf

Hangt af van het lampje en je spanningsbron

Veel handiger is het om je lampjes in serie aan te sluiten: zoals een kerstsnoer, een "ketting" met meerdere lampjes dus.
Je kan experimenteren met hoeveel lampjes je een goede lichtsterkte hebt.

Nadeel: die lampjes branden dan altijd tegelijk. Door die dan niet in huisjes vlak bij elkaar te zetten valt dat minder op.

Maar let op met gloeilampjes: die worden immers erg warm, en kunnen het kunststof van je gebouwen doen smelten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Dat is afhankelijk van:
- De spanning (volt) die je gebruikt om de lampjes te doen branden.
- De maximale stroom (ampère, miliampère) die doorheen het lampje mag vloeien.
- Verder kan je werken met een serie- of parallelschakeling (of combinatie van beiden) wat eveneens invloed zal hebben op de gebruikte weerstanden


Als je lampje volgens jou nu te fel brand zou je bv 2 lampjes in serie kunnen plaatsen, daardoor krijgt elk lampje nog maar de helft van de spanning (in jou geval 4,5V / 2 = 2,75Volt) en zal je merken dat die 2 lampjes dan nog voor de helft zo fel gaan branden.

Om je een zinnig antwoord te kunnen geven zal je dus wat gegevens moeten vermelden (die op het lampje staan, en de spanning (volt) die je gebruikt)

Groeten
STeven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

olaf88


Gerolf

Als ik je een eerlijk antwoord mag geven: Gebruik dat lampje en die batterij voor iets anders dan modelspoorbouw
2A is véél teveel, en je batterij geeft niet alleen teveel spanning, maar zal ook snel leeg zijn.

Stel dat je per sé gloeilampjes wil gebruiken ipv leds: er bestaan lampjes van bvb 12V/50mA (dat is 0.05A)
=> die geven nog meer dan genoeg licht, maar worden ook nog steeds warm (zeg maar heet)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pabe

Hoi Nathan,

je hebt PM.  Ik wil je wel even wat wegwijs maken ivm basic modelspoor en zeker ook de lampjes/LED's.  Ik woon in Turnhout en kan wel eens binnenspringen hoor.

groetjes,  Paul

olaf88

hoihoi,

ik zoek 2 gebogen wissels.
Ik heb nu bochten van 30° van (straal) 457,2.
Dus nu zoek ik een links en een rechtse gebogen wissel die daar mooi inpast maar dan met een (wissel).

http://www.conrad.be/ce/nl/product/214518/Roco-rails-42464-H0-Gebogen-wissel-R2R3-links

Maar deze is te kort volgens mij... (ook moet ze goed samen gaan met "mechano" rails.

olafkee

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

olaf88


just4fun



TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Om gebouwen te verlichten zou ik lampjes vermijden. Leds zijn beter omdat
- ze een véél langere levensduur hebben (ga je waarschijnlijk nooit moeten vervangen)
- nauwelijks warmte geven (die je kunststof misschien doet smelten)
Tracht je lichtbron(nen) hoog in je gebouw te hangen, niet op de vloer.
- Dan lijkt het op de lamp die aan een plafond hangt
- Uitstralend licht komt dan ook mooi op straat terecht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw