Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modelbouw baan "Mechano"

Gestart door olaf88, 20 november 2012, 19:56:12 PM

olaf88

.

doomslu

Welkom Nathan.

Een tafel van 1m op 2?
Daar heb ik twee opmerkingen over:

1. Een "tafel" is meestal niet de ideale 'ondergrond' voor een baan, want dat klink een beetje 'plat'. Modelbouwers werken liever met een open raam, wat meer uitnodigt om in reliëf te bouwen. Lees maar eens het artikel van Gerard hierover in één van de laatste MSMs. Geen probleem hoor, je bent beginner, alles is te leren!  ;)

2. Het oppervlak is piepklein, daar een baanplan op ontwerpen (voor H0) is eigenlijk een onmogelijke opdracht, tenzij je een minibaantje gaat bouwen. Ik hoop dat je goed rondgekeken hebt op de expo.  :)

Succes er mee!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

olaf88

Is er misschien een club in de buurt van lichtaart-kasterlee die ook openstaat van jongens van 13 jaar ?
En is er echt niks mogelijk met z'on "tafel "buiten dat ik nu een ovaaltje heb?

Nathan

Steven123

#3
Citaat van: olaf88 op 20 november 2012, 21:16:34 PM
...En is er echt niks mogelijk met z'on "tafel "buiten dat ik nu een ovaaltje heb?
Nathan

Heb je zelf al eens wat interessante vormen in elkaar proberen te puzzelen?
Als ik jouw zou ik eerst eens wat op internet rondspeuren, bv op google afbeeldingen:
https://www.google.be/search?hl=nl&q=rail+plans&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=38897761&biw=1600&bih=811&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=6eWrULPLAaGb0QWX6oGQBA#um=1&hl=nl&biw=1600&bih=811&tbm=isch&spell=1&q=model+train+rail+plans&sa=X&ei=9OWrUJPII8fK0QWVhoCwAw&ved=0CD4QvwUoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=1f10ab6848dfd8f0&bpcl=38897761

Je kan dan een berg voorbeeld plannetjes vinden, uiteraard niet specifiek voor jouw merk misschien, maar het is ook belangrijk dat je eerst wat 'ideeën' opdoet, wat is er voor jou 'interessant'?  Wil je gaan rangeren? Liever iets eenvoudiger maar met hoogteverschillen (bruggen, bermen, tunnels...) ? enz...

De oppervlakte is inderdaad klein, maar daarom niet 'ongeschikt', mij lijkt het beter voor een beginner om klein te beginnen en daaruit eerst te leren.  Met leren bedoel ik kennis opdoen van wat er met modeltreinen mogelijk is, de verschillende tijdperken, rangeren, bergen, stations, verschillende landen en spoormateriaal,...  Het is een goed idee om daar goed over na te denken vooraleer je gigantische treintafel-constructies gaat beginnen zagen en volkladden met gipstoestanden enzo  ;)

misschien kan je in de cirkel nog iets samenstellen:









Veel succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

olaf88

Kan hier iemand een baanplan van maken met 3 wissels links en 3 rechts ?

Van de 3 uit die reeks afbeeldingen van steven123

Steven123

Citaat van: olaf88 op 21 november 2012, 15:34:39 PM
Kan hier iemand een baanplan van maken met 3 wissels links en 3 rechts ?
Van de 3 uit die reeks afbeeldingen van steven123

??? Ik vrees dat je zelf toch wat gaat moeten uitproberen hoor.
De mensen hier op het forum gaan niet zomaar een mega geweldig railplan naar jouw smaak uit hun vinger toveren...

Aan je bericht te lezen ga ik ervan uit dat je niet goed weet hoe je met wissels iets kan opbouwen? Of zie ik dat verkeerd?

Hier zijn nog wat google-prentjes die je misschien kunnen inspireren.
Nogmaals; je gaat zelf eens wat wissels in elkaar moeten puzzelen om te kijken wat er nu precies mogelijk is.
Veel succes...































PS: aan mensen die hier plots hun railplan zien opduiken, het is niet de bedoeling de prentjes te misbruiken,  maar om inspiratie te geven...

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

olaf88

CiteerIs er misschien een club in de buurt van lichtaart-kasterlee die ook openstaat van jongens van 13 jaar ?

Gerolf

Mol? Maar ik weet niet of ze daar een leeftijdsgrens hebben  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Ik geef u 1 tip, gebruik geen mehano rails. het is maar een tip
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

olaf88

En waarom niet ?
En welke rails zijn betaalbaar/goed ?

TBCédric

Je hebt maar 1 type bocht, de railverbinders zijn barslecht, het oogt niet realistisch. Ik zou gaan voor roco 2.1 of wel piko A gleis
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Ik zou zeggen, peco rails, maar dat is waarschijnlijk in deze situatie erg moeilijk. (flexrails,...). Daarom zou ik eens kijken naar Fleischmann profi rail.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eddy

Altijd welkom,ieder donderdagavond is er club vanaf 19 uur tot ....?Als men u kan brengen en halen geen probleem.Indien intresse neem contact op via de website van MSC De Kempen.

groeten eddy

olaf88


conducteur

Je kiest er juist de flexibele rails uit. Die zijn 920 mm lang. Wat een normale prijs is denk ik? Ik zou als beginner niet direct met flexrails starten.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum