omspuiten loc.

Gestart door TBCédric, 12 september 2012, 20:39:40 PM

TBCédric

ik heb een vraag. ik heb een taurus loc die ik door iemand wil laten omspuiten naar belgisch voorbeeld zoals de hle 13. wie zou er dat willen doen?
graag jullie reacties.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steven123

Citaat van: piko(ho) op 12 september 2012, 20:39:40 PM
ik heb een vraag. ik heb een taurus loc die ik door iemand wil laten omspuiten naar belgisch voorbeeld zoals de hle 13. wie zou er dat willen doen?
graag jullie reacties.

Kan je misschien eens een foto posten van je Taurus loc?
Want die verschilt toch wel wat van de hle 13 niet?

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steven123

#2
Ik heb intussen (denk ik) die taurus foto van jou gevonden, en ik heb even die foto bewerkt zoals ik denk dat jij denkt dat het moet zijn ... volg je?  :D

Zo is hij nu denk ik hé?


Ik heb die foto bewerkt, is dit ongeveer wat je wil?


Edit: Het is waarschijnlijk wat mooier/logischer om het geel gelijk met die rand te laten lopen:


Eventueel zou ik je kunnen helpen, maar dan zou ik wel graag duidelijke afspraken willen maken voor het geval er iets fout loopt of dergelijk.
Weet dat zoiets onomkeerbaar is, mocht je dus achteraf niet tevreden zijn dan ben je het uiterlijk dat hij nu heeft voorgoed kwijt hé...

Desnoods stuur je me maar een Pb als je interesse hebt, zoniet dan is het ook zo; even goede vrienden  ;)
Alvast succes,
groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

TBCédric

je zit er bal op!  :D en over die rand heb je gelijk. ps ik heb je een pb gestuurd.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steven123

#4
Zoals je hierboven reeds kon afleiden heeft piko(ho) zijn taurus loc dus tot bij mij gebracht voor een spuitbeurt.
Hij heeft me gevraagd regelmatig een update te geven, dus bij deze een klein foto-verslagje van het spuiten.

Er is mij gevraagd de taurus om te spuiten naar het kleurenschema van de Belgische reeks 13 of 18, en ik heb er uiteindelijk een 18 van gemaakt omdat die iets meer op de taurus lijkt dan de 13.  (Oa rechthoekige frontlampen, en lichte curve in het geel op de zijkant.)  Het gaat hier dus niet om een 100% exacte kopie van de 18, maar eerder om het idee erachter; een Belgisch 'uiterlijk'.

Het spuiten zelf valt meestal mee, maar het is steeds het 'afplak-werk' dat een enorm grote (nauwkeurige) klus is.


Ik begin met de primer en grijze kleur voor de basis, het onderstel, dak en alle ramen worden afgeplakt...
(normaal gezien zou ik die ramen losmaken maar in dit geval was dat onbegonnen werk)
De pantografen/stroomafnemers werden omhoog gezet omdat deze anders in de weg zitten voor het dak boven de neus.
Voor het afplakken gebruik ik een combinatie van afplak-tape en niet plakkerig materiaal zoals huishoudfolie en keukenrol.
Op die manier hoef ik enkel tape te gebruiken voor het afplakken van de spuitranden en is de rest bedekt zonder te kleven.



Na het afplakken eerste laag primer en grijs...
Ik maak gebruik van een houten 'kaastafel-ronddraai-schijf' (ingepakt in kranten) om vlot aan alle kanten te kunnen spuiten zonder de loc aan te raken.  Ik doe alles in de (werk)kelder omwille van het slechte weer en de wind.  Met andere woorden: Zo lang mogelijk de adem inhouden  :D 


Wanneer dat uitgehard is begint het afplakken van het donkergrijs op het dak en zijkant...


Daarna begint het afplakken van de gele vlakken op de fronten...


Na het afplakken begin ik het geel te spuiten, een nadeel van geel is dat het moeilijk dekt en dus in verschillende fijne laagjes gespoten moet worden...


Wanneer het geel uitgehard is krijgt hij stilletjes aan een Belgische look, hier ben ik bezig met het afplakken van de rode lijn op de zijkant.  Enkel de rode tape 'plakt', derest is afgedekt met huishoud-folie en keukenrol (deze zijn met transparante plakband verbonden aan de rode tape)


Daarna kan de rode lijn gespoten worden in enkele fijne laagjes...


Het afplakken van de blauwe lijn gebeurd op dezelfde manier...


Wanneer dat allemaal droog is rest enkel nog het aanbrengen van decals...
Op de beurs in Merksem dit weekend heb ik nog lopen zoeken naar Belgische decals maar helaas niets gevonden.
We waren overeen gekomen dat het eventueel ook zwarte cijfers mochten zijn, en ik heb uiteindelijk thuis nog iets gevonden wat bruikbaar was; Het zijn eigenlijk opkras-kleef-symbolen voor het zelf maken van elektronische printjes.
De cijfertjes zijn jammer genoeg wel erg gevoelig voor beschadiging (erg dun/breekbaar) dus op die plek mag de loc niet worden vastgenomen  :-X
Er waren nog maar twee '1'tjes over op het cijferblad over dus heb ik aan beide kanten '1802' aangebracht.


Nog even voor de show de loc op m'n oude baan gezet, op het front heb ik ook nog '1802' in zeer kleine cijfers aangebracht.


Het was een hele uitdaging, vooral omdat het m'n eigen model niet is en het een heel gepruts was om hem meerdere keren af te plakken. Hier en daar zijn er (van dichtbij) wel enkele kleine schoonheidsfoutjes maar hij ziet er toch al wat meer Belgisch uit  :)
Je kan hem dus dit weekend weer komen ophalen  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

krispy

mooi gedaan   ;)

na de nummering op  gekleefd te hebben  eens met matte vernis overspuiten en het probleem van de decal cijfertjes is van de baan , dan lossen ze niet meer als men ze aanraakt .

zo is piko(ho) zen lok een waardig fantasie lokje geworden dat goed bruikbaar is op een belgisch baantje.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Huugooke

vijgen na Pasen, ik weet het, maar ik heb nog een hele bladen groene, gele en zilveren cijfers (Jocadis), met "B" logo

doomslu

Leuk!
En vooral erg tof dat je dat voor hem hebt willen doen. Een pluim!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

danku dat u het wou doen steven!!!!! Het is echt een plaatje. Ik ga hem met plezier ophalen. Ik dank u voor u harde werk!   ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kees-Jan

Die is zeker leuk geworden zeg!

Veel plezier er mee.

mvg,

kees-jan

Steven123

Bedankt voor de reacties  :D
Ik ga dat vernissen van die cijfers waarschijnlijk nog toepassen.

Piko(ho) : Ik ben blij dat je hem mooi vind  ;)
Nu zal je meteen ook begrijpen waarom ik de eerste dagen geen foto's wilde doorsturen van het afplakken...  Je maag zou hoogstwaarschijnlijk nogal hebben rondgedraaid  :D

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Knap gedaan, en heel knap dat je dat voor een collega-forumlid wou doen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thor

Prachtig werk hoor, desondanks een fantasie loc heb je een meerwaarde afgeleverd voor een modeltrein fanaat. Gefeliciteerd!
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Kees-Jan

Citaat van: Gerolf op 26 september 2012, 11:00:30 AM
Knap gedaan, en heel knap dat je dat voor een collega-forumlid wou doen  8)

Zeker te weten  8) 8).

Mvg

Kees-Jan

Johnnytrein

Nog even en ze staan te dringen aan je deur om locjes over te spuiten. :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about