Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijmen ( .....of het been ...) en kogelhulzen ??

Gestart door argilla, 23 december 2005, 16:13:01 PM

Gerolf

#15
citaat:
Geplaatst door ysbeer

jeetje wat een probleem.
Dat denk ik soms ook van sommige andere discussies. Ieder zijn meug, zeker? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#16
ysbeer sorry hoor maar zie je mij lachen ?[:(] trouwens dit forum is opgericht juist om mensen te helpen en te "leren" van anderen. Alles ,zelf het kleinste probje kan een grootte hulp zijn voor anderen.

Verder neem ik je helemaal niets kwalijk laat dat duidelijk zijn. Het zal je persoonlijkheid zijn zekers.....[?]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#17
Gerolf, helaas neen geen tekening. Het is een volledig uit het hoofd verzonen donkey. Met passen en meten en rekenen heb ik nu reeds de lier, de boiler en het schuifmechaniseme met hoge en lage drukcilinder,  van een bouwdoos van Revell de stoomlok Br 50 in H0. Maar de afmeting is heel goed geschikt voor 0n30. Temeer daar de cilinders werkelijk toch een fors formaat hebben. Als je wil zal ik eens wat foto's op dit forum zetten, van de tot nu toe gevormde stukken.[:)] Laat iets weten oke
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

#18
Ik onderschat jou probleem niet ,vind het ook helemaal niet vreemdwat je vraagt.Ik heb zelf ook wat ideeen proberen aan te dragen.
Maar sorry hoor de combinatie van het gebruik van die kogelhuls dat werdt aan bevolen en  nou ja je begrijpt het hopelijk.
Het was dus absoluut niet rot bedoeld.

wie niet vraagt wordt niet wijs
en wie niet waagt,blijft maagd.

het zal de woensdag loomheid wel zijn of de oude dag

vr.gr wim ysbeer


Gerolf

#19
citaat:
Geplaatst door argilla

Gerolf, helaas neen geen tekening. Het is een volledig uit het hoofd verzonen donkey.
Ik probeer me zo iets voor te stellen:
Een kraanarm, door twee kabels links en rechts aangestuurd (dus twee vrijheidsgraden: rotatie en elevatie), waarover een hijskabel loopt over een katrol ... juist?
Ik zou dan, als je een hefBOOM gebruikt - hout lijkt me het meest waarschijnlijke voor een houtbedrijfje - in schaal O toch een minimumdikte van 5mm aanhouden (zo'n goeie 20cm in schaal 1/1). Die kraanarm is immers alleen op druk belast, niet op trekkrachten. Bij gebruik van metaal zou ik een U-profiel van 4x4 mm gebruiken, met de opening naar onderen (zijdelingse stabiliteit en minder last van roest)
Maar ik ben evenmin ingenieur (een oudere broer van me wel [;)])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#20
Zelf zou ik I of C profielen gebruiken. Maar ik heb geen idee welke maat. Als ik tijd en goesting heb zal ik je morgen eens iets doorsturen van een kraanwagon van de NMVB.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#21


ongeschilderd dat wel, is maar om te tonen he
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#22
foto 2



zo eindelijk gelukt met foto's plaatsen

nu nog de kritieken afwachten oeiiiioeiiiiiii[:D]
Het achterste deel is de watertank. Rechthoekig , misschien is de starter beter als tank ?? wat vinden jullie. Vergeet niet zo'n stoomdinges slurpt water vandaar de misschien oversizede rechthoekige tank
De cilinder ligt ondersteboven sorry
De datums kloppen ook niet die zijn van vandaag ( moet de instelling nog veranderen in het toestel
De rol van de opwindcilinder is gemaakt van een weerstand van 1 watt
Het topje van de stoommachine is een dopje van een champoo flacon
Alleen ontbreekt hier de schouw nog
De rest is plastikcard in verschillende diktes
Het rode vliegwiel is een tandwiel waarvan de tanden afgevijld zijn.
Restjes van een Revell bouwdoos Br50 in Ho
De donkeyslee is balsa profielen en grenen planken gebruikt inde zweefvliegtuig modelbouw ( te verkrijgen bij Lucas in Meerhout)
Denken jullie dat zo iets geschikt is om te publiceren in MSM ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

#23
We wachten vol spanning op het vervolg. Heb je ook geen watertank nodig? Die zou eigenlijk nog groter dan de brandstoftank moeten zijn, want een stoomketel verbruikt enorm veel water. Olietank kan rechthoekig zijn (oude TV afgebroken?), watertank ook eigenlijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#24
Juist Havoc. Ik bedoel eigenlijk de watertank ipv de mazouttank ( zal ,met mijn gedachten bij mijn huismazouttank gezeten hebben zekers !!![xx(]) Stoken doen ze in de Ardennen , natuurlijk,  met hout. Sorry voor de verwaring.[;)]Het is in de tekst hierboven rechtgezet
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#25
Over scratchbuilding gesproken [:0] Goe bezig, man!
Ik ben ook benieuwd wat het resultaat wordt [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#26
Awel Argilla, wat is er met de foto's gebeurd?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#27
Mag ik er nog even tussen? weet er eigenlijk iemand wat het nut is van deze machine? waar ze voor gebruikt werd maw?

Gerrit

Havoc

#28
Eigenlijk was dat een soort dommekracht. Een soort stoomketel met windas op een slee. Door het einde van de kabel ergens vast te maken kon het zichzelf verplaatsen daar waar de sporen niet kwamen. Met wat boomstammen en een katrol kon je een eenvoudige kraan maken. En als je ze vastmaakte, dan kon je boomstammen verslepen. Van voor de tijd van de tractor. (of toen een tractor nog niet in staat was daar te geraken)
Met vakantie voor onbepaalde duur.