Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

railrunner

Hoi mannen,

Ik zie dat er al aardig wat reactie en tegenreactie verschenen is.  Goed zo.  Michiel heeft reeds uitgelegd wat de functie is van de binnenkant, namelijk om doorbuiging van de isolatieplaten tegen te gaan.  Dat was met de nagel op de kop. 

Hetgeen wat Steven123 aanhaald is ook correct maar in dit moduleconcept dienen de isolatieplaten als rug.  Door het vastkleven van het isolatiemateriaal aan alle kanten van de modulebak is het geheel ook heel stevig.  Dat bewijzen de reeds bestaande modules van N160.  Die zijn ook met dit principe gemaakt.  Het is misschien iets omslachtiger om zo'n modulebak te bouwen en het vraagt wel iets meer tijd, maar het voordeel om geen volledige houten plaat te gebruiken aan onderkant ligt in het gewicht.  We worden allemaal een dagje ouder en heffen is of wordt voor de meesten onder ons een riskante business.  Daarom werd er bij N160 gekozen om de modulebakken zo licht mogelijk te maken en toch een volledige stevigheid te garanderen.  Voor transport worden drie modulebakken boven elkaar gestapeld.  Tegelijkertijd drie zware bakken opheffen is ergonomisch niet verantwoord.  Door de lichtere constructie worden er vlot modules opgenomen en in de auto geplaatst.  Een man alleen kan de modules op de juiste plaats zetten in de koffer.  Dit zijn allemaal ervaringen van 25 jaar modelspoortentoonstellingen.

Maar uiteraard hoeft niemand zich gedwongen voelen om deze bouwwijze te hanteren.  Het is een voorstel, een leidraad.  Voel je je beter bij een andere methode, geen probleem, het is vooral belangrijk dat de modulekoppen tussen de verschillende segmenten kloppen.

railrunner

Even dit draadje terug oppikken.

Vandaag gestart met de bouw van een eerste module voor de forumbaan.  Centraal in mijn eerste module staat een brug over het Albertkanaal, jawel tussen Brussel-Noord van Michiel en Turnhout NEEB van SteamN.  In eerste instantie zal gestart worden met de bouw van de brug om dan later deze brug in te verwerken in een landschappelijk aangeklede module.  De plannen van deze brug had ik jààààren terug gekregen van een andere N-liefhebber die deze brug persoonlijk heeft opgemeten.  Nooit had ik er iets mee gedaan tot nu.  Ik vond de N-forumbaan héél interessant om deze brug te gebruiken.

Ziehier het eerste onderdeel.  Dit onderdeel werd getekend in autocad en uitgesneden op plasticcard van 0,5 mm via mijn snijplotter.  De snijplotter geeft krassen in de plasticcard die dan nog uitgesneden moeten worden.


Michiel

Super, Jim! Ik ben heel benieuwd naar die brug, natuurlijk. Maar wat een geweldig initatief om bij deze de MSM schaal-N forumbaan een definitieve aftraf te geven. Ga je de bouw van je module hier ook ergens verslaan, of bouw je liever uit het zicht van vele ogen die over je schouder meekijken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

#33
Om heel eerlijk te zijn bouw ik veel liever uit het oog van anderen.  Maar nu wil ik wel tonen met wat ik bezig ben.  Misschien kan dit anderen ook inspireren, net zoals ik geinspireerd was door uw modulebakken, het station van Turnhout van Jean en de brug van Manternach van Luc en vele andere mooie projecten op het forum. 

Het is de bedoeling om een  bouwverslag van mijn forummodules weer te geven via het forum.  Het zal niet zo gedreven zijn als bijvoorbeeld Jean, maar dat zal de toekomst wel uitwijzen zeker.  Ik ben trouwens niet alleen met de forummodules gestart, maar ook de bouw van mijn privé-baan(tje) thuis.  Kwestie van voldoende afwisseling te hebben. 

railrunner

Voila, alles van het eerste onderdeel is nu uitgesneden.  Ondertussen wordt het tweede deel al geplot.  Een vloertegel is
60 X 60.


Gerolf

Een brug van 70cm in N? Dat wordt een stevige overspanning.
Ik kijk uit naar je bouw-tussenstappen  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

75 cm om precies te zijn.  Inderdaad, ik verschiet nu zelf van de lengte.  Dat is omgerekend 120m.  Ik heb even gecheckt.  Het Albertkanaal is 110m breed.  De brug komt aan een vernauwing.  Via google earth even gemeten en ja hoor, het klopt ongeveer.  De brug was zelfs iets langer!

Steam.N

Jim, dat belooft !
Het belooft een mooi kunstwerk te worden.
Ideaal voor de forumbaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Niet te veel Red-Bull geven hé, want dan krijg ik vleugels ;D

Ik kan niet achterblijven met die mooie werkjes van jullie voor de forumbaan.

Michiel

En dit is de spooraansluiting van de forumbaan op het toekomstige emplacement van Brussel-Noord. Wissels zijn gelegd, aandrijvingen zijn besteld. Merk de herspoorder op, die eventuele "wilde" wielen weer in het spoor moeten leiden, alvorens het emplacement binnen te rijden. Men weet maar nooit...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Citaat van: Michiel op 27 januari 2013, 12:34:26 PMMerk de herspoorder op, die eventuele "wilde" wielen weer in het spoor moeten leiden, alvorens het emplacement binnen te rijden. Men weet maar nooit...

Asjemenou, da's een mooi ding? Kan aan mijn kippigheid liggen, maar die heb ik niet eerder gezien. Welke fabrikant maakt dat?

Verder weer lekker bezig hier: heel interessant en ik blijf 't met belangstelling volgen ;D.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

railrunner

Knap Michiel!  Je denkt blijkbaar ook aan alles!  Een herspoorder in schaal N, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Steam.N

Ziet er erg goed uit, Michiel.
Je gaat goed vooruit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Gisterenavond, vannacht en deze morgen mijn machientje overuren laten kloppen.  Dan wat uitsnijden en in elkaar plakken.  Aangezien de plasticcard wit is en de snijlijnen moeilijk te zien zijn, strooi ik wat gravietpoeder over de plaat.  Dat vergemakkelijkt het uitsnijden. 





Michiel

Herspoorders hebben alle merken in hun gamma, hoor. Niets nieuws. En ik heb er vele geprobeerd: Fleischmann, Arnold, Atlas, Peco... maar deze van Minitrix is veruit de meest efficiente. In occasie vind je ze dikwijls voor 1euro per stuk, dikwijls een paar in een bundeltje tegelijk. Ook mijn model van op de foto is een oudje, met verf en krassen, maar doet nog prima z'n werk. Het oude artikelnummer bij Minitrix is 4974. Het nieuwe nummer ervan ken ik niet.

Ik had ze in mijn instapbaan "Saraan", en heb er heel veel plezier van gehad. Uit het spoor gelopen wielen, denk vb aan die voorlopers van stoomlocs, worden weer in het spoor gelegd voordat de hele handel over wisselstraten gaat ontsporen. De oorzaak van een "wild" wiel wordt natuurlijk best steeds nagetrokken en hersteld.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)