Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

eventjes ter inlichting

Gestart door argilla, 04 november 2012, 09:57:48 AM

argilla

#15
Waarom deze afbeelding . Wel het is wel leguber maar het leek me een goed idee voor een diorama ( wedstrijd 2014) Historisch erfgoed al is het miltair ( en neen heb totaal geen gevoelens voor militaria of dergelijke) maar het is spoorweg erfgoed. Of toch niet ......is dit wel een goed idee ???

PS:

met dank aan Bossie  ;) die het een en ander in een juiste context plaatste.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

De grote oorlog met haar vernieling, geweld, onderdruking, wanhoop en honger IS EN BLIJFT een onderdeel van onze geschiedenis. Verzwijgen en vergeten moeten we zeker niet doen. In die context is een diorama met deze joekel van een kannon een goed idee. Zolang het maar geen verheerlijking wordt van de oorlog, het oorlogsmateriaal en vernielende kracht ervan.

Dus, voor mij: een mooi diorama in een historische context kan!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Als je eerst AFBEELDING TOEVOEGEN aan vinkt en dan tussen de haken de img zet werkt dat bij mij niet.
Ik zet gewoon onder de tekst de img met plakken dan gaat het goed.
Waarom ?????????????
geen idee

wim

Havoc

Het is toch een baantjes wedstrijd dacht ik?

Je zou natuurlijk een van de lichte treinen kunnen maken, met een gepansterde 53 die even stelling inneemt en dan terug de aftocht blaast. Die treinen hadden wel infanterie te fiets aan boord...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ToThePoint

#19
Heb hier wel info ivm de duitse kanonnen.
Heb van Jean Fagnes of zoiets er een boek over gekocht.
Er zijn ook filmkes op youtube.

hier
hier

En er zijn nog filmkes ervan.
Er werden zelfs speciale draaischijven gemaakt om die dingen te kunnen richten.

En als aanvulling een filmke waar o.a. 4 spoorkanonnen opgesteld staan naast elkaar. Hier dus
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

rgp

#20
Beste,

Michiel uw bijdrage valt op, want ze is o zo juist.  Gevaarlijker dan extreem rechts of extreem links is vergeten !

Een vooraanstaand Pruisisch filosoof uit de 19° eeuw (Von Clausowitz - De totale oorlog) zei ooit: Oorlog is de voortzetting van de diplomatie maar met andere wapens en te gevaarlijk om over te laten aan politiekers.

President Clemenceau (Frankrijk) heeft ooit dezelfde zin gebruikt maar juist andersom: Diplomatie is te belangrijk om het in handen van militairen te geven.

Roland

argilla

Tja nu duikt er een nieuw probleem op. Dit kanon in model vinden. Leopolds genoeg maar dit ??? hoe kan ik dit aanpakken.
Weet iemand raad aub ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky



sorry, zie dit draadje nu pas: Het gaat hier zo goed als zeker om "Langer Max". Heb hier zeker ook nog een boek over Eisenbahngeschütze maar vindt die niet direct:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_102-00153,_Westfront,_Bettungsgesch%C3%BCtz.jpg

zelfbouw? foto's zijn er wel enkele...
googlen op "Langer Max"

Dirky

http://riseofflight.com/forum/viewtopic.php?f=348&t=31850&start=30

hier staan de foto's die ook in het boek staan.

Er was ook nog een kanon "the Paris Gun" dat op een gelijke wagon werd getransporteerd maar een langere loop met kleiner kaliber had.

argilla

#24
Langer Max dit is het zeker. De info is wat ik hebben wou. Bedankt stokke stijf mannen. Dirky  ;)

Bestaat er een model van ???? in welke schaal  Misschien iets bij "benadering" en zelf wat verbouwen ?? De bedoeling is uiteraard de foto met Bel.soldaten na te bouwen. Al zal dat wel niet gemakkelijk worden alleen al figuren van de Bel.soldaten vinden ( en/of bewerken)
En de plaats waar het kanon met die personen  zo stonden .........







PS een bedankje aan Luc voor de IMG gebruiksaanwijzing. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#25
Het wordt nog ingewikkelderderder.....

This is an old tread, but could use further comment.
Firstly, the Ameins gun( only the tube of which remains in AussieLand ) was not a Max. Rather it was a 28cm SK L/40 Eis. The oft pictured Max resting in a rail classification yard, is post armistice. To my knowledge, the only combat capture of these railguns was the Ameins episode. By contrast the Michael Offensive netted a battery of Brit railguns and one of French.


argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Wat is er daar ingewikkeld aan? Stond hierboven al ergens dat dat belgische kanon na de oorlog ergens in de buurt van Brussel "gevonden" is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Citaat van: Havoc op 11 november 2012, 12:15:34 PM
Wat is er daar ingewikkeld aan? Stond hierboven al ergens dat dat belgische kanon na de oorlog ergens in de buurt van Brussel "gevonden" is.



U heeft het juist als je stelt " ergens in Brussel". Als plaats bepaling kan dat wel tellen  toch . Hopelijk , hopelijk in een of ander depot van een of ander station
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Tja, het was het einde van de oorlog. Beetje "sauf qui peut" situatie. Achterlaten wat je tegenhield om nog sneller weg te komen. Als ze dat kanon konden achterlaten en het zou de opkomende bevrijders hinderen, dan lieten ze het daar achter waar het het meeste zou hinderen. Ik denk niet dat ze dat netjes afgesteld hebben op een zijspoor, met de remmen netjes aangespannen en de nodige (sein)bordjes errond.... Eerder zoiets van loc in panne en de boel laten staan waar het stond. Wil natuurlijk niet zeggen dat die foto genomen is op het tijdstip dat het kanon gevonden is. Daar zijn wel verschillende sporen te zien. Kan ook in een kazerne met aansluitingen zijn.

Al eens de documentatiedienst van het legermuseum gecontacteerd? Je weet nooit.
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederlands/main01.php?id=documentatie/praktisch
http://ablhistoryforum.be/index.php?sid=3aafed55654abb6f178b613fda0e9b9f
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

#29
Ja zeg Johan, dat had ik de bladzijde hiervoor al gesuggereerd. ::)

Voor de bouwers: "Dragon" heeft een model op 1/35 van zo'n kanon: (wel uit WW2)

http://www.joefix-studio.be/voorbeelden/301.jpg