Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

12.004

Gestart door factageklerk, 12 oktober 2012, 22:19:11 PM

Huugooke

Zelfs als de nodige centen beschikbaar zouden zijn: de nodige ervaring en know-how verdwijnen stilaan. Waar worden nog stomers gemaakt en dus onderhouden? China is er ook al mee gestopt. Misschien moet je er binnenkort voor naar een of ander ontwikkelingsland.

Havoc

In het voormalige Oostblok zijn er nog enkele plaatsen. In de UK ook. Zimbabwe dacht ik heeft ook stomers rijden. Zuid-Afrika doet ook wat aan zijn patrimonium.

Maar eerlijk gezegd, denk je dat men nu technologie van 50 jaar geleden niet meer begrijpt? Veel van die zaken zijn goed gedocumenteerd. Met de technologie van nu zijn sommige zaken veel eenvoudiger te doen. Goed, je stampt zo'n werkplaats niet morgen uit de grond en ervaring is ook iets dat je niet op een jaartje opdoet. Maar kom, we zijn hier niet bezig over een raket naar de maan hé. Kost is iets anders en vaak een groter probleem dan mankracht en technologie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Blij dat je zo optimist bent!
Dat je alles kan vinden in boeken is juist. Ik kan bijvoorbeeld lezen hoe ik met een vijl een metalen blokje kan vlakvijlen, maar daardoor KAN ik het nog niet! Je moet onderscheid maken tussen theorie en praktijk. En opleiding kost veel tijd en dus ook geld.
De productie van zelfs het eenvoudigste onderdeeltje is een heel proces; als er ook maar één schakel wegvalt is het ding niet meer te maken.
Vooral ervaring is iets dat onvervangbaar is.
Oude technologie begrijpen is één ding, ze toepassen is iets anders!

Dirky

Nieuw maken kan zonder enig probleem. Daar zijn we slim genoeg voor. Maar je moet een koper hebben...

'k Vergelijk met "warbirds". Laatste jaren zijn er Me262, Bf109 en FW190, allemaal Duitse jachtvliegtuigen uit WO2, van nul opnieuw in productie gebracht. Een "kit" voor de cel van een nieuwe FW190 kost een slordige 500.000€, de motor er bovenop nog eens 500.000€. 12 stuks gemaakt, 12 stuks verkocht.

Stel dat ik (mag evengoed iemand anders zijn  :) ) vandaag start met de productie van 10 stuks Belgische type 11 stoomlocjes... 'k Vrees dat ik er met 9 zal blijven zitten.  :(

Huugooke

Die Me262 is gebouwd naar de originele plannen en met een bestaand model als voorbeeld. De motoren zijn wel vervangen door moderne straalmotoren. Idem voor de FW. De productie van de ME262 is niet van een leien dakje gelopen, met overnames en herhaalde productiestop. Wie koopt dat? Meestal miljonairs die de beschikking hebben over het vrije luchtruim. Wie heeft er plaats om jouw type 12 te laten rondrijden? De één of andere sjeik misschien.
De vliegtuigindustrie is een levende industrie, met genoeg technici met ervaring om zelfs heel oude vliegtuigen in de lucht te houden.
In die oldtimers worden ook compromissen gemaakt: bepaalde onderdelen worden vervangen door recentere of gelijkwaardige waarvan het origineel niet meer verkrijgbaar is. Kan dat met een stoomketel?
Vandaar mijn misschien wat rare opmerking om een motor in de tender te bouwen. Je hebt wel beweging, en de geur en het geluid kan je simuleren!

dgrr57

Niet zegeen dat het niet kan. Less HIER (Sorry voor diegene die geen Engels lezen  ;) ). Stoomindustrie is ook levend en niet ver van huis. Er moet alleen een beetje wil achter zitten.

Maar ja, in België  :( >:(

Huugooke

Dat Tornado project is me bekend. Er is trouwens een documentaire over gemaakt dacht ik. Maar je leest het: NEGENTIEN JAAR aan gewerkt!
Het heeft een miljoen pond gekost en ze zoeken nu nog een half miljoen om de zaak draaiende te houden.

Hier in België? Ik heb de grootste bewondering voor al die enthousiaste mensen die in hun vrije tijd de verschillende toeristische treintjes in gang weten te houden. Oppervlaktegewijs moeten we niet onderdoen voor de omringende landen.
Ik ben er van overtuigd dat we over genoeg vakbekwame mensen beschikken om zo'n project aan te pakken (misschien toch een iets kleiner model uitkiezen?), maar ja: die initiatiefnemer met een dikke portefeuille, waar is die?
Het punt dat ik wou maken is gewoon dit: kennis verdwijnt als het niet wordt toegepast, en ervaring sterft mee met de deskundige.

rgp

Beste,

Tornado project: 19 jaar aan gewerkt en kostprijs 3 miljoen pond = 3,75 miljoen euro.  In Engeland.  Maar daar rijden dan ook alle weekends tientallen stoomtreinen met 6à 8 rijtuigen tjokvol geinteresseerden, hier in België 1 trein per drie maand die amper uit de kosten komt.  We zijn een volk die wel van alles willen door anderen uit te voeren en als het er is toch in de zetel blijven zitten.

Roland

Huugooke

Groot Brittannië: 60 miljoen inwoners,  oppervlakte 229.979 km², de overzeese gebieden daargelaten.
Belgie:11 miljoen inwoners, oppervlakte 30.528 km² en dan nog in drie gekapt
Waarmee ik maar wil zeggen dat je alles in verhouding moet zien.

ardjoena

#24
Alleee mannen , vroeger konden ze dat allemaal , maar of dat nu nog kan???
http://youtu.be/l7IbKjVo0IM
http://youtu.be/9fWnjd2eftY
Dirk
 

Steven123

Citaat van: ardjoena op 19 oktober 2012, 19:24:14 PM
Alleee mannen , vroeger konden ze dat allemaal , maar of dat nu nog kan???
http://youtu.be/l7IbKjVo0IM
http://youtu.be/9fWnjd2eftY
Dirk

Interessante filmpkes!  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

CiteerDat je alles kan vinden in boeken is juist. Ik kan bijvoorbeeld lezen hoe ik met een vijl een metalen blokje kan vlakvijlen, maar daardoor KAN ik het nog niet! Je moet onderscheid maken tussen theorie en praktijk.

Je mag best een onderscheid maken tussen theorie en praktijk. En jij kan misschien geen blokje viekant vijlen (ik ook niet) maar er zijn heus mensen die dat nog kunnen. En trouwens, je kan een blokje ook vierkant maken in de cnc machine, dat kunnen nog veel meer mensen (zelfs jij en ik kunnen zo'n plan tekenen en laten maken). Dat bedoel ik: je kan nu misschien moeilijk een stuk laten gieten of smeden maar het laten snijden met een waterstraal is een fluitje van een cent.

Zelfde redenering voor stoomketels. Die maken ze nu heus ook nog. Wat denk je dat een reactorvat van een kerncentrale is? Hoe een watervoorverwarmer of injector werkt begrijpt me nu ook nog. Enig verschil is dat er nu geen bedrijven meer zijn die niets anders meer doen. Nu moet je iemand zien te vinden die dat als stukwerk wil doen. Vroeger kocht je dat in als een catalogusonderdeel.

Dus ja, dat kan allemaal nog. Enig probleem is dat het nu "specialekes" zijn ipv "buisiness as usual". Je gaat heus nog wel iemand vinden die witmetalen lagerschalen wil gieten. Alleen ga je achterover slaan van de prijs. Waarom? Omdat men nu gewoon een kogel/rollager uit de catalogus van SKF bestelt ipv bij van Pimperzele die in 1950 failliet gegaan is je lagerschalen te laten opgieten en uitkotteren.

CiteerDie Me262 is gebouwd naar de originele plannen en met een bestaand model als voorbeeld.

Dat is natuurlijk een ander paar mouwen. Hier hebben ze al die plannen in de stoof gestoken en de originelen op het oud ijzer. En diegenen die nog plannen hebben zitten er liever op als een kloek op eieren dan ze ter beschikking te stellen als erfgoed. Iets moeilijker om dan iets te doen. Al is het maar een reserveonderdeel te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

#27
volkomen mee eens Johan, herbouwen is mogelijk, maar oude technieken zullen vervangen moeten worden door nieuwe. Zal dat afbreuk doen aan het resultaat? Ik denk van niet.

Huugooke

en als het niet meer bestaat kan het ook niet meer "ge-reversed-engineerd" worden.

factageklerk

De 29.013 is toch ook niet helemaal gerestaureerd naar de orginele plannen. Deze zou na de restauratie wat krachtiger  ??? zijn en een langere levensduur hebben. Maar ik zou blij zijn als er terug wat meer locomotieven rijvaardig zouden zijn.