Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

10.018

Gestart door dgrr57, 22 oktober 2012, 16:59:44 PM

Huugooke

Wou ik ook juist opmerken:een Canadees en een Duitser!
Heeft de type 1 niet nog een tijdje gereden? Hoe staat het daar mee?

factageklerk

Citaat van: rgp op 28 oktober 2012, 20:01:52 PM
Beste,

Joris, als ik mij niet vergis gaat de 29.013 nu een groot onderhoud krijgen, dus het zal met de 64.169 moeten gebeuren, maar tegen het "seizoen" zal de 29.013 wel terug paraat zijn.  De 26.101 van TSP zal ook wel ooit eens terug rijvaardig worden; dan zijn er drie wat meer dan genoeg is.

Roland

Gaan ze dat onderhoud in eigen beheer doen of moet de loc terug naar Meiningen? 3 rijvaardige machines is niet slecht maar er zou eigenlijk wat meer variatie mogen zijn. Ik dacht dat men plannen had om de 12.004 ook terug te laten rijden?
 

rgp

Beste,

Sommige dingen moet je blijkbaar alle paar maanden herhalen:
Type 1: zou naar Oostende verhuizen.  Minstens één wielband los, meerdere lekken, waterpomp niet origineel (is deze van type 10).  In België geen apparatuur om de drijfwielen te onderhouden (mss eens contact nemen met de Severn in Bridgnorth, hebben de drijfwielen van de Flying Scotsmann in 2011 vernieuwd).  Inzetbaarheid: zeer beperkt: 24 ton asdruk, kostprijs per km)
Type 29: onderhoud zou in België gebeuren.
Type 12: komt in Train World, is te fragiel (al heel zijn leven).  Inzetbaarheid: zeer beperkt.

Type 1 en 12 enkel te gebruiken in Vlaanderen (vlak land), draaischijf nodig.  Hiervoor is type 16 de oplossing

Roland

Michiel

...en je mag het om de paar maand blijven herhalen, met eventueel een aanpassing daar waar nodig.  ;) Interessant!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

type 1 is ook geschikt voor wallonië want deze reed ook naar luik en charleroi
ik ben niet zeker dat die ook naar Namen reed.

Dit is een sterke machine maar is wat gulzig als het op water aankomt.
Draaischijven wel, op volgende plekken ben ik zeker dat er lagen: Kinkempois en Leuven.

Type 12: kan ook in wallonië rijden maar niet meer dan 3 rijtuigen.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

Citaat van: vanmiegroet op 29 oktober 2012, 14:36:55 PM
type 1 is ook geschikt voor wallonië want deze reed ook naar luik en charleroi
ik ben niet zeker dat die ook naar Namen reed.
Ik vrees dat hier de 24t asdruk de beperkde factor is. Er staat me iets bij dat de meeste lijnen in België maar 20t tot 22t asdruk mochten hebben. Maar zeker weten doe ik het niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

De draaischijf in Leuven zal trouwens binnenkort ook verdwijnen, samen met de museumloods. Ik zie niet in waarom men de draaischijf zou behouden na het verdwijnen van de loods.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

CiteerIn België geen apparatuur om de drijfwielen te onderhouden

Staat er daar geen draaibank voor in Leuven? Of is die ook al op het oud ijzer beland? Als ze dat daar vroeger mee deden, dan is dat nu ook nog mogelijk.

Voor de rest is de evaluatie van de machines correct. Het best zou de type 13 zijn. Maar die zijn uiteraard op de schroothoop beland.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rétro

#23
Typ 1 & typ 12 reden in de jaren 80 & 90 ook rond, dus waarom zouden ze het nu niet meer kunnen (indien hersteld)?
Zijn mss niet de meest interessante om ritten mee te doen (verbruik, inzetbaarheid,etc) maar dat belet mensen in het buitenland toch blijkbaar ook niet om sommige locs te restaureren.
In het buitenland zijn ook veel meer loks rijvaardig dan er in werkelijkheid rijden.
Kijk maar ééns in Nederland wat voor machines SSN & VSM niet hebben die nog kunnen rijden. Dat men er in België niet in slaagt om er meer dan 2 te kunnen laten rijden is toch wel een spijtige zaak... ( met grootste respect voor alle verenigingen & vrijwilligers)
Argument geld & vrijwilligers, beperkte middelen, restauratie ruimte en gewoon algemene beperkte interesse in stoomlocomotieven in België zal gewoonweg de belangrijkste reden zijn denk ik. De rest is allemaal van minder belang mijn gedacht.
Jammer dat men het moet zeggen (hoewel het 2 prachtige machines zijn) maar mensen zullen wss inderdaad moe gekeken worden op telkens die zelfde 2 stomers.
 

rgp

Beste,

Ik heb de type 1 tijdens zijn maidentrip in mei 91 op video.  In se een schande: de stoom vloog er langs alle kanten uit.  Tijdens de laatste ritten was de lokomotief niet meer geremd (losse wielband en kans op ontsporen bij remmen)

Type 12 is zoals ik al gezegd heb te fragiel.  Deze loks hebben zelfs tijdens hun carriere meer in herstelling geweest dan normaal.

Voor beiden is de inzetbaarheid te beperkt.

Nederland ? Ze hebben GEEN stoomloks, behalve Duitse okkasies.  Die hebben ook maar een asdruk van 15 ton (BR50, BR52)

Roland

Havoc

Roland, is er dan echt geen enkele belgische loc die inzetbaar kan gemaakt worden? Of is er geen wil? Of geen van beide? Ik kan me niet inbeelden dat een losse wielband niet kan hersteld worden. (loctite? :D)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ToThePoint

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2012, 21:16:21 PM
Roland, is er dan echt geen enkele belgische loc die inzetbaar kan gemaakt worden? Of is er geen wil? Of geen van beide? Ik kan me niet inbeelden dat een losse wielband niet kan hersteld worden. (loctite? :D)

TEC7 !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

guy holbrecht

Ik moet nogmaals Roland bijtreden. De NS heeft bij mijn weten geen enkele rijvaardige stoomloc, en dat in tegenstelling tot de NMBS waar de 29 in Meiningen compleet gereviseerd is geworden. De revisie van de 3737 van de NS is blijkbaar enkele jaren geleden afgeblazen wegens de te hoge kostprijs. Uiteraard zijn er in Nederland ook museumverenigingen. Die rijden echter meestal met Duits materiaal, materiaal dat pas op het einde van het stoomtijdperk medio jaren 70 afgesteld is geworden.
TSP, CFV3V, Stoomlijn Dendermonde-Puurs en het stoomcentrum Maldegem beschikken allen over rijvaardige stoomlocomotieven. Weliswaar niet allemaal Belgisch, doch deze vrijwilligers doen hun uiterste best om dit stukje industriële archeologie in stand te houden. Als daar dan ooit nog eens het officiële museum bijkomt, beschikken we over enkele mooie verzamelingen, ook al zijn er dan een aantal statische modellen bij. Maar ja, dat kan je ook stellen van het legermuseum met zijn uitgebreide verzameling vliegtuigen, of van Autoworld met een immense verzameling oude wagens. Deze vliegen of rijden toch ook niet meer allemaal? Ik zou dus al zeer tevreden zijn mocht de verzameling die in Leuven stond in een deftig museum terecht komen.
A propos, is er iemand op dit forum die weet heeft van rijvaardige stoomlocomotieven bij de Franse en Engelse spoorwegen. Ook daar zijn veel verenigingen actief, vooral in Engeland, maar of de SNCF of Britisch Rail en zijn commerciële opvolgers nog actieve stoomlocs hebben, daar tast ik in het duister.

Groeten,
Guy

rgp

Guy,

In Frankrijk heb ik slechts weet van twee stoomolks bij de SNCF:een 231K en een 141R, de rest zit bij prive-verenigingen.
In Engeland is het niet zo duidelijk: er is een zogezegde "tournante" van lokomotieven, maar het grootste deel zijn bij de talrijke verenigingen en hun nog veel talrijkere leden.  De eerste beste Engelse vereniging heeft meer leden dan alle vereinigingen in België samen en daar bij hebben ze dan nog de juiste "spirit": niet lullen over wat een ander allemaal misdoet, maar het zelf doen.
Er bestaat een "society" genaamd (ik ben wel niet zeker van de naam Association of Preservation of Railway .......).  Ik denk dat Rik De Gruyter van SCM u veel verder kan helpen.

Roland

Rétro

Citaat van: rgp op 29 oktober 2012, 20:52:03 PM
Nederland ? Ze hebben GEEN stoomloks, behalve Duitse okkasies.  Die hebben ook maar een asdruk van 15 ton (BR50, BR52)

Roland

Ja het zijn geen Nederlandse locs. Zeker en vast juist, maar ik wil enkel maar aangeven dat ook daar privé verenigingen er in slagen talrijke loc's van een dergelijk kaliber   ( 23, 50, 44, 01, etc...) te onderhouden & restaureren / in leven houden.