Marklin c-rail 15 graden bocht

Gestart door dgieskens, 10 november 2012, 15:44:56 PM

dgieskens

Na lange tijd halen we de marklin weer uit de dozen. Ik ben van plan om over te schakelen (van M) naar C-rails en loop nu tegen de uitdaging aan dat er geen 15 graden rails zijn voor de grotere boogstralen.
Nu kan ik mogelijk een flauwe bocht maken met een 24224, maar dan wordt het heel lastig om een dubbelspoor op gelijke afstand te houden.
Zijn er andere manieren om een (ongeveer) 15-graden bocht te maken met grotere boogstraal en een dubbelspoor netjes op gelijke afstand te houden?

De reden van de 15-graden wens is dat ik een centraal station met overkapping heb en de kijker enigszins in het station wil laten kijken. Het spoor loopt dan schuin van rechtsachter naar linksvoor. Vanwege de beperkte diepte en andere indelingswensen komt het station met een 30 graden bocht te ver naar voren. Ik heb ook al geprobeerd het gehele baanplan 15 graden te draaien, maar dat komt op andere plaatsen erg slecht uit.

Daniel

doomslu

Mijn eerste spontane reacties zijn:

1. Gebruik nooit een railsysteem waar geen flexibele rails van bestaan, zo vermijd je dergelijke problemen en bovendien kan je dan overgangsbogen maken tussen rechte stukken en bogen.
Nu weet ik ook dat dit geen antwoord op jouw vraag is... Sorry   ???

2. Als er geen 15° bogen bestaan, zaag dan een 30° boog in twee.
Ik besef wel dat deze tweede oplossing niet eenvoudig is in C-rail...

Ik ken eigenlijk de geometrie niet van C-rail en ben dus eens op zoek gegaan. Het blijkt inderdaad dat enkel voor R1 en R2 een 15° stuk bestaat. Helaas zijn dat korte boogstralen en weet ik niet of je dat wilt gebruiken...

Sorry, maar beter kan ik je niet helpen.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

voor de bochten k-rails (flexibel) gebruiken maar dan dien je wel bedding te strooien, ik weet nu niet of Ken C-rail compactibel zijn(misschien is er een overgangsrail) ik ben nl gelijkstr.rijder !

Trouwens welkom hier op het forum ! ik hoop dat je hier iets opsteekt of kunt leren,  alvast veel plezier hier op het forum enbij  het leggen van je baan !

Groeten Peter ;)

INFO

Citaat van: dgieskens op 10 november 2012, 15:44:56 PM
De reden van de 15-graden wens is dat ik een centraal station met overkapping heb en de kijker enigszins in het station wil laten kijken. Het spoor loopt dan schuin van rechtsachter naar linksvoor. Vanwege de beperkte diepte en andere indelingswensen komt het station met een 30 graden bocht te ver naar voren. Ik heb ook al geprobeerd het gehele baanplan 15 graden te draaien, maar dat komt op andere plaatsen erg slecht uit.

Ik snap je probleem eigenlijk niet helemaal, de geometrie van de C-Rails is daar toch helemaal op gebaseerd dat de sporen netjes langs elkaar heen lopen. Of gaat het om een bepaalde gewenste afstand tussen de sporen??
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dgieskens

Citaat van: INFO op 10 november 2012, 17:30:57 PM
Ik snap je probleem eigenlijk niet helemaal, de geometrie van de C-Rails is daar toch helemaal op gebaseerd dat de sporen netjes langs elkaar heen lopen. Of gaat het om een bepaalde gewenste afstand tussen de sporen??
Het klopt inderdaad dat de geometrie van C-rails daar normaal voor zorgt, maar wanneer je geen 15 graden bochten hebt met verschillende boogstralen, dan heb je nog steeds een probleem. Omdat parallele sporen een verschillende boogstraal hebben, heb je dus twee verschillende bochten nodig. Zoals doomslu ook al constateerde, heeft C-rail alleen 15 graden bochten voor R1 en R2 boogstralen en deze zijn i.d.d. te krap. Met de R2 kan ik nog wel werken, maar de R1 is meestal te krap. Nu weet ik niet of dit voor een heel kort stukje bocht ook al een probleem oplevert, maar toch...

Aangezien ik toch aan het begin sta van een nieuwe fase, zou ik natuurlijk ook kunnen overwegen om K-rails te gebruiken...

conducteur

Een bocht verzagen tot je een 18° stuk krijgt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ga 2-rail rijden en gebruik alleen nog maar flexrail. Er gaat een wereld voor je open en je bent voorgoed verlost van de starre geometrie van Märklin.
Oja, K-rail is ook nog een optie.

nmbssncb

De geometrie van C-rail is inderdaad star en soms niet eenvoudig te doorgronden. Het gebruiksgemak is hoger dan bij K-rail: C-rail is vooral geschikt voor tijdelijke banen, snel opbouwen en afbreken. Daar zit meestal een starre geometrie aan vast.
De geometrie van C-rail is m.i. zodanig ontworpen dat er minder pastukjes, kleine stukjes rails nodig zijn om een baan passend te bouwen. Het maakt een snelle opbouw mogelijk...

Helaas zijn er geen 15 graden bogen in de 3 grootste boogstralen. Waarom Märklin die nog steeds in haar programma heeft is onduidelijk. Ook is er nog steeds geen slanke engelse wissel.

Zelf een 15 graden bocht zagen uit de 24330, 24430 en 24530 is m.i. de beste oplossing.

K-rail biedt met de flexrail (veel) meer mogelijkheden maar is minder "modelgetrouw" dan C-rail.

En wil je helemaal een modelspoorfundamentalist worden of zijn dan is 2-rail de enige, "echte" oplossing.


Willy

nmbs < Willy > sncb
===============

Ludwig

Ik zou voor k rails gaan, zeker nu je de keuze nog hebt.
Bedrijfszeker en met het juiste ballast zeker niet mis.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

PietB

#9
Citaat van: dgieskens op 10 november 2012, 15:44:56 PM
Nu kan ik mogelijk een flauwe bocht maken met een 24224, maar dan wordt het heel lastig om een dubbelspoor op gelijke afstand te houden.
Hoi Daniel, de 23224 24224 is bedoeld als contrabocht voor een normaal(24211 - 24212 enz) wissel om zo de sporen parallel te kunnen houden.
Als je een 15o boog wilt hebben kun je dan niet veel beter een 24215 gebruiken dat is een halve 24230 (radius 437,5 mm) en een 24115 ook een 15o (een halve 24130) maar dan voor een 360mm radius.
Wil je ruimere bogen hebben bv 515 of 579,3 dan zul ke moeten zagen.
Opm:
Flex voor Märklin is alleen mogelijk bij K rail met afzonderlijke (losse) punt contacten.

grt Piet.

[Edit Piet] 23224 veranderd in 24224

Johnnytrein

" de 23224 " dat is volgens mij een verkeerd nummer bedoel je 24224?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PietB

Citaat van: Johnnytrein op 16 februari 2013, 19:06:29 PM
" de 23224 " dat is volgens mij een verkeerd nummer bedoel je 24224?
Maar natuurlijk Joannes, de 24### serie is de Marklin C-rail.
Dank voor de correctie.
Ik zal het in mijn post veranderen.
grt Piet.

dgieskens

Citaat van: bossie op 16 februari 2013, 18:53:13 PM
Hoi Daniel, de 23224 24224 is bedoeld als contrabocht voor een normaal(24211 - 24212 enz) wissel om zo de sporen parallel te kunnen houden.
Als je een 15o boog wilt hebben kun je dan niet veel beter een 24215 gebruiken dat is een halve 24230 (radius 437,5 mm) en een 24115 ook een 15o (een halve 24130) maar dan voor een 360mm radius.
Wil je ruimere bogen hebben bv 515 of 579,3 dan zul ke moeten zagen.
Opm:
Flex voor Märklin is alleen mogelijk bij K rail met afzonderlijke (losse) punt contacten.

grt Piet.

[Edit Piet] 23224 veranderd in 24224

Het probleem met de 24215 en met name de 24115 is dat zij voor de kleinere boogstralen zijn. In mijn baanontwerp is de 24230 de krapste bocht en heeft het parallelspoor een 24330. En daarvoor zijn er geen 15o bochten beschikbaar.

Aangezien ik in het betreffende baangedeelte toch van 2-sporen naar een 4-spoors station wilde gaan, komt de contrabocht eigenlijk wel uit.

Daniel

PS: Wilde een plaatje van het spoorplan bijvoegen, maar de uploadmap schijnt vol te zitten  :(

PietB

Citaat van: dgieskens op 16 februari 2013, 20:09:21 PM
Het probleem met de 24215 en met name de 24115 is dat zij voor de kleinere boogstralen zijn. In mijn baanontwerp is de 24230 de krapste bocht en heeft het parallelspoor een 24330. En daarvoor zijn er geen 15o bochten beschikbaar.
Ik snap je probleem.
Dan zul je toch moeten gaan zagen.
Ik zou dan éérst van hout een mal maken en met een Roco railzaak de rails inkorten.
Een stuk in het midden er uithalen, zodanig dat als je de twee uiteinden aan helkaar legt (of lijmt) je een mooie boog van 15o krijgt.
Iets anders zit er met deze rails niet op.

grt Piet.

loc1200

Het is alweer zo een 10 jaar geleden, dat ik ook ontbrekende lengtes uit hele rails haalde.
Een halve is goed te maken uit een hele rails.
Gewoon op 1/4 van beide zijden aftekenen, en een mm te groot doorzagen. Met de vijl of minislijptol / Dremel verder bewerken, en dan zijn ze naadloos aan elkaar te lijmen. Wel eerst alle bramen verwijderen van rails en kunststof. Onderzijde railbedding opruwen en met 2-componentenlijm (Pattex) verlijmen, waarbij de rails op een glasplaat licht, zodat deze goed recht blijft. Behalve de kopse kant spaarzaam insmeren, (echt minimaal, daar het er anders tussenuit komt) ook onderzijde bedding ca aan beide zijden ca een cm insmeren met lijm. Radius controleren met bestaande bocht door deze evenwijdig op de ingekorte rails te leggen. Als lijm is uitgehard, dan aan onderzijde electrisch verbinden. (naar wens)

Gr. Marcel