Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Graag gedaan Piet en veel rijplezier er mee. :)

Gr, Ben.

PietB

Zo een tijd al weer helemaal niets aan mijn treinbaan gedaan.
Reden, nou de afgelopen mooie zomer en ik zit een beetje vast in het ontwerp.
Een dubbelsporige baan (links en rechts om rijdende treinen) is toch een heel klein beetje te veel van het goede in schaal H0 en de ruimte die ik ter beschikking heb.
Dus loop ik al een week of twee te piekeren en te dimdammen.
De gehele zooi te koop zetten(rollend materieel en rails) en overstappen naar schaal N(H0 is 1:87 en N is 1:160) dus dat scheelt aan ruimte die het in beslag neemt.

Ik ben er nog niet uit.
Wordt zeker vervolgd.

OlivierV

Persoonlijk zou ik het niet doen, je beschikte toch over een redelijke ruimte Piet?

Wou net nog even naar foto's van uw baan kijken maar ze zijn precies allemaal vermist, foutje bij de hosting?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Citaat van: PietB op 30 december 2015, 22:40:42 PM
Zo een tijd al weer helemaal niets aan mijn treinbaan gedaan.
Reden, nou de afgelopen mooie zomer en ik zit een beetje vast in het ontwerp.
Een dubbelsporige baan (links en rechts om rijdende treinen) is toch een heel klein beetje te veel van het goede in schaal H0 en de ruimte die ik ter beschikking heb.
Dus loop ik al een week of twee te piekeren en te dimdammen.
De gehele zooi te koop zetten(rollend materieel en rails) en overstappen naar schaal N(H0 is 1:87 en N is 1:160) dus dat scheelt aan ruimte die het in beslag neemt.

Ik ben er nog niet uit.
Wordt zeker vervolgd.

Doen !   ;D  ;D   ;D
Ik kijk er naar uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Ik zou bij HO blijven :)

Jean, wees eerlijk jij zou ook beter overstappen op HO of groter  :-*
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Citaat van: evan op 30 december 2015, 23:42:16 PM
Ik zou bij HO blijven :)

Jean, wees eerlijk jij zou ook beter overstappen op HO of groter  :-*

Dan moet ik mijn zolder serieus uitbreiden, Evan  :o  ;D  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

#532
@Olivier de ruimte is bijna 5 bij 4 meter.
@Jean ja het is verleidelijk.
@Evan ook daar hink ik nog op de gedachte om er bij H0 te blijven.
Want ik heb een aardig rollend materieelpark, en geraak daar nou maar eens vanaf op een manier dat je de middelen over houdt om om iets vergelijkbaars voor terug te kopen.

Het zijn allemaal argumenten om te overwegen, ik ben er nog echt niet uit.

grt Piet.

Gerolf

Het lijkt me dat je met 5 x 4 meter een mooie baan in H0 kan bouwen. Mijn zolder/baan heeft quasi hetzelfde oppervlak ...

Al je H0 spullen wegdoen en er N voor kopen:
- je zal ongetwijfeld een hoop verlies doen bij de verkoop
- geen idee of het aanbod in N even groot is

... een nieuw baanplan lijkt me dan meer zin hebben  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Ruimte van 4 bij 5 meter? 'k Zou mij nogal kunnen uitleven, ok dat is nu niet de gigantische ruimte, maar in H0 kan je daar wel al wat leuks mee doen!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Met andere rails wel Olivier, maar de rail geometrie van Märklin(een keus uit het verleden) wordt het toch wel moeilijk.
Zeker als de toegang tot de ruimte in de wand van 5 meter zit en dan ongeveer een meter van een hoek af.
Dan kom je met Märklin bogen (dubbelsporig) niet echt lekker uit.

Daar zit de crux.

grt Piet.

OlivierV

Je hebt nog een andere muur van 5 meter toch?

Tussen de bochten gebruik je gewoon flexrail met losse puccocontacten? :D

Je zal gelijk een mooier verloop van je treinen krijgen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Ben

Infra verkopen Piet en lekker gaan 2railen. Je weet van mijn overstap ooit, ik heb er nog geen dag spijt van gehad.

Natuurlijk schiet je er financieel wat bij in, overigens ook als je gaat N-sporen. Maar je hebt maximale flexibiliteit en het meeste van je rollend materieel kun je ombouwen, je bent handig genoeg. En weet dat een meter flex in 2rail een kwart kost van een meter k-rail of 6 stukkies c-rail.

N-spoor raad ook ik je af, de ogen worden slechter mag ik aannemen.

Succes met je besluit en vooral: een goed en gezond 2016.

Gr, Ben.

59erke

Toch ook even reageren.

Overstappen naar N met dergelijke ruimte zou ik niet doen. Ten eerste ga je nooit hetzelfde materiaal na verkoop terug in N kunnen aankopen (N schaal is even duur of zelfs duurder als HO) en bovendien is alles gewoon niet verkrijgbaar (zeker belgisch), tenzij je alles zelf gaat bouwen.

Overstappen naar 2 rail lost volgens mij uw probleem niet op, bovendien moet je al het rollend materiaal gaan ombouwen.
Evenals de rails vervangen door 2 rail, en eventueel uw digitale baansturing die werkt op 3rail.

Ik zou eerder opteren voor een nieuw baanplan waar je afziet van de standaard marklin boograils en flexrail gaat gebruiken.
Als je uw rails met boekbinderslijm hebt gemonteerd kan je die volgens mij nog recupereren. En desnoods geen dubbelspoor maar meerdere enkelsporige lijnen die aan een station of dergelijke samenkomen (kan je nog treinen links en rechts laten rijden)

Bovendien hoef je geen loks te verkopen, aan te kopen of om te bouwen en de kosten zijn beperkt tot enkel de aanschaf van flexrails en wat sceneryspullen.

Denk er vooral rustig over na en vergelijk de pro en contra's tussen de verschillende oplossingen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ben

Citaat van: 59erke op 31 december 2015, 12:49:07 PM

Ik zou eerder opteren voor een nieuw baanplan waar je afziet van de standaard marklin boograils en flexrail gaat gebruiken.


Tja, wat moet Piet dan met al zijn C-rail en C-wissels doen, overstap naar K-flex en wissels is dan toch ook niet echt een optie?

En voor de digitale besturing maakt het allemaal niet uit. Alsof een centrale gaat zitten koekeloeren of er van een middenrail of spoorstaaf stroom wordt afgenomen? Digitaal = digitaal en trek zich niets aan van 2 of 3rail. En de bezetmelding op basis van massa detectie kan simpel behouden blijven en per module uitgebreid worden naar stroomdetectie.

Gr, Ben.