Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbouw baan "Mechano"

Gestart door olaf88, 20 november 2012, 19:56:12 PM

PeterC

HO (1/87) - TT (1/120) een compromis tussen beiden schalen: voor de ene schaal te groot; voor de andere te klein...
Groetjes, Peter


Jurgen

Op de achtergrond zou dit niet misstaan. Het is maar wat je ermee van plan bent, maar ik geef er mijn geld niet aan.

Maar ik ga niets voor jou beslissen hé.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Ik vraag me af waarom je een baan op een plaat van 2x1 meter wil "persen".
Zijn er geen andere mogelijkheden in de ruimte die je hebt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

olaf88

als ik meer ruimte had had ik die wel gebruikt...  andere ideeen om niet te 'persen' ?

Steven123

Citaat van: olaf88 op 04 december 2012, 20:57:02 PM
als ik meer ruimte had had ik die wel gebruikt...  andere ideeen om niet te 'persen' ?

Met je beschikbaar oppervlak ga je nu eenmaal altijd beperkt zitten, je zit steeds met die minimum boogstraal om een trein te kunnen laten rondrijden.
Het enige wat je in feite kan doen is:

-Werken met niveau verschillen (dus minstens 2 ovaalvormige trajecten boven elkaar, het bovenste traject kan je dan op bruggen het onderste spoor doen kruisen, naast bruggen kan je gebruik maken van verhoogde bermen (gras, rotspartijen, heuvels, bergen, rivieren...).    Dit lijkt mij de beste oplossing voor je probleem.   Een groot voordeel is meteen ook dat je op die manier 2 treinen tegelijk kan laten rijden zonder problemen. (bv met 2 personen rijden)

-Ervoor zorgen dat je traject naar de toekomst toe uitbreidbaar is, maw je baan blijft bestaan uit een ovaalvormig traject, maar door enkele wissels te voorzien kan je ervoor zorgen dat er achteraf een tafel kan naaststaan waarop het spoor verder loopt.

Veel succes,
Groeten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

In plaats van een kleinere schaal - al eens aan smalspoor gedacht?
Als je per sé een vlakke baan op die oppervlakte wil, kan je met een trambaan al heel wat
Als je wel met meerdere niveaus wil werken, zijn er heel wat bergbaantjes mogelijk in bvb H0m of H0e
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

olaf88

Ik heb een vraagje...
Wat is het beste als ondergrond ? Isolatie platen of gewoon karton waar het gras op vastgeplakt is ?

Mijn voorkeur ging naar de isolatieplaten
dan moet ik gras ook niet vastlijmen maar kan ik het gewoon met kopspelden vastzetten.
En voor eventuele verlichting dan kan ik die ook gewoon hierin zetten.

Of is karton en daar het gras opmaken met dubbelzijdige plakband beter ?
Jammer genoeg is mijn papa voor het karton en krijg ik jammer genoeg geen isolatie...
Misschien dat jullie een bericht kunnen posten dat zo krachtig is dat ik mijn papa kan overtuigen voor isolatie. :p





Alvast bedankt,
Nathan Laurijssen

Steven123

Aangezien je waarschijnlijk niet van plan bent om hout/plaatmateriaal te gaan bewerken  :D zou ik kiezen voor die isolatieplaten.

Het nadeel aan zo'n isolatieplaten:
- Vaak iets duurder dan karton (karton kan je meestal gratis vinden)
- Tijdens het bewerken erg rommelig: tijdens het snijden of schuren krijg je veel (statisch) stof dat overal aan blijft hangen, dus dat snijden of bewerken zeker niet in de woonkamer doen als je ouders daar rondlopen  ;) (adhesie)
- Lijmt iets moeilijker als je de verkeerde lijm gebruikt, het materiaal stoot water af, waardoor lijmen op waterbasis (houtlijm) soms moeilijker uitharden.

voordeel van isolatieplaten:
- dikker dan karton, dus je kan er makkelijk heuvel-toestanden in maken (door stukken weg te snijden, weg te raspen met een groffe vijl...enz)
- dikker dus je kan er je (eventuele) speldjes beter in steken, stammen van bomen, elektrische draden, ...
- absorbeert rij-geluid (vangt trillingen beter op dan dun karton)
- isoleert beter  ;D toch niet onbelangrijk tijdens de crisis!

Als je karton 'moet' gebruiken is dat niet het einde van de wereld; 
je kan verschillende stukken op elkaar kleven en zo ook heuvels maken.

Veel succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

olaf88

We hebben thuis nog wat platen liggen en voor 2 m² is dat niet z'on probleem.
Voor bergen is dit een goed idee: een constructie maken en opvullen met propjes krant en dan gipsverband erover ?

Gerolf

Citaat van: olaf88 op 16 december 2012, 11:54:00 AMVoor bergen is dit een goed idee: een constructie maken en opvullen met propjes krant en dan gipsverband erover ?
Als je daarna je opvulsel verwijderd heb je een "hard shell", wat mij betreft een prima methode.
Gipsverband hoeft trouwens niet per sé: in gips gedrenkte papieren doekjes (de stugge soort, zoals in openbare toiletten) werkt ook goed.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Je kan ook de groene platen gebruiken die men gebruikt onder de laminaat parket. 8mm dik gemakkelijk te bewerken . Hoeft verder niets aan te gebeuren als rails leggen en te ballasteren als je een plekje hebt dat om een of anderen redenen  "niet" bekleedt is geen nood het is groen en het oogt natuurlijk. Gebruik het altijd tot grote tevredenheid prima geluidsisolatie . Rails leggen en ballast vastleggen met verdunde houtlijm en klaar.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

olaf88


olaf88

Ik heb nog een vraagje...

Na het bouwen van mij huisjes viel de grote me echt wel tegen...
Nu is mijn vraag : Hoe hoog is een normaal HO huisje
en hoe hoog is een normale HO auto

Steven123

Citaat van: olaf88 op 16 januari 2013, 14:25:24 PM
Ik heb nog een vraagje...

Na het bouwen van mij huisjes viel de grote me echt wel tegen...
Nu is mijn vraag : Hoe hoog is een normaal HO huisje
en hoe hoog is een normale HO auto

De schaal in HO is 1/87,
Dat betekend dat 1cm in de werkelijkheid (dus in onze echte wereld) gelijk is aan 87cm voor een HO mannetje.

Als je een gemiddelde persoon neemt die 1meter80cm lang is, dan doe je het volgende :
180cm gedeeld door '87' = 2,02cm

Dus een persoon van 1m80 in de werkelijkheid is in HO nog 2,02cm groot.




Zoals je kan zien kan je dus alles zelf berekenen, je deelt het telkens door '87'.
een huis van bv 8meter hoog, gedeeld door '87' is nog 0,0915 meter hoog in HO, dus ... 9,15cm

Ik neem een willekeurige auto van google:
Ford Focus
Lengte: 4.34m    .... gedeeld door 87 = 0,04988meter = 4,988cm
Breedte: 1.84m    .... gedeeld door 87 = 0,0211meter = 2,11cm
Hoogte: 1.45m    .... gedeeld door 87 = 0,01666meter = 1,66cm

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

olaf88

Ik wil kleine verlichting in al mijn huisjes die ik dan apart ( of samen kan bedienen) voor schakelaartjes enzo ben ik eruit.
Maar wat is jullie ervaring met lichtjes ? (led,gloeilampjes,...)
Ik wil liefst per huisje maar één lichtje dus ik zoek iets dat genoeg licht geeft maar niet zoals een gloeilampje (4,5 volt) want dat geeft te veel licht naar mijn zin...

Nathan


http://www.nathan-modelbaan.tk