Supertip Grasmaster en of grasmepper alias vliegenmaster

Gestart door conducteur, 14 oktober 2012, 17:32:18 PM

conducteur

Vandaag geleerd voor een toets chemie. Het gaat oa over elektrolyten. Normaalgezien geleid water géén elektriciteit. Elektrolyten zijn stoffen die, als je ze oplost in water ervoor zorgt dat stroom beter gaat geleiden in water.

Bij het lezen van die saaie teksten een idee gekregen.

Ik heb hier grasmepper alias vliegenmaster die niet goed werkt. Als lijm gebruik ik groene verf op waterbasis. De grasvezels willen niet rechtstaan. Er is te weinig statische elektriciteit die de grasvezels bereikt.

Oplossing: doe wat zout in de verf, zout (zout, NaCl is namelijk een sterk elektrolyt --> zal ervoor zorgen dat de stroom zeer goed kan geleiden). Kinderlijk eenvoudig toch? De test gedaan, en de grassen gaan vanzelf rechtstaan.

Waarvoor die lessen toch allemaal hun nut kunnen hebben...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven123

Interessant tip voor tijdens het graszaaien.
En ja veel lessen zijn leerrijk, de meesten geven dat pas toe wanneer de schoolcarriere achter de rug is  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ysbeer

Hoe gedraagt dit zoute water zich na enkele weken?
Geeft het geen witte uitslag?
Als er niets fout gaat is dit een simpele en goede oplossing

Ik zelf beplak grote stukken eerst met alufolie.
Zwart spuiten met spuitbus.
lijm er op
pin in het alufolie
En grote stukken in een maal klaar.

maar dit is meer werk.
wim

Martin Welberg

's Proberen, alhoewel ik nu al af en toe schokken krijg van m'n opgevoerde grassmaster is elke manier om een beter resultaat te krijgen het proberen waard...

Paulogic

Soms is het zout op de patatten de oplossing he !
Nice. Zelf nog niet aan gedacht om iets bij te voegen.
Na de beurs even testen met gezouten houtlijm.

Als dat niet lukt kunnen we er ook nog chocopoeier in proberen he... aardekleur is dan al verzekerd.  ;D
mvg,
Paul(ogic)

Steven123

Best altijd opletten met het verwerken van voeding-stoffen in de baan,
ik heb 2 jaar geleden een zeer onaangenaam fenomeen voorgehad: Gedroogde erwten gebruikt voor 'straatklinkers' in een 1/35 oorlogsdiorama...
Heeft 3 jaar in een afgesloten leeg aquarium ten toon gestaan... en op een dag merkte ik een 100-tal kevers op die al die erwten van binnenuit aan het wegvreten waren (ondanks alle lijm en verf lagen)!

Toen ik wat op internet zocht bleek het om de "erwten kever" te gaan (dit is geen grap)
Ik kan je verzekeren dat ik dat dus nooit meer wil meemaken  :D

Gelukkig bestaat er voor zover ik weet geen "zout kever"  8)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Zout is geen voedingsmiddel. Het wordt zelfs als ontsmettingsmiddel gebruikt  ;)
Wat het risico op "uitslag" betreft: misschien een electrolyt nemen met de gewenste kleur (ijzersulfaat voor aardebruin, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

 :D het was eerder op de chocopoeier bedoeld, voor je het weet staan de kinderen je rotsen af te schrapen tijdens het maken van hun chocomelk  8)...
(excuses voor off-topic)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook