Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

4e minibaantjeswedstrijd???

Gestart door DavidT, 29 oktober 2012, 17:29:42 PM

argilla

vrijheid is blijheid. Houden dus zoals het is voor de diorama's. Het was heel goed met fantastische inzendingen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steam.N

#16
Hoe sneller we het reglement kennen, hoe sneller we aan de slag kunnen.
Ervaring uit de laatste wedstrijden leert dat de tijd vliegt, en je dikwijls niet tijdig je baantje af krijgt ...
(dus ja, ik denk er serieus aan om deze keer mee te doen  :) )

Kan voor N-schaal de oppervlakte op 0.75m2 gebracht worden?  (is nu 0.6)
Dan kan ik iets uitwerken op 1.2x0.6m, zodanig dat het later herbruikbaar is in een modulebaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman


Een opgelegd thema hoeft niet dadelijk voor mij. Wel kunnen er meer minimaal uit te voeren regels ingebouwd worden.

Maximum budget,
Minstens 1 spoorse toebehoren (vb een krokodil ) , volledig zelfbouw,
Realistisch spoorbeweging (kan een ovaal zijn maar dan met inhaalspoor)


De prijsverdeling. Ik vind het echt gênant dat jezelf je prijs moet kiezen ik voel mij daar zeer onwennig bij. Bepaal op voorhand welke prijs elke plaats toekomt.

Erik.

Michiel

Citaat van: Steam.N op 30 oktober 2012, 09:09:10 AM
Hoe sneller we het reglement kennen, hoe sneller we aan de slag kunnen.

In 2010 schudde ik in de maand oktober ook al aan de boom, maar het regelment viel er maar uit in maart 2011.  :o

Citaat van: Steam.N op 30 oktober 2012, 09:09:10 AM
Kan voor N-schaal de oppervlakte op 0.75m2 gebracht worden?  (is nu 0.6)

Ben ik volledig mee eens. In feite, snap ik niet helemaal waarom kleinere schalen een kleinere oppervalkte krijgen. De functie en het accent van een kleinere schaal ligt anders, maar de totale te stofferen oppervalkte zou eigelijk gelijk moeten zijn. Schaal N leent zich minder om te gaan detailleren, maar in compensatie kan je er in kwantiteit meer mee. Dus, schaal N ook op 0,9m² !  :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

Jean, Michiel,

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik begrijp die 'kleinere' oppervlakte ook niet.
In die gedachte focus je op enkel op meer miniatuur en niet op de mogelijkheid om een ruimere context weer te geven, laat dat nu net de reden zijn waarom ik hoofdzakelijk N schaal aanhang.
Bij grotere schalen speelt dat veel minder vind ik, daar ga je weer juist wegdromen van de prachtige en levensechte details.

Misschien toch eens overdenken om ook deel te nemen.
Een thema heb ik al : kant-en-klaar kerststalletje met een ovaaltje rond, gegarandeerd ben ik niet de laatste  :-[ :-X dus dat geeft hoop
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

SuSke

Als je dan die redenering doortrekt, ge je dan vor H0 naar 1,2m²?
Dan heb je straks geen mini-baantjes meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

JC2180

Niet noodzakelijk, nee.

Als je voor alle schalen nu bijvoorbeeld eens eenzelfde oppervlakte zou denken, dan leg je duidelijk het accent op de verschillende mogelijkheden van de specifieke schaalkeuzen.
Daar ligt toch een belangrijk gegeven, je kiest een schaal niet enkel voor het aanbod van materiaal maar ook wat doe je op de voor jouw beschikbare oppervlakte....

Als bezoeker heb ik duidelijk heel nette mini-baantjes gezien, onafgezien van de schaal en dat spreekt aan.
Sommige lijken echter door inrichting installatie met extra toebehoren imposant dat ze bijna tot een andere categorie lijken te behoren ook al zijn de oppervlakte regels gevolgd.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

DavidT

tjah - ik zou zo'n reglement niet te comlex maken - ik vind het goed zoals het is.

Wat je ook kan doen is de oppervlakte echt per schaal gaan indelen in een vergelijking van de breuk van je schaal met de werkelijkheid. Dan is het zeker eerlijk, de grootte van de baan is dan procentueel gelijk t.ov. een andere schaal.
Carpe Diem!

Michiel

#23
Oppervlakte schalen met de schaal vind ik niet zo'n geslaagd idee. Bouw 2 gelijke baantjes: eentje in schaal Z (30x30cm), en identiek hetzelfde in schaal 1 (2x2m). Wie wint, denk je?

Alle schalen dezelfde oppervlakte, en men strijdt dan tenminste met gelijke wapens.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Veel moet er volgens mij niet veranderen.
Misschien inderdaad een vakjury met de prijzen van 1 tot ... en een bezoekersprijs, 1 prijs van de bezoekers, niet een volledige lijst.
En enkel die ene wordt dan uitgerijkt, de rest wordt niet opgelijst (hoogstens een lijst achteraf in MSM).
Voor de vakjury moet er in het reglement dan wel duidelijk gemeld worden dat hun oordeel (hoe dat dan ook mag zijn) het enigst geldend is, dit om eventuele oeverloze wellens-nietens-discuties achteraf te vermijden (iets in de zin van regel 1: de jury heeft altijd gelijk; regel 2: als de jury toch iets fout doet, zie regel 1  :) ).

Citaat van: erik de noorman op 30 oktober 2012, 10:09:04 AM
De prijsverdeling, ik vind het echt gênant, dat jezelf je prijs moet kiezen ik voel mij daar zeer onwennig bij. Bepaal op voorhand welke prijs elke plaats toekomt.

Dit zou ik ook zo aanvoelen.
Misschien is dit op te lossen door de prijzen op voorhand vast te leggen, winnaar krijgt pakket A, tweede pakket B, derde pakket C en al de rest pakket D (en wat de pakketen zijn, ligt op voorhand vast). Dan kan de prijsuitreiking ook wat 'spannender' gemaakt worden, door de laatste eerst af te kondigen en zo naar de eerste te gaan.
Al mag ik nu al zeggen dat ik waarschijnlijk toch niet meedoe, ik ben niet zo "wedstrijdgericht".
Paul

Koen

Je zou natuurlijk de minibaantjes wedstrijd kunnen vervangen door een module wedstrijd. Dan heb je twee vliegen in één klap. We hebben een uitgebreide modulebaan die kan opgezet worden en we hebben een wedstijd die de mogelijkheid biedt om je kunnen te laten zien.
Bovendien is er één regelement voor iedereen én voor de N liefhebbers van schaal N een modulebaan in N.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Citaat van: Koen op 30 oktober 2012, 15:11:52 PM
Je zou natuurlijk de minibaantjes wedstrijd kunnen vervangen door een module wedstrijd. Dan heb je twee vliegen in één klap. ...
Maar ga je dan ook de afmetingen van de modules vastleggen, want die zijn nu eigenlijk wel een stuk vrij te kiezen.
En om dan maar gelijkj de link te leggen naar een ander draadje: gaan we dan voor enkel of dubbel spoor.

Ik denk dat net die beperking in de beschikbare oppervlakte voor je baantje en de opstelling onze creativieit prikkelen om met alternatieve vormen aan te komen zetten en weg te gaan van de traditionele rechthoek.
En ik begrijp dat die grillige vorm moeilijke in te bouwen is in een "normale" baan, maar als ik op internet rondzoek naar banen als voorbeeld kom ik die "grillige" vorm toch ook soms tegen, net om de moduleovergangen weg te steken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steven123

Citaat van: Koen op 30 oktober 2012, 15:11:52 PM
Je zou natuurlijk de minibaantjes wedstrijd kunnen vervangen door een module wedstrijd. Dan heb je twee vliegen in één klap. We hebben een uitgebreide modulebaan die kan opgezet worden en we hebben een wedstijd die de mogelijkheid biedt om je kunnen te laten zien.
Bovendien is er één regelement voor iedereen én voor de N liefhebbers van schaal N een modulebaan in N.

Het idee van een modulebaan heeft natuurlijk ook weer een aantal nadelen:
- De koppen moet perfect aansluiten (lijkt mij toch een beetje vragen om problemen)
- De vrijheid is meteen beperkt (vaste afspraken ivm positie rails, aantal rails,... wat als je een kermis wil bouwen zonder treinrails?  :P)
- Hoogteverschillen, bermen en bruggen gaan vaak afwijken van een standaard module (kijk maar naar de hoogteverschillen van de winnaar)
- Treinen gaan waarschijnlijk door al die modules heen rijden (=doel van een modulebaan) waardoor je slechts een beperkt aantal treinen tegelijk kan laten rijden, en je gekke combinaties krijgt -> moderne zwitserse passagiers trein rijd doorheen een belgisch oud rangeerstation TPII...
Eveneens staat het publiek voor een bepaalde module; "waar blijft de trein?".

Het kan misschien wel aanslaan, maar mij lijkt het toch niet zo'n goed plan.

Verder denk ik dat elke vorm van 'opgelegd thema' een beperking zal meebrengen wat vrijheid betreft.  Je krijgt nu eenmaal de meest originele werken te zien als men volledig 'vrij spel' heeft.

Ik ben voorstander van één specifieke oppervlakte voor alle schalen, als je gras moet gaan zaaien met wat strooisel en je hebt een schoendoos met een z-spoortje in of een 4m lange spoor 1 baan; dan lijkt het me duidelijk wie er het langst gaat bezig zijn  :-X
Terwijl je daar het volledige concept van een z-schaal aan de kant gooit; iets redelijk realistisch in schaal nabouwen (bv realistische lengte perrons...)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Koen

@ Suske en Steven,

Jullie hebben daar zeker een punt dat er door modules een zekere beperking wordt opgelegd. Langs de andere kant hoeft het aantal modules niet beperkt te worden. Het gevolg is dat enkel de eerste en de laatste module conform moet zijn. Wat je er tussen doet, maakt niet uit. Je kan dubbelsporig gaan, stijgen en dalen, bruggen bouwen, ...
Opties genoeg, net als pro's en contra's  ::) .

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Vermits Luc wil dat we alles hier groeperen wil ik even reageren op iets uit een andere draad dat hiermee verband heeft:

Citeervoorstel meteen vastleggen en iedereen kan opnieuw starten, of ga je rekening houden met degenen die afhaakten en die misschien verder zouden kunnen werken ?

Geef je door diegenen die afgehaakt hebben te laten verder werken ook niet een signaal dat je eigenlijk zolang als je wil kan werken aan een inzending? Ik denk dat de tijdslimiet ook wel een factor is in het geheel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.