Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

Kautenbach

oei Jim, heftig zeg, sterkte met de hele situatie! Tijd zal je vast wijsheid geven in deze

groet, Wim

Gerolf

Pijnlijke situatie, maar misschien ook een kans:
Iets maken aan / onder die brug "in memoriam" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Jean, Wim, Gerolf,

Bedankt voor het medeleven.  Bij het maken van station Balegem-Dorp hebben we vele leuke anekdotes gehad waardoor het telkens een plezier was om aan te werken.  Nu heb ik een zwart kantje aan dit verhaal, maar het is weliswaar louter toeval.  De man in kwestie had geen weet dat ik deze brug aan het maken was.  Het werkt wel als een handrem.  Eens moet ik me erover zetten, om de draad terug op te pikken en tenslotte de module af te werken.  En inderdaad Gerolf, een gedenksteen of dergelijke ergens op de module plaatsen zou misschien wel een mooi gebaar zijn.

In ieder geval doet het wel raar, op TV en in de krant de persoon in kwestie te zien in opsporing verzocht om dan later te vernemen dat hij gevonden is en dan wel op een afgelegen plaats die voor mij momenteel wel speciaal is. 

railrunner

Tijd heelt alle wonden, ook deze is weer volledig verwerkt.  Tussen alle projecten door gestart met het tekenen van benodigdheden om aan dit projectje verder te werken.  Verschillende dingetjes zijn al getekend en sommige geprint zoals een trailer voor de bootjes.  Het 3D tekenen van de bootjes blijkt toch heel moeilijk te zijn, het gaat niet van een leien dakje, tot ik ten einde raad contact heb opgenomen met de verkoper van die raceboten.  Heel vriendelijke man en heeft me doorverwezen naar de ontwerper.  En ongelofelijk maar waar, ik kreeg de 3D-tekening zomaar cadeau, mits een kleine tegenprestatie die ik heb moeten beloven!  Dus ik vol moed aan de slag, maar dan weer een tegenslag te verwerken.  Het bootje kon niet geprint worden want er zaten maar liefst 4827 fouten in de tekening om te kunnen printen.  Bootje is getekend als ontwerp, niet als printbaar model, dus terug naar start (u ontvangt geen geld... :) )  Om die fouten één voor één uit te halen, onbegonnen werk, ik ben geen monnik!  Ondertussen zelfs een nieuw 3D-tekenprogramma geleerd en aan de slag in de hoop dat het allemaal beter zou gaan, maar het lukt langs geen kanten, ondanks goed tekenprogramma.  Na de tentoonstelling doen we nog eens een poging, dan hebben we meer tijd hoop ik om dat #@|&!#@)ding onder de knie te krijgen.  Maar hier alvast het resultaat van de trailer:




marc goovaerts

Citaat van: railrunner op 09 februari 2015, 14:17:30 PM
Ondertussen zelfs een nieuw 3D-tekenprogramma geleerd en aan de slag in de hoop dat het allemaal beter zou gaan, maar het lukt langs geen kanten, ondanks goed tekenprogramma.
Welk programma ? Benieuwd naar je ervaringen ermee !

Dirky

niet panikeren en vooral niet opgeven! Een kiel van een boot is niet meteen het gemakkelijkste om in 3D te tekenen als je beginner bent...

Steam.N

Je bent al wel goed bezig, met de trailer.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Citaat van: Dirky op 09 februari 2015, 14:44:39 PM
niet panikeren en vooral niet opgeven! Een kiel van een boot is niet meteen het gemakkelijkste om in 3D te tekenen als je beginner bent...

Opgeven?  Opgeven??? OPGEVEN!!!

Dat woord sta niet in mijn woordenboek :)

Beginner ben ik nu ook niet bepaald, heb al een paar modellekes klaar (http://www.shapeways.com/designer/BREMO), maar inderdaad dat bootje is andere koek.  En als het nu alleen de kiel was dat moeilijk is, tot daar toe, maar er is echt niets recht aan die bootjes.  Werk trouwens met autocad2015.  Werkte daarvoor met sketchup, maar vind autocad2015 veel beter, gemakkelijker en meer mogelijkheden.

Steam.N

Jim, dit wordt een tof projectje.
Daarom best een nieuw draadje starten, ipv dit te plaatsen in het draadje voor N-schaal?
Voorlopig is het hier nog stil, maar dit kan snel veranderen ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik kan het afsplitsen naar een nieuw topic, als je wil  ;)
Titel = 3D-bootje ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Best is dat Jim een titel doorgeeft, gezien hij het best zicht heeft op verdere ontwikkelingen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Gerolf en Jean,

Als ik op kruissnelheid ga komen, dat start ik wel een nieuw topicje in 'ooit zal het klaar zijn'.  Dat laatste is wel toepasselijk hier  :).

railrunner

Even terug naar het prille begin van dit topicje.  Het ging toen over modules maken in schaal N volgens normen van AFAN, NCI en/of N160.  Hiervoor heb ik een handig dingetje gemaakt dat altijd de sporen (enkel voor PECO code 55) op de juiste plaats positioneert naargelang de gebruikte norm:





Te verkrijgen via shapeways:
http://www.shapeways.com/designer/BREMO

railrunner

Hoi,

Even dit topicje van onder het stof gehaald.  Intussentijd heb ik bijna enkel aan mijn bootjes gewerkt.  3 modellen zijn nu voor 95% klaar, nog een laatste hand leggen.  Staan op stapel nog één bootje met drie varianten: V-bodem is hetzelfde, boeg ook, de rest schilt, dat zou toch iet wat werk uitsparen.

Met de Bernico F1 ben ik begonnen, maar dat bleek bijzonder moeilijk te zijn, daarvoor had ik nog niet voldoende kennis. Dus moest ik op zoek gaan naar ander types van  boot die wel tot de mogelijkheid behoorde.  Zo kwam ik uit op de Raffshore F2 (van Belgische makelij) en de Force F21.  Dat waren goede bootjes om te beginnen.  Eens ik dat  onder de knie had, was het tijd voor de Bernico.  Na liesfst 5 maanden proberen, heb ik dan de techniek onder de knie gekregen, de Bernico F2 xtreme is me uiteindelijk ook gelukt, met motor.  Deze  techniek komt nu van pas voor de laatste, finale boot, de Bernico F1xtreme, maar ook de Bernico F1 TS.  Hierbij enkele foto's van het resultaat en van sommige boten zijn reeds 3D-prints gemaakt:

De Raffshore F2:





De Force F21:









De Bernico F2xtreme: