Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LSM Reeks 18/2

Gestart door thor, 05 oktober 2012, 14:33:00 PM

Rangeerduivel

#105
Citaat van: node op 26 mei 2018, 16:47:33 PM
Ik heb gisteren mijn NMBS 1801 Siemens 3rail digitaal sound van LS models laten rondrijden wanneer plotseling het geluid ermee ophoudt.

Ik wil hier niet in discussie gaan, maar had wel dezelfde ervaring met mijn ESU NMBS 8040.
Lekker aan het rijden en plots geen geluid meer = éénvoudig; luidspreker kapot!
Alle andere funkties werken normaal, dat wil ook zeggen dat de decoder nog wel intact is.
Eens proberen er een ander luidsprekertje aan te solderen, is zo moeilijk niet
LET WEL; Een nieuwe decoder (V4.0) heeft laag Oh-mige luidspreker nodig, de oudere decoderversies zijn hoog Oh-mig, dus je kijkt best effe wat er op de achterkant van de luidspreker staat.
De wattage kan:mag je zelf kiezen...
Een andere optie is uiteraard ook eens nazien op een lokprogrammer of de geluidsfunktie niet uitgeschakeld is zoals ik onlangs ook had met een andere V4.0

;)

En zoals reeds meermaals gevraagd, vul jullie profiel eens volledig in, of tenminste stad of gemeente, misschien woont iemand in de buurt die kan helpen!
MOD's, waarom verplicht je dit niet?

pandur

Volgens ESU richtlijnen voor Ls ;

De constructie van deze luidsprekers is speciaal voor deze dimensies ontworpen .
De wikkelingsdraden van de luidspreker zijn ultra dun , en zitten vast aan het membraan , en bewegen dus mee met het membraan .
De aansluitdraden van de wikkeling worden via het luidspreker-huis naar buiten toe geleid , en moeten dus alle bewegingen van het membraan volgen , dit is een aanzienlijke belasting voor deze dunne aansluitingen .
De bewegingen van het membraan worden ,,normaal" gezien gedempt door de luchtdichte zone achter het membraan in de geluids-kap .
Indien er te weinig of GEEN tegendruk is op het membraan zal deze te ver gaan bewegen en kunnen de dunne aansluitingen van de wikkeling afscheuren .

De luidsprekers kunnen aan de hoge geluidsdruk weerstaan indien :
   De meegeleverde (of aangepaste) geluidskap gebruikt wordt
   De luidspreker volledig luchtdicht in de kap geplaatst is
   Luchtdicht betekent dat alle openingen van de luidspreker naar achter toe volledig dicht zijn , hiertoe behoren ook de spleten van de aansluitdraden

Indien uit ,,inbouw technische" redenen de luidspreker ZONDER de geluidskap gebruikt wordt , of indien deze NIET volledig afgedicht is MOET de CV 63 gereduceerd worden tot de waarde van 128 of 164 volgens type en grootte luidspreker

De eindtrap van de Sounddecoder is beschermd tegen overlast , maar NIET tegen onvrijwillig contact met een vreemd potentieel zoals de spooraansluitingen of motoraansluitingen

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

mardig23

Ik zou er niet direct zelf aan beginnen solderen, hoor.

Ik had het gevoel dat Node nog nooit een loc heeft gereset, dus dan vermoed ik ook dat hij/zij nog niet al te veel aan loc's heeft gesoldeerd.

Maar het kan perfect dat u gelijk heeft een dat het luidsprekertje kapot is.
Maar het kan perfect ook de decoder zijn, die geen geluid meer uitstuurt, maar wel alle andere functie correct uitvoert.

Het lijkt me simpeler eerst effe de CVs te checken, te resetten, of op de lokprogrammer alles uit te lezen, en pas dan aan de hardware te beginnen.

Nuja, iedereen heeft zo zijn eigen manier om dingen te doen, en wie ben ik om te zeggen wat het best is. Ik ben ook maar een "amateur" ;)

Wat de profielen betreft, bij mij staat er alles in wat je moet weten denk ik :)
Mvg Karl

node

Ik ben er niet in geslaagd om de decoder te resetten  :(
Aangezien hij nog prima rijdt en de lampen werken is dit voor mij geen directe issue.
Omdat ik ook nauwelijks ervaring heb met het programmeren van decoders (en ook niet echt goed kan solderen ;) ) zal ik hem gewoon binnen doen voor het onderhoud en reparatie zeg maar.
(ik sta wel nog open voor een gedetailleerde uitleg om cv 08 adres naar 8 te zetten op een marklin central station 2)

toch bedankt voor jullie snelle reacties

Rangeerduivel

#109
Citaat van: mardig23 op 27 mei 2018, 21:49:15 PM
Wat de profielen betreft, bij mij staat er alles in wat je moet weten denk ik :)

Idd Karl, het was dan ook niet uitdrukkelijk jouw profiel dat ik bedoelde, maar wel dat van Node :)
(en vele anderen)

;)
Edit; Ondertussen gemerkt dat ook Node van goede wil is ;D ;D

mardig23

Hey Node,

Is er ondertussen al geweten wat het probleem was?

Als ik iets kan leren, graag :o

Mvg Karl
Mvg Karl

node

Beste,

Waarschijnlijk is het luidsprekertje kapot, hoewel ik zelf prima kan solderen, heb ik niet teveel risico's genomen en hem bij vanbiervliet binnengedaan voor reparatie.

Groeten, node

mardig23

Super, dat is zowat het minst dure dat kapot kan gaan denk ik, en Rudy had meteen gelijk ;)
Mvg Karl

belgianrailways

Nieuw in de verzameling



;) ;)
 

mardig23

Nice! nu de 1836 nog, die volgt iets later ::)
Mvg Karl

trainspottingjr

Heb ook de 1839 aangekocht en een aparte decoder ESU 54614 maar ik krijg de functie's niet in orde.

Heb een lokprogrammer ter beschikking maar brengt geen soelaas.

Iemand die mij kan helpen hiermee?

Jelle
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

ERVIN

Weet er iemand hoeveel deze nieuwe 18² locs kosten , 2-rail DCC zonder sound.

@trainspottingjr , wat wil je precies weten?

Rangeerduivel

Citaat van: trainspottingjr op 21 juli 2019, 22:44:51 PM
Heb ook de 1839 aangekocht en een aparte decoder ESU 54614 maar ik krijg de functie's niet in orde.

Heb een lokprogrammer ter beschikking maar brengt geen soelaas.

Iemand die mij kan helpen hiermee?

Jelle

Dit is geen steen werpen naar jou toe Jelle, maar op dit forum is het reeds ontelbare malen ten berde gekomen;
Voor LSModels locomotieven en ook VBv heb je de speciaal voor deze loc's geschikte decoder-layout(files) nodig, ook al zijn de decoders identiek aan andere.
Maar de meeste verkopers weten dit doch vertikken het ook om dit te zeggen...misschien uit wrok omdat je geen digitale versie van deze loc's aankoopt? :o
Enkel de reeks 13 van de eerste run werken met de standaard files.
Vraag aan de moderatoren van dit Forum,;
Veel forumleden hebben deze files in hun bezit en hebben deze ook reeds gelinkt naar het forum bij eerdere vragen.
Is het niet mogelijk om deze link in bvb de zoekcentrale te voegen zodat dit niet om de zeven maneschijnen terugkeert?

;)

ronny-vdv

Vraag aan de moderatoren van dit Forum,;
Veel forumleden hebben deze files in hun bezit en hebben deze ook reeds gelinkt naar het forum bij eerdere vragen.
Is het niet mogelijk om deze link in bvb de zoekcentrale te voegen zodat dit niet om de zeven maneschijnen terugkeert?

;)

Misschien een mapje creëren waar men bestanden kan plaatsen die door de leden kunnen gedownload worden.
Mvg,

ronny-vdv

bellejt

de mapping van deze loc is vrij simpel hoor.Niks speciaal want geen cabineverlichting of speciale lichten. Enkel aux 1 en 2 moet op de juiste functietoets gezet worden.Heb de file hier gewoon in mijn bezit voor de programmer versie lopi v4.

   Stop, Reverse   è   -   -
   Drive, Forward   è   -   -
   Drive, Reverse   è   -   -
   Forward, F0   è   Front light [1]   -
   Reverse, F0   è   Rear light [1]   -
   Forward, F1, Sensor 2   è   -   -
   Reverse, F1   è   AUX2 [1]   -
   Forward, F2   è   -   -
   Reverse, F2   è   AUX1 [1]   -
   Forward, F3   è   -   Switching Mode
   Reverse, F3   è   -   Switching Mode
   Forward, F4   è   -   Acceleration
   Reverse, F4   è   -   Acceleration