Stationsoverkappingen en perrons

Gestart door tonycabus, 02 december 2004, 21:27:35 PM

tonycabus

Van dezelfde Anthony...
Heeft iemand tips ? Ziehier een stukje van zijn mail:
"Hoe kan met het best en waarheidsgetrouw Belgische perrons nabouwen
(welke
breedte? welke steentjes gebruiken?  Hoe kan men gemakkelijk
overkappingen
bouwen?  Hoe breed en lang zijn die overkappingen meestal? Bijvoorbeeld
de
overkapping in Brussel Zuid en Antwerpen Centraal is heel mooi, maar
overal
te vinden zijn de overkappingen zoals in Brugge, Gent of Kortrijk?  In
uw
vorige nummer heeft u reeds een artikel geweid aan de trap, misschien
kan
dit een mooie aanvulling betekenen?)"


Erg hard bedankt, jongens!

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Hallo Tony,

Mijn perrons (ik ben er nog mee bezig) zijn gemaakt van dunne multiplex. Afgeboord met boorden van Jocadis, je moet zelf kiezen tusse hoge en lage boorden. De afwerking doe ik met, wat bij het voorbeeld lijkt op gemalen bakstenen) Hiervoor gebruik ik van Woodlands " Fine Iron ore". Voor de dals heb ik eigenlijk nog niets geschikt gevonden. Die van Faller, Kibri e.d. zijn veel te diep gegroefd om echt te lijken, dus ofwel blijf ik zoeken, ofwel graveer ik ze zelf uit  blanco plasticard. Bloempotten en wachthuisjes zijn van Jocadis of zelfgemaakt naar het voorbeeld van hier in Hoboken.
De onderdoorgang (trappenhuis) komt dan weer van dat artikel in MSM.
De breedte is een paar ander mouwen. Ik probeer die van mij minimum 6 centimeter te houden, maar hiervoor is eigenlijk geen echte richtlijn. In de werkelijkheid zijn de verschillen nogal frappant. Enkel de nieuwe perrons geven de indruk van min of meer gestandariseert te zijn.
Om kort te gaan eigenlijk, moet ik zoals onze amerikaanse spitsbroeders zeggen "Moderailroading is FUN" en moet je gewoon je eigen ingeving volgen. Wat jij mooi en goed vind is van belang. Niet van iemand die is een keer per jaar naar je baan komt kijken, en op alles kommentaar geeft. Die komt trouwens niet meer bij mij.
Peter[;)][;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Peter,
Dallen maken doe ik zo. Ik beschilder een stuk multplex of meubelplaat met witte latex. Na het drogen plak ik daar een zelfklevende voegband met vierkantjes (voegband om de naden tussen gyprocplaten te voegen)op. Ik strijk een zeer dun laage jointfiller
( speciaal plamuur om de naden dicht te plamuren, scheurt of barst niet) over de voegband. Laat dit voor 2/3 uitharden en verwijder langzaam de voegband. Wat overblijft zijn perfekt op maat vloerdallen.
Als alles uitgehard is terug schilderen met dikke grijze latexverf en laten drogen. De voegen zijn zo al deels terug opgevoegd met de latexverf. De dallen nog inkleuren en vervuilen. Nabehandelen door echt cementpoeder en mosgroen fineturf van woodland met een zacht
penseel over te borstelen (zoals je doet bij een echte vloer).
Fixeren met haarlak of lijm uit een spuitbus. Indien je het zelfde doet op een basis van dunkarton kan je deze later zelfs verknippen in de gewenste vorm.

Erik

n/a

Dank voor de tips, ben heel wat wijzer geworden

Groeten

[:)]

Anthony Sandra

jean-luc

Hallo,

Wat Erik zegt is juist en geeft een mooi resultaat; het is voor de meesten echter nogal omslachtig en moeilijk.
Evergreen heeft platen met een exact (1/87) dallenmotief.

Jean-Luc

bartie

Evergreensheets sidewalk (light grooves):platen van 15 op 30cm met een dikte van 1mm.
nr.4514:met dals van 3.2 op 3.2mm
nr.4515:met dals van 4.8 op 4.8mm

Voor grote platen van 30 op 61cm zelfde nummers als hierboven,maar een 1 voorzetten.

Groetjes Bart.[:)]

tonycabus

Anthony,
Blij met de antwoorden?
Zo'n forum is w?l de oplossing h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Beste Tony

Inderdaad, heel interessante tips van mensen die reeds veel ervaring hebben.

Groeten

Anthony

Anthony Sandra

n/a

Beste collega modelbouwers

Voor het perron heb ik heel wat tips gekregen, waarvoor dank.  Zou u mij nog kunnen helpen met de perronoverkapping zelf?
Heeft iemand reeds een perronoverkapping naar Belgisch voorbeeld nagebouwd?  De overkapping zoals in Kortrijk, Brugge,... lijkt mij de eenvoudigste, hoe zou ik dit praktisch kunnen aanpakken?  Vooral de palen die de kap ondersteunen kan ik moeilijk nabootsen.

Groeten

Anthony

Anthony Sandra

Gerolf

Perrons: Voor de boorden gebruik ik plaaster steentjes die ik zelf giet in een mal. Het origineel had ik uit plasticard gemaakt, de mal uit silicone. De perrons worden dan ingegoten met plaatser, waaraan een weinig acrylverf is toegevoegd: die zorgt ervoor dat het plaaster niet te broos wordt, maar zorgt wel voor een langere uithardtijd.
In de uitgeharde plaaster kras ik de dals, daarna airbrushen, een washing, ...
De kappen: nog in voorbereiding - vooral in gedachten voorlopig. Ik zal de kappen op Antwerpen-Oost als voorbeeld nemen - daar kom ik immers vaak en ik vind ze best mooi en vrij representatief. De palen denk ik ook volgens de origineel->mal->afgieten methode te maken, maar dan met poly-urethaan giethars.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

In MSM nr6 staat in een reportage van Luc Hofman beschreven hoe je perrons kan maken met plaaster en siliconemal.

Groetjes Bart.