Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Tunnelingangen, planken, e.d....

Gestart door argilla, 21 december 2005, 13:03:55 PM

argilla

Misschien een ietwat domme vraag van me:
1) de tunnelingang in 0n30 hoe hoog en hoe breed kan die volgens jullie zijn ( ik heb "geschat" op railhoogte  7 cm en de tot.hoogte in het midden 11cm akkoord ? of niet ? Of zij er onder u die een tekening hebben van zulk een tunnel ingang ??( opm: een verdubbelling van H0 schaal gaat niet want dan zie ik ( naar gevoel) een totaal uit zijn vorm getrokken ingang ; een wangedrocht -m.a.w..  Bakstenen of natuurstenen?? ( Ardennen)nog effe iets invoegen zeg die boog wat voor straal heeft die hoe berekende men dat vroeger ??
2) latjes van 6mm breed en 2 mm dik ( balsa dus) is dit te rijmen met de werkelijkheid, dwz voor een spoorovergang tussen de rails ( code 100 16.5 mm) De totale lengte van de overgang zo komen op 12cm . Gemeten op schaal 1/50 is dit 6 meter i.w.h ( inwerkelijkheid)
3) plaaster breekt gemakkelijk af, vooral aan de randen wanneer men dit uit de mal neemt . Is hier een oplossing voor ( tunnelingang moedermal) Het is een goedkoop produkt en droogt snel. Of kan ik misschien , naar analogie van J Leplat , beter Darwinklei gebruiken om tunnels en muren te maken ??
Momenteel zit ik vast op die punten met mijn diorama. Niet prettig want dan verslapt de aandacht en de zin ervoor. Begrijp je..^

enfin hopelijk lacht niemand me uit om die vragen ( je weet maar nooit zeg ik  :D:p)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

#1

1:
Tunnel ingang, meet de hoogte van de trein die er onder door moet, tel daar iets bij op, voor de breedte hetzelfde.

7cm, en 11 cm zijn de normale H0 maten. (1:87) dus lijkt mij dat voor (1:48) niet juist.

2:
Meet de maat van de railbielzen van de gebruikte rails, gebruik dat als indicatie voor de maat.

3: Kijk in de bouwmarkt naar modelgips, of neem gewone gips, karnemelk dun aanmaken en dan gieten. Stukje die afbreken, kun je met wat dikkere gips repareren.
Beetje durven te knoeien.

Wim.

Havoc

#2
1,2) Wat voor schaal werk je nu eigenlijk? In de vorige 2 posts komen achtereenvolgens On30 (1/45), dubbel h0 (1/43.5), 1/50ste en 1/48ste boven. Kijk alles eens na met de schaalfactor die je gebruikt en hoe groot een persoon is. Vermits je een houtbedrijf namaakt, zal die overgang wel met restjes gemaakt zijn, dus zo nauw zal dat wel niet gestoken hebben.

3) Een beetje afbrokkelen is niet erg. In het echt brokkelen de randjes ook eerst af. Dat is dan weer uitgespaard bij het verweren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#3
Wel Havoc, op deze schaal is alles "bijna" zelfbouw. Vermits er ook mensen zijn die "0" schalen gebruiken op 1/50 op 1/43.5 enz....kijken we veel naar elkaars kitbashing. Zoals bv de nog grotere schalen 1/22.5 1/29 1/32 enz.... ook zo werken. Vandaar dat bijna elk shelfdiorama op deze "0" en 0n30 eigenlijk een mix is van verschillende schaalprofielen.Iets groter of net iets kleiner in omvang. Zo ook met de bv hierboven aangehaalde tunnelingangen.
 Ik heb ondertussen kontakt gelegd via een Engelstalig forum van "All Model Railroading" die alle mogelijke schalen behandelen dus ook 0n30. Veel geleerd ook. Maar op dat gebied staan ze veel verder en is ook d afzetmarkt voor locs groter. Bv; Spectrum van Bachmann. Hier niet te verkrijgen ( navraag gedaan hoor)

Onderling bij elkaar gemixt valt dit weinig of niet op. Dat heeft ook te maken vanwaar de afbeeldingen en/of kitbashers  komen maw Engels of USA of Downunder  Canada ....enz....Je hebt bv 1/20.3 op H0 rails enz.......Je moet in deze schaal veel geven maar ook nemen zoals het is.
Neem eens een kijkje op 0n30sites en je zult zien daar staat vanalles tussen en gemixt Gn30 bv Gn15 alleee alles Exact  op schaal 0n30 gaat nu eenmaal niet .[:D] netzomin als op H0 dat is logisch niet ??
Klinkt misschien ingewikkeld maar is het zeker [8D]niet.
Een ding is zeker het is een schaal waarop je veel zelf moet doen, en dus veel meer genoegen levert .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#4
als je mijn diorama zult zien en de tekst die naar ik hoop verschijnt in MSM zal veel duidelijk worden Havoc tot dan .....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15