Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Stootbok met stootboksein in H0 uit restjes...

Gestart door eve, 29 augustus 2012, 21:56:27 PM

eve

Spoor H0, zelfbouw met restafval : Stootbok met stootboksein

       

Dit voorbeeld staat in Mol. Maar het is wel zeker dat er, verdeeld over het spoorwegnet, enkele duizenden staan. En dat ze onderling in opbouw en afmetingen verschillen staat ook wel vast. Dit artikel is dus eerder de beschrijving van een mogelijke oplossing.




3

(2.1) Onderstel : 4 stuks van een spoorstaaf van 36 mm lang (3). Inzagen en vijlen volgens aangegeven maten en detailtekening (4).

4

Elk stuk tweemaal 45° plooien en (L) lijmen of solderen. Per twee samenvoegen.



Deze steunen worden op de biels van een stuk spoor, vlak naast de rails aan de buitenzijde gelijmd. Daarvoor  moeten eerst de nabootsingen van de railschoenen en bouten verwijderd worden. Let er op dat de steunen mooi verticaal staan.



(2.2) Balkbevestigingsplaten : snijd uit polystyrol van 0,25 mm dikte 2 vierkantjes van 3 x 3 mm.
(2.3) Snijd uit een stukje hout van 2 mm dikte (stokje van een frisco !) een balkje van 2 x 3 x 30 mm. Lijm de balkbevestigingsplaten op de balk (zie afbeeldingen 1 en 2).



Hulpconstructie van 11 mm onder de bufferbalk voor een gemakkelijker verlijmen en de juiste hoogte boven de rails. Hierdoor ligt de balk correct  (middenlijn op 12,5 mm ) voor de bufferhoogte volgens NEM 303 : 12,2 mm +/- 0,5 mm boven bovenkant spoorstaaf. ! Lijmvlakken zuiver maken !



Een leeg messing inktbuisje van een kogelpen (diameter 2,1 mm) dient als lampenhouder (2.4). Goed zuiver maken. Vijlen tot ca. 1,2 mm rest. Stukje messing of P-brons-draad van 0,3 mm aansolderen.
Afzagen op 1,8 mm. Ontbramen.



Lijm het geheel op een stukje polystyrol van 0,25 mm dikte. Laat goed uitharden. Snij dan met scherp mesje rondom op maat. Vijl waar nodig voorzichtig bij. Verf nu alles zijdeglans zwart. Ook de binnenkant ter isolatie. Soldeer 2 fijne emaildraden (oude wisselspoel) aan een witte 0603 SMD LED (1,6 x 0,8 mm).
Verf ook hier alle blanke metaaldelen zwart ter isolatie. Goed laten drogen. Lijm de LED hoogstaand in de houder.



De LED geeft zeer veel licht. Experimenten met doorzichtige folie mislukten. Ik heb het merkbord dan verkleind tot 2,1 mm breedte en met een inktjetprinter gedrukt op "Inkjet Glossy Paper". Uitsnijden met een scherp mes en zeer voorzichtig kleven op de houder. Met een voorweerstand van 3,3 kOhm straalt de
LED nog voldoende maar niet te krachtig doorheen het papier.
Plamuur de onderzijde van de houder dicht. Verf bij met zijdeglans zwart. Boor een gaatje van 0,3 mm verticaal door het midden van de bufferbalk. Kort de 0,3 mm draad van de houder af op 3 mm. Steek de geleiders van de LED doorheen het 0,3 mm balkgat. Doe wat secondenlijm op de houdersteun en steek die eveneens voorzichtig in het balkgat. Strip 8 cm isolatie van een blauwe draad. Steek hier de LED- geleiders door (2.5). Fixeer met secondenlijm aan de bufferbalk en het onderstel (11).



Werk af met roestkleur en zwarte verf. Verweer het hout van de balk.
Ge kunt ook een stootbok kopen, maar dit is veel plezanter.


Test.

Erik

Dirky

mooie handleiding! vollediger kan niet...

bedankt

marc goovaerts

Inderdaad, een uiterst duidelijke stap-voor-stap, bruikbaar in meerdere schalen. Bedankt !

Metpetergaathetbeter

Eve,

Heel mooi stukje afval ! En een fraaie handleiding !

Groeten Peter ;)

Frank_N

Mooie & duidelijke story, Erik!
In de N schaal ook te maken :)
Groet van Frank

C.B.

Een tip:
Als je binnenkomt op het doodspoor met enkel het seinbeeld rood wit , mag je de lamp (merksein) zelfs achterwege laten , en is een merkbord voldoende.
Groetjes.
Claudio.

vyncky

Mooie handleiding eve!

Zelf ook geprobeerd, enkel het uitsnijden met een dremel is niet zo gemakkelijk!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

loebaske


59erke

Citaat van: loebaske op 26 januari 2016, 11:31:40 AM
Doeme de foto's zijn niet meer aanwezig  :(

Inderdaad spijtig, zie dit draadje nu voor het eerst maar zonder foto's is het moeilijk om er iets van te maken.
Had trouwens een mooi N projectje kunnen zijn
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Dit is terug te vinden in MSM 121...
toch nog een naslagwerk..

loebaske

Mijn stootbok...

Om te beginnen heb ik de rail niet uitgehaald, je heb meer houvast en is gemakkelijker om te slijpen, ook simpeler om de lengte te bepalen met de biels.



Alles een beetje brut gezet en de achterzijde van het bovenste stuk wat afgevijld, de soldure hecht er sneller aan, gebruik wel Flux om te solderen...












Eens alle steunen zijn gesoldeerd zijn zet ik het bevestigings plaatje van styreen eraan en spuit het in de primer



Om weer veel meetwerk te vergemakkelijken heb ik een wagon op een rail bevestigd met een eleastiek, zo was het éénvoudig om
het aftekenen, want de hoogte was te lang.



Eens alles naar wens is kan men met schilderen en verweren beginnen



Als stootbalk heb ik een stuk balsa hout versneden, is mooier dan een plastieken biels
Dit is het eindresultaat..









ACFI

Eric,

mooi, mooi.

Is een artikeltje in MSM waard.

Het lijkt hier meer en meer of military modelling op 1/35ste. (en dat is superpositief bedoeld).

ACFI

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Zeer mooi gedaan. Nu nog een foto op een baan om het plaatje compleet te maken  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

loebaske

Bedankt voor de positieve feedback.
Inderdaad er volg nog enkele foto's als het ingewerkt is op het minibaantje...

Van mij mag dat als artikel verschijnen in ons lijfblad, helaas beslis ik daar niet over  ;)