Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 118 Treinen uit de printer

Gestart door MARKLINRIJDER, 02 oktober 2012, 23:58:35 PM

cyberbeast

Citaat van: doomslu op 07 oktober 2012, 10:09:28 AM
Gelukkig voor de fabrikanten is een locomotief nog altijd veel meer dan een kast. Ik denk niet dat ze zich zorgen moeten maken.

Daar geef ik je gelijk in.
Maar voor bv Faller zie ik het slechter in.
Het zal in de toekomst niet moeilijk zijn om een 3d-model te downloaden (dat kan nu al op piratebay naar ik gehoord heb).
Dan is het heel gemakkelijk om een huisje of straatmeubilair te printen. Je hoeft er niet eens meer je huis voor uit.
Maar zoals al aangegeven, het zal nog wel even toekomstmuziek blijven.
 

Steven123

Citaat van: cyberbeast op 09 oktober 2012, 14:37:27 PM
Citaat van: doomslu op 07 oktober 2012, 10:09:28 AM
Gelukkig voor de fabrikanten is een locomotief nog altijd veel meer dan een kast. Ik denk niet dat ze zich zorgen moeten maken.

Daar geef ik je gelijk in.
Maar voor bv Faller zie ik het slechter in.
Het zal in de toekomst niet moeilijk zijn om een 3d-model te downloaden (dat kan nu al op piratebay naar ik gehoord heb).
Dan is het heel gemakkelijk om een huisje of straatmeubilair te printen. Je hoeft er niet eens meer je huis voor uit.
Maar zoals al aangegeven, het zal nog wel even toekomstmuziek blijven.

Ik persoonlijk denk dat loc's even makkelijk op de 'download markt' zullen komen als bv huisjes en dergelijke, je zou ervan versteld staan hoeveel verschillende types op korte tijd in 3d gemodelled kunnen worden.  Er zal wel een grote variëteit zijn aan 'kwaliteit' maw een hoop 'brol' of 'onnauwkeurige' modellen, eveneens een ruimer aanbod aan buitenlandse dan belgische treinen (> usa), maar eens de 3d printer zijn weg naar de hobbyist heeft gevonden zal je merken dat er algauw heel wat treintjes door de telefoonlijn zullen stromen.

En zoals hierboven inderdaad al enkele keren vermeld, het is op dit moment natuurlijk nog toekomstmuziek   :)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

ToThePoint

Een kant en klaar model uit de printer ?
Printen en rijden ?
Dat zal niet voor morgen zijn.
Het is niet eenieder gegund om de kunde dan wel tijd te hebben om dat allemaal ZELF te maken.
Vele zullen een beroep moeten doen op een kant en klaar model uit de winkel en de enkele die ik voorlopig ken die een geprint model FATSOENLIJK verder kunnen afwerken zijn niet dik bezaait.
Een model printen is een ding, wat met het mechanische ? een ander model slopen dan maar om het te motoriseren ? Laat staan de verf en belettering ?
Tis een knap item, als het betaalbaar wordt koop ik me er een (als ik dan nog leef) want iets afwerken daar kan ik me dagen mee bezig houden. Heb nog veel projecten voor op de zolder hier, maar of ik dit in dit leven gedaan krijg ? Das de hamvraag.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Jurgen

Ik denk dat 3D-printing vooral handig gaat zijn voor kleine onderdelen (zoals een buffer die af en toe weg springt en niet meer te vinden is) en om modellen te superen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ToThePoint

Citaat van: Jurgen op 10 oktober 2012, 21:00:59 PM
Ik denk dat 3D-printing vooral handig gaat zijn voor kleine onderdelen (zoals een buffer die af en toe weg springt en niet meer te vinden is) en om modellen te superen.

Dat zal inderdaad wel een goeie oplossing bieden.
Onderdelen bestellen zoals het nu gaat ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

MARKLINRIJDER

Vrienden,

Printen van modeltreinen behoort zeker tot een mogelijkheden, ook al vandaag.

Reken wel dat enkel de body van een treinmodel in HO op minimaal een 150€ komt.

Ik kan jullie ten gepaste tijden zaken tonen die op de 3Dprinter zijn gemaakt.   :-)
Het gaat van groot tot zeer klein en elk stukje heeft dan weer zijn specifieke printer van doen.

Ikzelf heb enkele printers (technieken) staan en een nieuwe techniek is op komst.

Degene die hier in huis zijn, zijn nog niet dadelijk geschikt voor ultrafijne zaken. 
Het gaat maar het vergt nog een beetje energie van mezelf achteraf.

De derde belooft, samples tonen dat ook aan, het beter te kunnen, we zien wel.

Ik hou jullie op de hoogte.

Grtjs,

David

marc goovaerts

Volgens welk pricipe werkt die 'derde' ? En wat zijn de beloofde mogelijkheden ?
Tja, zo'n aankondiging maakt nu eenmaal nieuwsgierig hé  ;)

MARKLINRIJDER

Buffers van de Mehano reeks 77-78 met de FDM techniek:



Grtjs,

David

cyberbeast

Citaat van: ToThePoint op 10 oktober 2012, 00:30:09 AM
Een kant en klaar model uit de printer ?
Printen en rijden ?
Dat zal niet voor morgen zijn.
Het is niet eenieder gegund om de kunde dan wel tijd te hebben om dat allemaal ZELF te maken.
Vele zullen een beroep moeten doen op een kant en klaar model uit de winkel en de enkele die ik voorlopig ken die een geprint model FATSOENLIJK verder kunnen afwerken zijn niet dik bezaait.
Een model printen is een ding, wat met het mechanische ? een ander model slopen dan maar om het te motoriseren ? Laat staan de verf en belettering ?
Tis een knap item, als het betaalbaar wordt koop ik me er een (als ik dan nog leef) want iets afwerken daar kan ik me dagen mee bezig houden. Heb nog veel projecten voor op de zolder hier, maar of ik dit in dit leven gedaan krijg ? Das de hamvraag.

Het is maar een kwestie van tijd voor er een kant en klare kap uit de printer komt, helemaal bedrukt zoals het hoort.
Het mechanische is uiteraard wat anders.
 

Flanders_JS

In de toekomst hebben we een abonnement bij een fabrikant waar we dan de 3D plannen kunnen downloaden.

China failliet dan?
 

SuSke

Vergeet dat maar.
Via een hidden link gaat jou bestand wel naar China om daar afgedrukt te worden.
Maken ze er daar gelijk een paar 100 kopiene van en verkopen die dan achter je rug. ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

MARKLINRIJDER

#26
Ben volop bezig de fijnheid van de printer te optimaliseren, gebaseerd op verschillende UV resin.

Hier alvast een voorbeeld, nog niet geheel goed maar het gaat de goeie richting uit:




De niet geheel mooie vlakken zit voornamelijk in het te snel fixeren van de UV resin.  :(

Grtjs,

David

ACFI

Hallo,

Als je Staples mag geloven dan kan je binnenkort om de hoek een 3D printje gaan kopen.

http://www.telegraaf.nl/digitaal/21120772/__In_2013_voorwerpen_printen_bij_Staples__.html.

Is wel uit papier gesneden. Of het dus voldoende stevig en duurzaam zal zijn?

Steven

martintje

mooi, prachtig, te gek die 3D machines
nog 10 jaar hooguit, en dan kan je een duplicaat van jezelf scannen met je Gallaxy S9, via de nieuwste variant van blauwtand en draadloos stroom naar je pc sturen die om je pols hang, en dat stuurt je bestand weer naar de 3D printer.
je doet de gewenste materie in de machine, was of klei of voor mijn part Marsepein met deze tijd, en je print een jezelf uit in de gewenste maat.
En toch zal ik dan nogf steeds mijn huisjes gewoon uit styreen bouwen, met de hand, mijn lokkies zelf samenbouwen, en mijn ruituigen vanaf scratch en tekening bouwen
Waarom? omdat ik dat leuk vind en ik een modelbouwer ben, en geen modelkoper.
Over 10 jaar zal er op de papieren van Ontraxs staan : Only Hand Made Lay Outs".
Want wat is de kunst als iedereen het kan ??
Moraal van het verhaal, machines als hulpmiddelen gebruiken ok, dat helpt je het saaie werk uit handen halen, maar alles downloaden en printen..... mij best, maar niet voor mij, dan moet ik weer een andere hobby zoeken waar ik nog genoegdoening uit haal.
EN ja, ik gebruik graveer machines, ik laat kitjes etsen, en gebruik snijplotters om ramen te maken :)
Maar voor iedereen die nu alles liever koopt en lijm een vies woord is, is dit over 10 jaar natuurlijk het ultieme speelgoed, dat wel natuurlijk :)
Mvg Marty

ToThePoint

Citaat van: martintje op 05 december 2012, 19:17:27 PM

Maar voor iedereen die nu alles liever koopt en lijm een vies woord is, is dit over 10 jaar natuurlijk het ultieme speelgoed, dat wel natuurlijk :)

Heb begrip voor uw mening en deels is dat waar ook. Echter u vergeet 1 ding.
Knutselen en bricoleren is helemaal mijn ding, dat zal ik ook steeds blijven doen. Echter is mijn tijd die ik hier nog ga rondlopen met de dag korter. Of ik ooit de baan hier op zolder af krijg is de hamvraag. Als ik nu iets ter beschikking zou hebben dat het werk dat nog te doen is veel vlotter deed verlopen zal ik het niet nalaten. Maakt het me dat dan een modelkoper ?
Ik vind van niet, het is niet omdat men gebruik maakt van kant en klare zaken dat men per definitie een modelkoper is.
Ik kan best alles zelf maken en misschien nog beter uitgevoerd Ik heb de know how en de vaardigheid ervoor. Een ding belet dit echter.
TIJD !
Als iemand van pakweg 60 jaar oud met de hobby terug start en een baan print, om er mee te spelen voor de resterende tijd dat hij hier nog rondloopt op deze zandkorrel in het universum. Dan is dat voor mij alleszins geen modelkoper, maar een zeer verstandig mens.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI