Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Recyclage Roco Code 100 Wissels deel 2 : Schakelen

Gestart door eve, 28 augustus 2012, 21:17:18 PM

eve

DEEL 2  :  Schakelen

1. Open voorzichtig de aandrijfkast. Ouder kunststof breekt sneller. Er zijn 4 neuzen. Begin zoals op beeld 12. Let er vooral op om de aansluitdraadjes van de wisselspoelen niet te beschadigen! (Beeld 13, rode cirkel).





2. Functietest. Reinig de contacten (E) en (F). Gebruik 12 – 16 V wisselspanning : de zwarte draad is de gemeenschappelijke, de rode en de groene draad afwisselend aansluiten om de wissel om te zetten. Houdt uw vinger lichtjes op het draaipunt (C) van het juk (B), zodat het juk niet losspringt. Als de wissel omzet telkens je om beurt de rode of de groene draad bekrachtigt, dan zijn de contacten (F) in orde. Blijft de wissel staan in één stand, dan ligt een contact niet aan. Dat kan je oplossen door de veer met de bewegende contacten lichtjes in de goede richting te buigen. Controleer ook de werking van de contacten (E) door met een ohmmeter te meten of het puntstuk afwisselend elektrisch verbonden is met de rechte dan wel met de gebogen rail. Ook hier kan je ingrijpen zoals voor de contacten (E).
Controleer als laatste of de wisseltongen in beide standen goed aanliggen en met een gelijke druk. Onthoudt in welke stand er eventueel meer druk moet gegeven worden.



3. Verwijder het stelveertje. Doe dit zeer voorzichtig in alle rust en kalmte, want het kan zeer ver wegspringen !!!



4. Verwijder het juk. Licht het juk voorzichtig op in het draaipunt (13,C) op. Zie rode cirkel : nok uit inkeping heffen.

!!! In (13,D) zit er een gat in het juk waarin de veer van de hartstukschakelaar (13,E) schuift.



5. Maak de stelveer zuiver (geel gebied) met staalwol of fijn schuurpapier : dit gebied moet mooi glad zijn. Licht de veer voorzichtig ca. 1 mm op (gele pijl) door de punt van een tandenstoker tussen veer en juk te steken. Lijm nu met sekondenlijm de stelveer vast aan het juk in het blauwe gebied en alleen daar. Laat goed uitharden. Verwijder de tandenstoker. Klem dan veer en juk tussen duim en wijsvinger (rode gebied) van de ene hand in buig de stelveer licht en voorzichtig in de richting van de wisslstand waar je de druk moet verhogen. Monteer het juk terug en test de aanligdruk van de wisseltongen opnieuw. Herhaal deze handelingen tot eea. perfect is.

6. Ribben verlagen. Aan de onderzijde van de afdekplaat van de aandrijving zitten 2 ribben (17 : zie pijlen) van 2 mm hoogte. Knip of snij daar 0,5 tot maximaal 1 mm vanaf. Ontbraam en maak glad. De stelveer moet hiertegen vlot glijden.







7. Controleer ALLE soldeerpunten aan de onderzijde van de printplaat op barstjes en scheuren. Eventueel even het tin weer vloeibaar maken met een hete soldeerbout. Let vooral op dit soldeerpunt : beeld 19, rode pijl.

8. Gebroken spoeldraden herstellen door de lak over 2 mm weg te krabben met een scherp mes. Vertinnen en verbinden. De verbinding met vernis overstrijken en laten drogen.

9. Hermontage : doe nogmaals een functietest. Indien alles in orde is, sluit je de aandrijfkast  weer zeer voorzichtig. Zo is de wissel terug enkele jaren goed voor de dienst.

Erik