nieuw baanplan

Gestart door The Railwarrior, 06 november 2012, 10:55:11 AM

The Railwarrior

beste mensen,

ik ben in een vorig topic al eens aan het brainstormen geweest met verschillende concepten welke mij dan achteraf toch niet helemaal realiseerbaar leken na wat plannen tenzij ik te veel compromissen moest sluiten en daarmee de realiteit te veel geweld moest aandoen.  bij deze heb ik dan ook besloten om ipv 1 heel grote baan te bouwen te kiezen voor 2 of 3 projecten die ik dan ten volle kan uitwerken tot een min of meer realistisch plan waarmee er kan gereden worden en tegelijk toch nog wat rangeermogelijkheden zijn.  bij deze stel ik u even mijn plan voor:



in het station heeft men 3 sporen, omdat het hier slechts om een enkelsporige ardennenbaan gaat kruisen de treinen mekaar in het station.  Aan de achterkant van het station is een kleine industrieaansluiting die aftakt en stijgt en dan zo naar het terrein toebuigt.  hier kan men nog wat rangeren.  Aan het uiteinde van het station, is een klein opstelspoortje voor een goederenloods waar een of 2 oudere stukgoedwagens staan, mogelijk word er ook nog een locomotief wanneer er geen rangeerbewegingen zijn...  Het is maar een heel simpel plan en de opzet is eigenlijk om dit te maken als het ware als proef project.  de afmetingen bedragen 3,6m x 2,75m daardoor zou deze baan nog perfect in een van onze kamers kunnen passen waardoor ik weer extra ruimte zou krijgen voor nieuwere projecten op zolder.  Ik heb bovendien mijn licht eens opgestoken op de modelspoorexpo waar men mij toch enkele tips wist te geven.  Zo vertelde men mij dat als je jong bent en je begint pas dan zie je het veelal groot en dan kan je beter klein beginnen, te groot beginnen, dan ziet men te weinig vorderingen waardoor men ontmoedigt geraakt en dan geraakt het project nooit af.  Bovendien is het ook zo, je weet nooit wat er nog gebeurt in de toekomst, maak je een baan die min of meer mobiel is in modules dan kan je ze altijd nog mee verhuizen.  anders zit je vast aan je zolder en wanneer je ooit (al dan niet noodgedwongen) zou verhuizen zouden dat "drama's" kunnen betekenen voor al het harde werk wat je in je baan gestoken hebt.  Bij deze heb ik daarom gekozen voor een kleinere modulebaan, om zodoende achteraf nog andere projecten te kunnen realiseren met als oogpunt deze baan als proef te maken.  Daarbij komt ook nog dat op de modelspoorexpo enkele prachtige banen te zien waren die veelal kleiner waren (en dan heb ik het niet over de wedstrijdbaantjes.  Het is ook zo vermoed ik dat men met een kleinere baan men meer oog voor detail kan hebben...

nu natuurlijk de hamvraag: wat is jullie idee over dit alles? en nog een bijkomende vraag: het industriegebied rechts, daar ben ik nog niet helemaal uit hoe dit te maken, of voor welke industrie te kiezen.  Het idee op zich is om te kiezen voor een baan tijdperk 4 a 5 die zich afspeelt langs een van de lijnen, 37,44,42,43 of 40, kortom de hoge venen en oostkantons.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

Eenvoudig maar een mooi plan, zeker om mee te starten.
Alleen even opletten of je voldoende hoogteverschil kan maken op je industrie-ansluiting om over of onder je hoofdlijn te geraken.
Ik zou de aansluiting ook enkelsporig maken en je wissel meer naar je industriecomplexen brengen.

Industrie in de hoge venen en oostkantons in TP 4&5 zal zich groetendeels beperken tot wat bosbouw. De steengroeven zijn daar niet direct te vinden. Misschien een afstelplaats voor de militaire treienen richting Elsenborn maar dat is zo typerend.
Anders en paar alternatieve industriën uitvinden, het is tenslotte ook maar een impressie van de werkelijkheid.

Succes en we kijken al uit naar het resultaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Suske: best een goed plan, met een paar opmerkingen:

Om het hoogteverschil te halen moet het station in helling liggen, wat niet gebruikelijk is (een halte ok, maar een station waar af- en aangekoppeld wordt?). Daarom zou ik die industieaansluiting met een extra grote lus links-om in het station laten aankomen. Je krijgt meer lengte om de helling te halen, en je station ligt dan vlak.

Industrie beperkt er zich inderdaad tot bosbouw. Maar dat kan best interessant zijn. Kwestie van je eens te informeren hoe dat het er aan toe ging met het aanvoeren opladen van boomstammen.

In elk geval, zoals je al aangaf, kan je met dit baantje je gaan uitleven in het detailleren. En als dat het uitgangspunt is, dan zie ik dit al een erg mooi baantje worden. Ik ben beneiuwd naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

#3
Je sporenplan moet ik even laten bezinken. Volgens mij zijn er andere mogelijkheden met een kamer.
Zo zou ik kiezen voor een volledige rondom aangelegde baan op relatief hoge hoogte (130 cm).
De ingangsdeur wordt overbrugd met een uitneembare sectie, bijvoorbeeld brug of wegklappende sectie.
De baan zou ik niet te breed maken. Zoals je zelf aanhaalt dreigen grote projecten vast te lopen. Een remedie daartegen is de baan een minimale breedte te geven. De bouw gaat sneller voorruit.  Zelfs met 40 cm of minder kan je een realistisch ogende baan maken. Uiteindelijk doen we het allemaal om een trein te zien rijden. Rijlengte is dus belangrijker dan een diep uitgewerkt landschap.

Wat je industrie betreft:

Deze is langs vernoemde lijnen bijna uitgestorven in tijdperk V

42: Kiezelgroeve bij Rivage en in de toekomst houttransport in de vorm van boomstammen naar Gouvy voor de meubelfabriek die momenteel nog in Büllingen staat.

37: Momenteel niets meer, de steengroeve nabij Trooz lijkt me geen klant meer van het spoor.

44: dood, net als de rest van de Vennbahn.

In tijdperk V valt er hier niet veel meer te rapen.

Maar als je het Ardens kader iets breder bekijkt zijn er nog wel mogelijkheden.

Rond Virton hebben we de ketelwagens die naar de papierfabriek rijden. Verder kan je de Valvert bottelarij nabouwen waar schuifwandwagens mineraalwater ophalen.
Een kalkoven zoals in Jemelle behoort ook tot de mogelijkheden.

Wat je je bij uitneembare secties moet voorstellen kan je in dit filmpje zien.
Er zijn verschillende secties ingebouwd die uitneembaar zijn.
Voor een grote baan heb je inderdaad heel veel motivatie nodig toch is het mogelijk.
Deze baan werd gebouwd in 2 jaar tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=OQaY6ibpwFg
De aankleding zal echter nog heel wat jaren tijd vragen. Maar dat is op zich niet zo erg ;-)




Decapod

Mooi plan. Redelijk realistisch en best uitvoerbaar. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je industrieaansluiting achteraan je stationsemplacement wil laten beginnen. Kan dat niet vooraan? Waar ga je anders blijven met je station? Dat gaat het zicht op je stationsemplacement gedeeltelijk blokkeren (toch zeker als je op min of meer 'kijkhoogte' gaat bouwen). Akkoord, het brengt wel wat meer schwung in het ontwerp, maar of het zo realistisch is, weet ik niet. Sluit je vooraan aan, dan heb je evenveel rangeermogelijkheden (wegens de symmetrie van je emplacement) en blijft alles goed zichtbaar, wat toch het showeffect verhoogt. Nadeel is natuurlijk wel dat je wat minder omhaal hebt voor je aansluitingsboog.
Heb je er al eens over gedacht om de tunnel links te vervangen door een ingraving die in een flauwe boog wegloopt van de voorgrond? Dan blijf je niet bij dat klassieke tunnel-in-tunnel-uit. Je kan dan ook eventueel het stationsemplacement verlengen door meegebogen wisselstraten aan te leggen. Daarmee kan je je uithaalspoor wat verlengen en de driewegwissels (een absolute rariteit in real-life) vervangen door elkaar opvolgende enkele wissels (desnoods wat in elkaar geschoven).
't Zijn maar enkele suggesties hoor. Alleszins tof dat je de tijd neemt om erover na te denken!

@PeterVG: dat filmpje is toch echt om te kwijlen. Kon ik mijn loc ook maar eens op zo'n baan laten inrijden. 'k Vrees dat dat voor mijn pensioen zal zijn ... . Nog maar 35 jaar wachten (als het vadertje staat belieft tenminste!).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.