Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

VBS

#195
Na twee jaar nogmaals antwoord op bovenstaande vraag met de gele, blauwe en gele hoeken met rode streepjes,

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=14043.30

Wat de samenstellingen betreft M2 TD ,
T trek D duw E elektrisch of D diesel
vooral zomers maakt het niet uit voor de 2e klas rijtuigen van de TDE ,de TDD mochten niet  in de de TDE , de AB rijtuigen zijn niet uitwisselbaar en dan bij TDD de A zijde kant lok .
De stuurstroomkabel is universeel,echter het ging om de verwarming ,en daar de dieselloks alleen stoom verwarminghadden,en de eloks reeks 25 dat niet ,moesten in de elektrische trek duw of wel TDE,rijtuigen met blauwe hoeken ,echter sommige rijtuigen hadden ook stoom verwarming dan was de blauwe hoek bovenaan voorzien van een geel streepje en waren ze voor beide te gebruiken ,de rijtuigen met stoom verwarming,dus met de gele hoeken waren voor bestemd voor de TDD ,dan was het in de gehele trein warm.
AB rijtuigen waren niet uitwisselbaar daar die uitgerust zijn met een installatie voor het omzetten van bevelen naar het stuurrijtuig ,al dan niet pneumatische,
het verschil is dat de HLD 55 en 62/63 [GM transmissie]een andere aansturing hebben dan de 51 en 60/61 [cockerill] van daar de A zijde van de AB aan de lok zijde moest zitten ,de mogelijkheid om twee type kabels aan te sluiten onderling ging het allemaal met de ACEC kabel.
Hoop dat het een beetje duidelijk is ,
Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

rgp

Bert,

Ik denk dat 55, 51 en 60/61 niet geschikt waren voor trek/duw.

Roland

Peter

Roland,
Vroeger jaren was een 62/63 een vaste verschijning met duwstellen met M1 rijtuigen (jaren '60 70) hier op lijn 52 tussen Antwerpen -Centraal, via Hoboken-Polder naar Boom (Puurs)

Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Ooit stond zo'n M1 voor M2'en en de 62, die M1 daarvan waren de vensters en deuren volledig afgeplakt( behalve in de bestuurderscabine natuurlijk, zal dat ook vermelden voor een of andere plezanterik daar een opmerking overmaakt !  ;D), ooit eens waargenomen in Antwerpen "de trein voor Neerpelt !

Groeten Peter

Anarchy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 september 2014, 18:40:20 PM
Ooit stond zo'n M1 voor M2'en en de 62, die M1 daarvan waren de vensters en deuren volledig afgeplakt( behalve in de bestuurderscabine natuurlijk, zal dat ook vermelden voor een of andere plezanterik daar een opmerking overmaakt !  ;D), ooit eens waargenomen in Antwerpen "de trein voor Neerpelt !

Groeten Peter

Dat had iets te maken met testen als ik mij goed herinner? Is vaag dus weet niet direct de details. Rijtuig was dan niet toegankelijk voor reizigers.

Metpetergaathetbeter

niet te betreden en afgeplakt dacht ik met bruin papier en ik dacht dat het interieur ook verwijderd was (of toch gedeeltelijk) maar als je hem zou namaken zou je het verschil niet zien als het model nog interieur bezit daar je in het echt moeilijk door de spleten die niet bedekt was kon kijken  !
Groeten Peter


Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

VBS

Voor Roland ,
de 55 51 en 60 waren wel degelijk geschikt voor trekduw ,zelfs de 52/53 ers ,de 55ers werden te traag bevonden ,de 51ers reden zelden rond charleroi met trekduw ,maar de loks waren harder nodig in het goederen vervoer vandaar dat er hoofdzakelijk met 62ers werd gereden.
En wat de M1 rijtuigen [de stuurrijtuigen] betreft dat was geen test ,maar er was behoeft aan meer trekduw eenheden echter het comfort in de M1 voldeed niet meer aan de tijd van toen ,dus het rijtuig was afgesloten voor reizigers ,alleen het personeel [behoeven geen comfort bleek]had toegang.

Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

Anarchy

Dank voor de opheldering Bert.

Peter

De 62 met M1 het  trek/duw stel heefy toch een hele tijd hier op lijn 52 gereden. Mijn ouders woonden toen in Hemiksem en wij namen dus regelmatig de trein hier in Hoboken om naar hen te gaan. Ik moet zelfs nog ergens foto's en dia's hebben van mijn gezinnetje zittend op de "houten" banken
Met vriendelijke groeten
Peter