Modelbouw baan "Mechano"

Gestart door olaf88, 20 november 2012, 19:56:12 PM

Serojt

Dag Nathan,

leuk dat je ook met de modelspoorhobby wil beginnen. Je voornemen om informatie te zoeken om zo'n mooie modelbaan te bouwen is zeker en vast een goeie actie! Langs de andere kant, de modelspoorhobby wordt op veel verschillende niveau's uitgeoefend. Er zijn spoorders die graag met de treinen rijden, of echt proberen te rangeren. Anderen besteden zeer veel aandacht aan een zo realistisch mogelijke baan met veel details. Geef eerst en vooral aan wat je zou willen! (mijn interpretatie van je forumberichten wijst op een baan(tje) om met treinen te rijden.) Dit geeft ons ook de mogelijkheid onze reacties op jou vragen daaraan aan te passen.
Als ik het goed begrijp, ben je 13 jaar? Je hebt reeds wat rails, wat wissels en enkele treinen. Leuk! Het wordt natuurlijk nog veel leuker als je een echte baan kan maken. Dan ben je niet enkel met je treinen bezig maar kan je ook knutselen...
Nu... om het over je project te hebben. Als ik jou was, zou ik wat spelen met de railsstukken die je reeds in bezit hebt. Probeer zelf eens wat mogelijke combinaties uit op je baan. Maar hoe je het ook draait of keert, je zal altijd tegen de beperkingen lopen van de afmetingen van je tafel. Iemand heeft reeds gesuggereerd om vanuit een raster te vertrekken. Ik vind voor een eerste baan een vlakke plaat wel ok. Als mogelijk voorbeeld heb ik bij onze forumburen even deze topic geleend:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7997.0.html (een jongen die ook op zijn 13de aan een modelspoorbaan is begonnen, ondertussen wel 5 jaar geleden)
Let op: de lengte van hun tafel is wel 4.5m... Een zeer groot verschil!
Wat betreft je sporen... Mehano is idd niet het beste materiaal. Tweedehands is er echter wel wat leukers op de markt en dan denk ik aan Fleischmann Profi. Degelijke rails, en werkelijk onverwoestbaar. De rails ligt zelf ook al op een namaakbedding. Mooi, maar sommigen vinden het niet altijd zo realistisch. (als voorbeeld van een baan met Fleischmann Profi moet je de baan van Ervin op dit forum maar eens opzoeken (Mol-Cargo))

olaf88

En met welke dan wel ?
En wat is het verschil tussen flexibele en andere ?

Steven123

Citaat van: olaf88 op 28 november 2012, 18:31:52 PM
...En wat is het verschil tussen flexibele en andere ?

Flexibele rails zijn... 'flexibel'  :D, ze zijn licht vervormbaar waardoor je specifieke bochten kan leggen (bv zeer flauwe bochten met grote radius zoals in de realiteit)


de gewone rails zijn niet vervormbaar (zonder te beschadigen) en heb je nu reeds liggen.

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

argilla

Citaat van: Gerolf op 25 november 2012, 20:13:15 PM
Mol? Maar ik weet niet of ze daar een leeftijdsgrens hebben  :-\


Die zitten naar mijn weten nog altijd op de camping van het Zilvermeer ( achterkant )onder de recreatie zaal.
Indien nodig kan je de gegevens hier vinden:
http://www.mscdekempen.be/

heel goede vereniging  . Al ben ik geen lis meer spijtig   :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

olaf88

baanplan gemaakt  :D
Hebben jullie sugesties hoe ik het beter kan maken ?



Hopelijk vinden jullie het iets...
Opmerking : voor mijn langste trein (exlusief loc) heb ik 5 rechte rails nodig (rail mechano F223 )
en zo heb ik twee sporen nodig...

Peter

Hallo Nathan,

Ziet er alvast niet slecht uit. Ik zou enkel links het tweede spoor te laten aansluiten op het eerste, door desnoods een gebogen wissel te gebruiken.
Op die manier heb je de mogelijkheid een lok te laten afkoppelen en om te rijden, om aan de andere zijde terug aan te koppelen, zonder dat die daarvoor heel je baan moet rondrijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Mooi. Als ik het niet verkeerd heb begrepen wil je langs de buitenkant 2 rails?  Dan zou ik voor de buitenste bocht een flexrail of 2 gebruiken. Anders krijg je waarschijnlijk problemen en het oogt mooier.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

olaf88

Heb jammer genoeg geen gebogen wissels. Andere ideeen ?

Jurgen

Het zijn nogal veel doodlopende sporen hé.  :)

Kan je niet met je rechte wissels ergens een zijspoor maken dat op een andere plaats weer kan aansluiten op je ovaal? Nu kunnen treinen alleen op een doodlopend spoor uitkomen en moeten ze weer terug rijden om eraf te rijden. Daarna moeten ze in volle baan stoppen en terugkeren om weer op 1 van de doodlopende sporen terecht te komen.

Het is maar wat je wil natuurlijk, maar probeer gewoon eens iets anders uit. Het is een vrij klein plan, dus je kan het zelfs gewoon echt proberen. Gewoon rails leggen en kijken hoe het uitkomt. Zo ben ik ook begonnen want een computer had ik vroeger niet!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

TBCédric

Ik zal morgen een paar plannetjes proberen maken voor jou . Trouwens ik ben begonnzn op dr gron
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

ik weet niet of je er een goed plannetje bij vind maar toch , hier zijn er al twee

koooio by modeltrainho, on Flickr


Untitled by modeltrainho, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

olaf88

Valt beetje tegen , zijn ze bijde op een opp van 1x2?

TBCédric

#27
ja ze passen net op 2 op 1 meter
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#28
wat vind je van deze?

baanplankje by modeltrainho, on Flickr


baanplan by modeltrainho, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.