een start maken

Gestart door pieter0507, 19 september 2012, 08:50:11 AM

pieter0507

Ik ga een van de dagen een eerste aankoop doen om een begin te hebben en zo dan een simpele tafel te begingen.

Nu heb ik een vraag kan ik hier op het forum vragen ofdat iemand een setje te koop heeft ik heb niet zoveel criteria het is enkel om me in te werken in modelspoorbouwen.
Voor zover ik het forum al gelezen heb vermoed ik dat ik best met diesels kan begingen omdat dat het simpelste is.

en nog een puntje ik heb nog geen 1000de euro's om te begingen dus beetje prijs/kwaliteit/uitzicht.


Steven123

Je kan best even die vraag stellen in het 'gevraagd' topic, of even kijken of er niets interessants te vinden is in het 'te koop' topic.
Tweede-handssites nakijken kan ook een mogelijkheid zijn (2ehands.be, kapaza, hebbes...)
Hou ook de treinruilbeurs-data in het oog, er zijn regelmatig beursen en dan heb je vaak keuze genoeg.

Groeten en succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

pieter0507

Ja heb ik op het oog en er is komende week een beurs bij mij achter den hoek dus zal daar wel naar toe gaan.

En op 2de hands heb ik al wel een aantal intresante setjes gezien maar ik ga niet zomaar het eerste beste kopen.

en merci

Paulogic

Kijk ook eens bij aankondigingen. Daar staan data van de recente belangrijke evenementen : Opendeurdag MTD, Ruilbeurs ATA, Opendeurdag AMSAC, Modelspoorbeurs Mechelen,...

Tevens een tip : Wij kennen allemaal een heel leuk tijdschriftje : Modelspoormagazine  ::) 8) ;D
mvg,
Paul(ogic)

pieter0507

heb het terjuist aangekocht  :)

pieter0507

Heb ondertussen al wat keuzes gemaakt mede doordat men eerste plaats waar men treinen gingen komen niet doorgaat.
Ben van ruimte veranderd in de positive zin, van een bureau van 3 op 3 meter naar een zolder van 6 op 9 meter die ik met de tijd helemaal kan benutten.

Dus ben ik terug bij mijn eerste voorkeur Ho, dit vind ik het ideale formaat als je er een mooie ruimte voor hebt en je hebt er gigantisch veel keuze en mogelijkheden in.

Ik ga een baan maken in wisselstroom en analoog bestuurd.
Ik ga werken met de C sporen en de reden daarvan zoek ik zelf ook nog :)

Ik ga op mijn baan niet in een bepaald thema werken (heb me er al een tijd suf over gepiekerd) maar ik ga gewoon een mooie baan maken met mooi treinen met een mooi landschap. Zonder te overdrijven met treinen van in 1950 en treinen van 2010 tegelijk.

Ik ga nu begingen met nen hele hoop sporen en wissels en dergelijke aan te kopen en op het einde vant jaar begin ik men dak te isoleren en mijn tafel's te bouwen.

Moesten er een opmerkingen zijn, vuur ze maar af.

Steven123

#6
Hoi Pieter,
Ik wil nog even misschien iets zeggen omdat ik 'analoog' en 'wisselspanning' zie staan. Ik heb zelf een marklin-ho baan met enkel en alleen oude analoge loc's.  Nu ik persoonlijk vind het toch wat lastig om daarmee mooi/realistisch te rangeren; zo'n analoge marklin loc beschikt binnenin over een spoel die de rijrichting omschakeld, wanneer je in de andere richting wil gaan rijden dan beweeg je de transfo naar links (minder dan '0') en dan komt er even een hoge spanning op de baan staan waardoor de spoel schakelt en het mechanisch contact voor de motoraansturing omgekeerd wordt.

Wat ik daaraan jammer vind is dat de verlichting van de loc door de hoge spanning kortstondig zeer fel aangaat, en nog iets lastiger bij oude loc's dat deze in het ergste geval niet willen omschakelen (door oa vervuilde contacten, trekspanning van een mechanisch veertje dat aan vernieuwing toe is...enz)
Dat verlichting probleem kan je zelf eventueel oplossen door ermee prutsen als je iets van elektronica kan (je zou dan kunnen werken met een gelijkrichter, ledjes en een spanningsregelaar)

bij goed onderhouden loc's zal dat zeker meevallen, maar het is gewoon iets dat je moet weten vind ik.

De C-rail is in mijn ogen de beste rail die marklin ooit heeft gemaakt, rijd prachtig, zeer degelijke verbindigen.
Wij rijden op M-rails, en voor mij is dat een echte hel.
De K-rail is populairder voor de echte 'realistische' banen omdat je dan zelf de ballast naar wens kan maken.

Veel succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

pieter0507

hey iedereen,

Ik heb van de week men eerste aankoop gedaan en het is weer veranderd en ditmaal defenitief.

Het is een grote (nieuwe) startset geworden van marklin met de nodige C sporen en elektrische wissels en het is digitaal geworden.

Nu is het nog een paar maandjes wachten totdat men zolder afgewerkt is en in tussentijd nog wat rond kijken voor zo goedkoop mogelijk veel sporen te kunnen kopen.

Jurgen

Zo goedkoop mogelijk sporen kopen kan je misschien doen tijdens de expo in Mechelen. Tweedehands kan je met een gerust geweten C-rails aankopen, voor M- en K-rails moet je soms toch opletten bij tweedehands.

Als je nieuwe rails wil aankopen kan je beter op de buitenlandse markt rondkijken, meestal zijn rails en onderdelen daar goedkoper. Tijdens de beurs hebben onze handelaars meestal toch geen nieuwe rails bij, dus vergelijken kan je niet doen dan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

jesse

hey Pieter

je moet soms eens aan mensen vragen of dat ze geen treinen hebben van vroeger of sporen
soms zijn het oude dingen waar je niks mee kunt maar soms zijn het dingen in heel goede staat zo ben ik al aan een groot stuk geraakt.



philippe_007

Tja een beetje laat mss daar je al materiaal hebt gekocht,
maar als je het goedkoper wilt maken dan ben ik van mening dat je best met K-rails (flex) werkt.
Je hoeft dan niet de verschillende lengtes en passtukken te hebben, gewoon een K-rail afkorten en met het overige stuk doe je verder.

Je kan ook combineren, uw huidige C-rails vb gebruiken in overdekte plaatsen en alles wat zichtbaar is in K-rails.

succes met de bouw,
heb je al een baanplan ?