Afgrondrijden

Gestart door Doornroosje, 30 augustus 2012, 11:50:34 AM

Kautenbach

lees dit draadje nu, over Peco wissels, die zijn wel flexibel te maken, de dwarsliggermat insnijden, op de verbinding onder het binnenste spoor na, wel de langere wissels gebruiken, gaat prima.

een gebogen voorkant, leuk idee! geeft ook veel meerspeelsigheid in je baan, wel wat lastiger als je modules bouwt, maar niet onoverkomelijk, en een gebogen voorkant zal denk ik meer lengte suggereren

groetjes, wim

argilla

De vraag ging over het buigen in het HORIZONTALE vlak......


iets ontgaat me :  waarom zou je een wissel willen buigen in een horizontaal vlak ? Heb je hier voorbeelden van in de werkelijkheid ( schaal 1/1)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

C.B.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 augustus 2012, 15:08:20 PM

verder eens een vraagje wie heeft hier al mee gewerkt El.Tillig code 83, ben je tevreden of niet ?Vooral die fraaie wissels !
Groeten Peter ;)

Ik bezit niks anders dan deze wissels.
Tevreden : ja en nee.
Ze zien er werkelijk goed uit : vooral de wisseltongen die ieders , uit 1 volledige rail bestaan (dus niet met een scharnierpunt zoals bv. Roco Line wissels.)
Ook zijn ze een beetje flexibel (en ik heb het een paar keer nodig gehad.)
De motor is zeer klein gehouden (maken wel wat lawaai , maar dat is in het echt ook.)
Alleen dat staafje om de wisseltongen te laten bewegen , heb ik mijn twijfels over op lange termijn , of dat dit zo stevig blijft in zijn bevestigingspunt.
En het plaatsen van de motor onder de tafel , en het juist afstellen ervan : ben je ook een hele tijd zoet mee.
Dit had anders gekund , vind ik.
Conventioneel worden ze aangestuurd met max. 16V wisselspanning.
Groetjes.
Claudio.

argilla

en waarom ze niet zelf bouwen ? Heb dat met verschillende gedaan tot grootte tevredenheid zelfs in DCC is dit mogelijk en gemakkelijk.
http://www.handlaidtrack.com/v/vspfiles/documents/ug01.pdf
Je kan zelf de code kiezen die je wilt.

Als dit al een antwoordt is op je vraag natuurlijk. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Citaat van: argilla op 31 augustus 2012, 09:03:25 AM
... zelfs in DCC is dit mogelijk en gemakkelijk.

Ik heb nooit geweten dat er een verschil bestaat tussen DC en DCC rails, wissels ed. ::)

Erik

argilla

Citaat van: eve op 31 augustus 2012, 09:13:10 AM
Citaat van: argilla op 31 augustus 2012, 09:03:25 AM
... zelfs in DCC is dit mogelijk en gemakkelijk.

Ik heb nooit geweten dat er een verschil bestaat tussen DC en DCC rails, wissels ed. ::)

Erik





uwe booster zal het snel laten weten via uw handregelaar
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve


Metpetergaathetbeter

#22
@argilla,uwe booster zal het snel laten weten via uw handregelaar

is eigenlijk een antwoord waarmee een leek (waaronder ik ook!) eigenlijk niet veel mee opschiet ! Misschien een klein beetje uitleg had een verschil kunnen maken !

Groeten Peter ;)



Michiel

#23
Zal ik een poging wagen om de cryptische reactie van Argilla te ontwarren?

Op zich is er geen verschil tussen een DC en DCC wissel. Mechanisch en electrisch werken ze identiek op dezelfde manier. Het probleem komt op de proppen wanner we een willekeurige wissel digitaal gaan gebruiken. Een digitale centrale is uitgerust met een heel snelle en vrij gevoelige kortsluitdetector. Bij de minste micro-kortsluiting haalt de digitale centrale de spanning van de volledig baan, en alles staat stil. Een analoge transformator kan tegen een stootje, en heeft enkel maar een trage thermische kortsluitbeveiliging, waardoor deze geen last heeft met micro-kortsluitingen, en aales rustig blijft door rijden.

Een willekeurige wissel in analoge operatie lijkt steeds goed te werken. Soms zien we een paar vonkjes onder de wielen vandaan komen, maar dat geeft niet, alles blijft werken. Maar dat vonkje was een micro-kortsluiting, dat een digitale centrale meteen uit de ether haalt. De hele baan had op dat moment stil gestaan. Vrij ergelijk als dat om de haverklap gebeurt.

Kritische punten bij een wissel, die micro-kortsluitingen kunnen veroorzaken, zijn het puntstuk, waar de sporen zo dicht bij elkaar komen dat het loopvlak van de wielen de beide sporen kunnen aanraken. En de openliggende wisseltongen, die door de flens van de wielen aangestreken kunnen  worden, wat ook kortsluiting kan geven.

Een wissel wordt DCC-klaar gemaakt door deze potentiele kortsluitplekken aan te pakken en aan te passen opdat er geen micro-kortsluiting meer kan optreden.

Een DCC aangepaste wissel is ook DC volledig 100% bruikbaar en functioneel. Een DCC-wissel is een paranoïde DC-wissel. Meer niet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

C.B.

Citaat van: Michiel op 31 augustus 2012, 11:47:33 AM
Kritische punten bij een wissel, die micro-kortluitingen kunnen veroorzaken, zijn het puntstuk, waar de sporen zo dicht bij elkaar komen dat het loopvlak van de wielen de beide sporen kunnen aanraken. En de openliggende wisseltongen, die door de flens van de wielen aangestreken kunnen  worden, wat ook kostluiting k

Daarom heb ik mijn wissels zelf aangepast : puntstuk en beide wisseltongen hebben dezelfde spanning.
En in mijn systeem kan ik ook de kortsluitings-gevoeligheid regelen om zo'n problemen te vermijden.
Groetjes.
Claudio.

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 31 augustus 2012, 08:07:01 AM
iets ontgaat me :  waarom zou je een wissel willen buigen in een horizontaal vlak ? Heb je hier voorbeelden van in de werkelijkheid ( schaal 1/1)
Waarom: ruimtebesparing.
Voorbeeld: komt in Engeland veel voor. Zowel mee- als tegengebogen. Ik heb niet zo een foto bij de hand, maar zal eens kijken of ik iets ter illustratie kan vinden.

Klaas Zondervan

Citaat van: Re460 op 31 augustus 2012, 11:54:08 AM
Citaat van: Michiel op 31 augustus 2012, 11:47:33 AM
Daarom heb ik mijn wissels zelf aangepast : puntstuk en beide wisseltongen hebben dezelfde spanning.
Als ik dit goed lees heeft de afliggende tong dan de andere polariteit als de daarnaast liggende doorgaande rail. Dat lijkt me onhandig, want geeft juist kans op kortsluiting.

Bij mij is elke tong direct verbonden met de naastliggende railstaaf, het puntstuk is geïsoleerd en wordt omgeschakeld met de wisselstand.

eve

Citaat van: Re460 op 31 augustus 2012, 08:46:48 AM

Alleen dat staafje om de wisseltongen te laten bewegen , heb ik mijn twijfels over op lange termijn , of dat dit zo stevig blijft in zijn bevestigingspunt.


Re460,
Kijk even in de rubriek "Tips & Tricks"... ;D

Erik

C.B.

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 augustus 2012, 14:37:11 PM

Bij mij is elke tong direct verbonden met de naastliggende railstaaf, het puntstuk is geïsoleerd en wordt omgeschakeld met de wisselstand.
Ja , dat is natuurlijk ook een (betere) manier ,  ;)
Ik ben niet zeker , maar ik dacht dat de nieuwste generatie wissels van Tillig nu ook op dezelfde manier werken. ;)
In ieder geval , tot hiertoe geen kortsluitvonkjes meer , dus laat ik het zo . Toch bedankt voor de ingeving.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Citaat van: eve op 31 augustus 2012, 15:28:07 PM
Kijk even in de rubriek "Tips & Tricks"... ;D
Erik

Ik had het feitelijk over het staafje zelf dat in de motor wordt vastgeschroefd , maar in ieder geval dank voor deze toch ook belangrijke tip , want ik vermoed dat dit ook voor mij van toepassing kan zijn (ooit)  ;)
Groetjes.
Claudio.