Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

1800 decoder probleem

Gestart door SuSke, 14 oktober 2012, 21:12:14 PM

SuSke

Ondertussen heeft de 1860 zijn "maidentrip ook al uitgevoerd op de clubbaan bij MTD.
Er is wel een probleempje met de voorgeprogrameerde ESU-decoder. De licht settings waren compleet verkeerd. Melding gemaakt bij de huisleverancier en die meldde dat ik niet de enige was.
Analoog snorde de 1860 vlot zijn rondjes met de goede verlichting.
Digitaal rijdt hij perfect alleen met gekke velichtingscombinaties  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loco

Suske
Volgens de informatie die ik heb gekregen, heeft de reeks 18 geen voorgeprogrammeerde decoder meer nodig. Dus geen voorgeprogrammeerde ESU decoder meer nodig zoals dit vroeger wel het geval was. Alleen maar en 21-polige decoder van eender welk merk. Alleen moet deze decoder SUSI ondersteunen. Normaal zouden alle 21-polige decoders automatisch SUSI moeten ondersteunen. Soms moet het nog geactiveerd worden. Bij de eerste versies van de 21-polige decoders versie 4 van ESU werd de SUSI niet automatisch ondersteund. Verder is het wel nodig dat je in geval je een ESU decoder gebruikt, dat je de ESU Lokpilot versie 4 neemt. Maar ik veronderstel dat je dit ook hebt gedaan. Ik heb dit laatste zelf ook moeten ondervinden. Een lokpilot versie 3 werkte bij mij niet. De versie 4 werkte wel degelijk en goed.
Misschien toch eens controleren of dit allemaal wel juist is wat ik hier zeg, want ik beweer ook niet dat ik het steeds bij het rechte eind heb.
Wie is je huisleverancier?
Groetjes,
Peter

dgrr57

Citaat van: loco op 15 oktober 2012, 12:36:07 PM
Suske
Volgens de informatie die ik heb gekregen, heeft de reeks 18 geen voorgeprogrammeerde decoder meer nodig. Dus geen voorgeprogrammeerde ESU decoder meer nodig zoals dit vroeger wel het geval was. Alleen maar en 21-polige decoder van eender welk merk. Alleen moet deze decoder SUSI ondersteunen. Normaal zouden alle 21-polige decoders automatisch SUSI moeten ondersteunen. Soms moet het nog geactiveerd worden. Bij de eerste versies van de 21-polige decoders versie 4 van ESU werd de SUSI niet automatisch ondersteund. Verder is het wel nodig dat je in geval je een ESU decoder gebruikt, dat je de ESU Lokpilot versie 4 neemt. Maar ik veronderstel dat je dit ook hebt gedaan. Ik heb dit laatste zelf ook moeten ondervinden. Een lokpilot versie 3 werkte bij mij niet. De versie 4 werkte wel degelijk en goed.
Misschien toch eens controleren of dit allemaal wel juist is wat ik hier zeg, want ik beweer ook niet dat ik het steeds bij het rechte eind heb.
Wie is je huisleverancier?
Groetjes,
Peter
Ik dacht (staat ook in de handleiding) dat SUSI alleen nodig was voor een c-sinus motor. Ik vind toch dat de fabricant dit aan de leveranciers zou moeten melden, of beter noch, in de handleiding van de locomotief  :(

SuSke

Waarom is er dan een speciaal geprogrammeerde 21pins-LoPi4 verkoopbaar gesteld aan de handelaars?
Verder staat er in het foldertje bij de loc zelfs een hele beschrijving van welke CV's je moet aanpassen om de juiste setting voor de verlichting te krijgen.
Ik heb de gewone LoPi4 niet op het programmeerspoor gezet om zijn adres aan te passen.
Dat is iets dat ik ook al opgemerkt heb dat je een LoPi4 eerst even moeten laten uitlezen alvorens alle functies naar behoren werken.
Zal donderdag nog eens proberen met een gewone LoPi en die op het programmeerspoor zetten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loco

SusKe
Ik zal straks de handleiding nog eens moeten doornemen, maar de cv's die daar opgesomd worden, hebben die niet meer te maken met het toewijzen van bepaalde functies aan uw functietoetsen en ook voor de SUSI-instellingen (cv's > 900)? Omdat bij mij alles werkte  heb ik deze handleiding niet uitgepluist. Ik heb de cv's ook niet eerst moeten uitlezen. Inpluggen en rijden, meer heb ik niet moeten doen. En ik heb gewoon een decoder van het schap genomen. De handelaar waar ik hem gekocht heb, wist niet waarvoor ik hem nodig had.

loco

#5
SusKe
Ik heb de handleiding nog eens gelezen. Nergens is er sprake van een voorgeprogrammeerde ESU decoder. Ze verwijzen zelfs naar Zimo. En inderdaad, de decoder moet het SUSI-protocol ondersteunen, anders zijn niet alle lichtfuncties te bedienen. Susi voor het licht en niet voor de sinusdrive.
Verder staat er ook te lezen dat de cv's van de SUSI kunnen aangepast worden (cv 940 tot 979) wanneer met de nummers van de functies wilt veranderen. Dit heeft dus niets te maken met de juiste settings voor de verlichting. Misschien heb jij de handleiding gekregen voor de 1801, want die verschilt wel degelijk van de handleiding van de 1860 en  1802. De 1801 heeft een eenvoudige printplaat die  niet alle functies ondersteunt. Of wie weet, misschien heb je wel een verkeerde print ingebouwd gekregen. In dit geval moet je dringend terug naar uw huisleverancier. Want dan is er wel degelijk iets verkeerd gelopen.
Ik ben echt benieuwd hoe dit afloopt.
Loco (peter)

Gerolf

Citaat van: loco op 15 oktober 2012, 17:02:55 PM
Ik ben echt benieuwd hoe dit afloopt. Jammer dat we geen afzonderlijke topic gestart zijn. Misschien dat de forumbeheerder hier iets kan aan doen?
Loco (peter)
Met de nieuwe software kan dat  8) en zoals de presentator van "de slimste mens" graag zegt: Ja, 't is gebeurd  ;D
EDIT: als de nieuwe titel de lading niet goed dekt: Suske of een admin kan die aanpassen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Gerolf, 't Is opgelost. Ik had me vergist. Er is zeker geen ingreep nodig. Heb mijn zin intussen verwijderd.

OMC

't Is inderdaad gebeurt Gerolf  8)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

SuSke

Probleem zit hem dus blijkbaar in de decoder.
Ik had geen recente 21 pins LoPi4 meer en diegene die ik had hadden geen CV-waarden boven 500.
Probleem met de SUSI-compatibiliteit dus.
Merkwaardig was ook dat de speciaal geprogrameerde LoPi4 die CV-waarden ook niet had.
Bij nader onderzoek van de verpakking bleek dat een decoder voor de reeks 15 te zijn.
Zit daar het probleem.
Ik ga ten rade bij de hofleverancier maar ondertussen zijn de problemen nog niet opgelost.
Wordt vervolgd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Probleem is opgelost.
Bij de huisleverancier de voorgeprogrammeerde ESU LoPi4 terug gaan omruilen voor een 21pins LoPi van de "nieuwe" generatie - zeker nakijken.
Ter plaatse ingebouwd en getest op de loc-programmer en alles werkte naar behoren.
Oprechte dank naar mijn huisleverancier die dit zelfs deed na de openingsuren van zijn shop omdat dat voor mij beter uitkwam.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.