Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

LSM Reeks 18/2

Gestart door thor, 05 oktober 2012, 14:33:00 PM

itchy

Dank u Ronny, ik dacht het ook niet (ik zie het toch niet in ieder geval).


Ik zou wel graag weten welke functie-uitgangen door LS aan welke functie gekoppeld zijn bij de 18/2 want dat vind ik nergens terug in de handleiding.


Heeft iemand dat al kunnen achterhalen? (dus niet "F1 = ..." maar wel: "aux1 = ..." etc)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

bellejt

uitlezen met locprogrammer en dan zie je waar de kruisjes staan in de mapping pagina.Zodra ik mijn loc heb doe ik dit en maak er een print van.Als iemand de beide versies zou hebben kan hij vergelijken.

itchy

Citaat van: bellejt op 18 oktober 2012, 08:18:13 AM
uitlezen met locprogrammer en dan zie je waar de kruisjes staan in de mapping pagina.Zodra ik mijn loc heb doe ik dit en maak er een print van.Als iemand de beide versies zou hebben kan hij vergelijken.
Vriendelijk dank! (ik heb de versie zonder decoder ;-)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

krispy

Citaat van: ronny-vdv op 17 oktober 2012, 22:09:16 PM
Er is volgens mij geen verschil.

Awel ik ben met de mijne ook bezig maar krijg er niks uit ( loksound 4 ingeplaatst )
Ik heb een DC versie 1801 en zie het volgend verschil , over het IC ( vierkantig )dat aan de 2 grote spoelen staat zit een witte streep over .
nu vraag ik me af of dit bij elk dc model van de 1801 ook zo is alsook op het ac model ?
Indien dit enkel bij de 1801 loks voorkomt zou hier wel eens het verschil kunnen zitten , ik heb in elk geval ondertussen eens contact opgenomen met lsm voor de zekerheid.

kan der ondertussen iemand bevestigen wat ik hier zie?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

itchy

Citaat van: krispy op 19 oktober 2012, 00:19:29 AM
Citaat van: ronny-vdv op 17 oktober 2012, 22:09:16 PM
Er is volgens mij geen verschil.

Awel ik ben met de mijne ook bezig maar krijg er niks uit ( loksound 4 ingeplaatst )
Ik heb een DC versie 1801 en zie het volgend verschil , over het IC ( vierkantig )dat aan de 2 grote spoelen staat zit een witte streep over .
nu vraag ik me af of dit bij elk dc model van de 1801 ook zo is alsook op het ac model ?
Indien dit enkel bij de 1801 loks voorkomt zou hier wel eens het verschil kunnen zitten , ik heb in elk geval ondertussen eens contact opgenomen met lsm voor de zekerheid.

kan der ondertussen iemand bevestigen wat ik hier zie?
Jep, hier ook bij de 1801. Heb ook een mailtje gestuurd naar LSM...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

krispy

Ik heb zojuist contact gehad met de support van loksound belgie en volgens hen zou er blijkbaar wel een verschil inzitten , hij zou niet alle functionaliteiten hebben , maar heb nog geen bevestiging van LSM zelf gehad.

Dit zou ik zeer spijtig vinden , want bij de bestellingen was er zekers geen sprake van een budget versie bij mijn weten , en volgens LSM hun productielijst zou de budgetversie voorzien zijn voor siemens en niet voor RAIL Facilities.
Met andere woorden , als het effectief zo zou zijn vindt ik persoonlijk dat we goed bij ons pittje genomen werden , ofwel door LSM zelf en anders door Rail Faci zelf.
Kan er me iemand bevestigen of de 1801 AC versie ook de beperkte functionaliteiten heeft ?

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Anarchy

Krispy,

De 1801 van Rail Facilities heeft AC/DC geen uitgebreide lichtfunties. Enkel front- en eindseinen. De 1801 heeft ook op de productielijst van LSM gestaan met als vermelding "budget versie", net zoals de Siemens. De 1801 van RF staat echter niet meer op die lijst ... Bij LSM kan een upgrade gekocht worden voor de 1801 om dezelfde lichtfunties te bekomen als bij de 1802/1860. Wel jammer dat dit zo moet gebeuren ...

krispy

Citaat van: Anarchy op 19 oktober 2012, 11:44:09 AM
Krispy,

Bij LSM kan een upgrade gekocht worden voor de 1801 om dezelfde lichtfunties te bekomen als bij de 1802/1860.

heeft iemand daar al meer info over vast gekregen ( prijs / leverbaarheid ),  staat effectief ook in men vraag naar LSM waar ik een antwoord op verwacht.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

krispy

Ik heb eventjes onderzoek gedaan en blijkt dat de component waarover ik het heb een Pic 16F1933-1/ML is , dit is een microchip controler

Blijkbaar zit in deze van de NMBS een ander sw programma als in deze via het winkel circuit, waardoor een groot aantal functionaliteiten niet werken ( eigenlijk geen buiten rijrichting lichtwissel ) . >:(
De bestukking van de PCB is identiek  ;) , enkel het programma in de chip zou afwijkend zijn  >:( .
Volgens mij is zelfs de PCB voorzien voor onboard programming .
Misschien iets voor de programmeurs onder ons ?

Ik heb daarstraks vernomen dat het upgradekitje zou bestaan uit een volledig bestukte PCB met de winkelchip die dan hoeft in de plaats gestoken te worden van de originele ( dus eigenlijk dubbele kosten  :'(  als men alle functies wil ).

Zeer spijtige zaak als ge het mij vraagt.
Prijs van de upgrade kit wist men mij nog niet te zeggen  :(

Ook is de exclusiviteit niet zo exclusief , nl de handelaars zouden dit nr ook kunnen verkopen al dan niet met alle functionaliteit  >:(
Daar gaat weer het exclusief nr  >:( >:(

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Break302

#39
Hallo allemaal

Ik vraag me steeds weer af waarom LSM altijd de moeilijke weg kiest om zijn lichten aan te sturen, zoals dat er 2 functie toetsen nodig zijn om b.v.b de derde koplamp of cabine verlichting te schakelen.  :-\
Ik heb deze namiddag wat geëxperimenteerd en ben tot het volgende gekomen.
Eerst hoe het origineel is: F0 = Lichten aan
                                    F0 en F8 = Drie witte of twee rode lichten Cab 1 en geen licht cabine 2
                                    F0 en F8 en nog eens F10 twee witte of twee rode lichten Cab 1 en geen licht cabine 2
                                    F0 en F7 = Drie witte of twee rode lichten Cab 2 en geen licht cabine 1
                                    F0 en F7 en nog eens F10 twee witte of twee rode lichten Cab 2 en geen licht cabine 1
                                    F0 en F6 = Drie witte aan beide cabines of rangeer modus
                                    F0 en F6 en nog eens F10 aan beide cabines 2 witte lichten of rangeer modus
                                    F0 en F9 witte lichten knipperen om beurt links rechts of nood lichten aan
                                    F0 en F2 verstralers aan
                                    F0 en F5 cabine licht aan voorwaartse rijrichting
OK dit alles heb ik vereenvoudigd tot het volgende met de aan te passen cv's
                                    F0 = Lichten aan dus wit voor en rood achter                      = CV 943 op 0
                                    F1 = Cabine verlichting aan                                               = CV 945 op 1
                                    F2 = Grootlicht aan kruislicht uit                                        = CV 950 op 2
                                    F3 = 3e koplamp uit                                                          = CV 947 op 3
                                    F4 = Geen lichten stuurpost 1                                            = CV 948 op 4
                                    F5 = Geen lichten stuurpost 2                                            = CV 949 op 5
                                    F6 = frontlichten in knipperstand met 3e constant brandend = CV 951 op 6
                                    F7 = Rangeer snelheid, direkte regeling en voor en achter 3 witte lichten = CV946 op 7

O ja, deze instellingen werken dus niet voor de 1801, deze mist blijkbaar de nodige software op de pcb in deze lok. :(
Ik hoop dat er iemand iets aan deze gegevens heef en het eens wil uitproberen.

Groetjes Jos

ronny-vdv

#40
Als deze lichtfuncties niet voor de 1801 gelden, waarom zit er dan een handleiding bij waarin vermeld staat dat dit wel mogelijk is ??

Misschien moeten we eens een oproep doen aan LSM om de huidige printplaat met de slechte pcb in te ruilen voor een goede print.
Dat is echt geen reclame !
Mvg,

ronny-vdv

Break302

Citaat van: ronny-vdv op 19 oktober 2012, 22:14:06 PM
Als deze lichtfuncties niet voor de 1801 gelden, waarom zit er dan een handleiding bij waarin vermeld staat dat dit wel mogelijk is ??

Misschien moeten we eens een oproep doen aan LSM om de huidige printplaat met de slechte pcb in te ruilen voor een goede print.
Dat is echt geen reclame !
Die van LS hebben waarschijnlijk gedacht dat die van den Ijzerenweg toch ni met deze treintejs gingen rijden, en daarom het niet nodig vonden om dit allemaal mogelijk te maken  :(

Jos

krispy

Citaat van: ronny-vdv op 19 oktober 2012, 22:14:06 PM
Als deze lichtfuncties niet voor de 1801 gelden, waarom zit er dan een handleiding bij waarin vermeld staat dat dit wel mogelijk is ??

Misschien moeten we eens een oproep doen aan LSM om de huidige printplaat met de slechte pcb in te ruilen voor een goede print.
Dat is echt geen reclame !

Dit verklaard blijkbaar dan ook waarom men ze goedkoper kon aanschaffen,
blijkbaar had de prijs niks te maken met grootaankoop , maar met minder voor minder  >:(

Neen echt geene reclame ( ofwel was rail facil der wel van op de hoogte , maar ik heb voor de bestelling nergens niks gezien van budget versie , vergetelijkheid van rail facil. ? )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

bellejt

#43
in de handleiding staat wel degelijk vermeld dat er BUDGET versies zijn waar de uitgebreide lichtmogelijkheden niet werken.Een upgrade moet via mail naar info bij Ls models.Staat mooi vermeld boven de tabel met functies.De fout van deze ligt dus volledig aan de zijde van de verkoper en niet bij de productiefirma. RTFM zeggen ze dan.De 1801 is trouwens ook op bestelling bij de winkels te krijgen met alle functies werkende.
Heb de mijne afgehaald en meteen een firmware update laten uitvoeren door de locprogrammer.Nu nog de functiemapping aanpassen en doorsturen naar de winkel om ander modelbouwers te helpen.

PS: een grote pluim aan LSM voor het meeleveren van een handleiding in alle landstalen.

itchy

Citaat van: bellejt op 20 oktober 2012, 14:12:19 PM
in de handleiding staat wel degelijk vermeld dat er BUDGET versies zijn waar de uitgebreide lichtmogelijkheden niet werken.Een upgrade moet via mail naar info bij Ls models.Staat mooi vermeld boven de tabel met functies.De fout van deze ligt dus volledig aan de zijde van de verkoper en niet bij de productiefirma. RTFM zeggen ze dan.De 1801 is trouwens ook op bestelling bij de winkels te krijgen met alle functies werkende.
Heb de mijne afgehaald en meteen een firmware update laten uitvoeren door de locprogrammer.Nu nog de functiemapping aanpassen en doorsturen naar de winkel om ander modelbouwers te helpen.

PS: een grote pluim aan LSM voor het meeleveren van een handleiding in alle landstalen.
Dat klopt, en bij de aankondiging destijds door RF was er ook geen sprake van uitgebreide toeters en bellen (wel van de standaard met rijrichting wisselende front- en sluitlichten). Wat ik wel behoorlijk straf vind is dat het - in tegenstelling tot wat was aangekondigd - helemaal niet om een exclusief nummer gaat! Ik zit er zelf niet mee, voor mij maakt het niet zoveel uit, maar echte verzamelaars heeft men hiermee wel bij hun spreekwoordelijke pietje.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail