Vraagje ivm de Xtreme Keerlus module

Gestart door Cozzy, 11 november 2012, 13:23:32 PM

Cozzy

Hoi allemaal,

Even een vraagje ivm de Xtreme Keerlus module:

Wat me niet meteen duidelijk is: speelt de lengte van de secties A, B, D en E een rol of is dit vrij te kiezen?
Ik weet dat C2 de lengte moet hebben van mistens de langste trein.
In het archief heb ik een draadje teruggevonden over de ultieme keerlus waar er wordt vermeld dat het daar geen rol speelt, ik ben dan ook geneigd om er van uit te gaan dat dit bij deze versie dan ook zo is, maar onder het mom van "Better safe than sorry"... 

Onderstaand het aansluitschema en bijhorende tekst.


Bron:website van de fabrikant

Aansluiting van de verschillende secties voor de xTreme Keerlus:
Let hierbij op dat de C2 aansluiting doorloopt over de secties voor B en D.
De lengte van het C1 gedeelte is bepalend voor de lengte van de trein die door de xTreme Keerlus sectie kan rijden.
De secties B en D mogen niet tegelijkertijd door de stroomafnemende trein bezet gehouden of gemaakt worden.


Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Tom!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

INFO

Beste Tom,

Dit is toch de xTreme keerlus uitvoering, dan lees je toch geen andere handleidingen, dus ook niet die van de magnetron.
Bij de xTreme keerlus is alleen de lengte van C1 bepalend voor de lengte van de langste stroomafnemende trein.

De aansluiting C2 is immers ook de tegenrail van B en D, en B en D mogen NOOIT tegelijk bezet gemaakt worden of zijn. Dan weet het relais namelijk niet in welke stand hij moet schakelen en heb je alsnog kortsluiting.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Cozzy

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie. Uit de handleiding had ik idd begrepen dat C1 bepalend is (en niet C2 zoals ik geschreven heb  :-[).
Begreep ook dat de lengte van de andere secties niet de volledige trein moeten kunnen bevatten alleen vroeg ik me af (misschien veel te ver gezocht van mij) of er een min. lengte is van zo'n sectie A, B, D, E (bv min. 5cm of iets dergelijks)?

groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

INFO

Tom,

Als je de secties gebruikt als binnenkomstmelder en of als stopmelder afhankelijk van de richting waarin de keerlus bereden wordt. Dan is de lengte van a + b of d + e de totale lengte van de meldersectie die gebruikt wordt op de rest van de baan als zijnde stopmelder.

Voorbeeld als de stopmelders overal 30 cm lang zijn, dan maak je de secties A,B,D,E elk 15 cm lang. Sectie C is dan de zgn remmelder in het geval van een blok met 3 melders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Cozzy

OK, super!
Thanks voor de toelichting.

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Doornroosje

Even een heel oud draadje terug oppakken. De reden is dat ik ook deze versie heb van de keerlus schakeling en de huidige er helemaal anders uit ziet. Mijn probleem is dat ik op de secties A en E met kortsluiting zit. Dat is toch wat mijn Ecos2 zegt als ik er een trein in stuur. Heeft iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?
De secties ertussen rijdt de trein echter wel.

Michiel

Met sectie A en sectie E moet je goed opletten met de polariteit. Neem het schema erbij, en voer precies uit wat er staat. Het is echt opletten. Kijk ook alle isolatielassen na. Zijn ze dubbelzijdig daar waar ze dubbelzijdig staan aangeduid op het plan. Niet dat ik er last mee heb gehad, maar het was wel goed opletten waar welke draad kwam.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Door de polariteit om te keren van de voeding van de print is er al 1 kortsluiting opgelost. Ik neem je raad mee, en ga eens met een multimeter meten of alle lassen die geïsoleerd moeten zijn, dat ook wel daadwerkelijk zijn en er nergens een zwerfstroom is.

Doornroosje

http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Ik heb ze nu aangesloten zoals het bovenste schema. Het onderste schema heeft rechts aan de print nog een bruine en gele draad die naar een ongedefinieerde box gaan. Moeten die ook worden aangesloten? En wat is die box? Duidelijk niet een centrale, want die staat er naast!

Ben

Niet alleen plaatjes kijken, het staat ook in de tekst aangegeven. Die ongedefinieerde box is de trafo, voeding 14 - 16V~.  ;)

Gr, Ben.

adrievans

Even een vraag over de xtreme.
Werkt deze in beide rijrichtingen , kon het niet direct vinden op de rosoft-site.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Staat er waarschijnlijk niet bij omdat het zo vanzelfsprekend is. Alle keerlusmodules voor digitaal bedrijf die ik ken werken in twee richtingen, dus deze ook.

Doornroosje

Net getest: hij werkt in beide richtingen. Ben er helemaal tevreden van nu. Op naar de test van het volgende product: de terugmelder.

adrievans

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 januari 2017, 16:13:16 PM
Staat er waarschijnlijk niet bij omdat het zo vanzelfsprekend is. Alle keerlusmodules voor digitaal bedrijf die ik ken werken in twee richtingen, dus deze ook.

Klaas,
Heb vroeger die van funky-rail gemaakt en daar moest je kiezen voor 1 of 2 rijrichtingen.
Vandaar de vraag.
De fabrieks modules heb ik nooit gebruikt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

De éénrichtingsvariant van Funky-rail was een uitgeklede variant. Een melder en een relais weggelaten. Maar andere zijn allemaal symmetrisch.