Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Prijzen

Gestart door Peter, 02 december 2004, 20:19:10 PM

tonycabus

En Sven,
1)Vergelijk Jean Herckens niet met een "normale" handelaar!
Jean is een toffe peer maar doet dit zover ik weet meer uit liefhebberij dan als handelsaktiviteit. En als die naar Brussel komt brengt hij je dingetjes natuurlijk mee. Maar buiten de Shop van MTE in Blankenberge heeft Jean geen modelspoorzaak.
Appelen met appelen vergelijken, dus[;)]
Maar het is een leuke vent, dat w?l!
2)Wees blij dat een model dat af fabriek +/-100? kost hier verkocht wordt voor 250?. 250?-21% BTW=+/-198?. Nu nog even kapitaalimmobilisatie (vooruitbetalen of niks!), transport, invoerrechten en dan uiteindelijk de "echte" winst.
Eerlijke business, zou ik zeggen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikken

Hallo,

De shop in MTE is, dacht ik, een bijwinkel van Modelbouw West- Vlaanderen.

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

svvander

citaat:
Geplaatst door tonycabus

En Sven,
1)Vergelijk Jean Herckens niet met een "normale" handelaar!
Jean is een toffe peer maar doet dit zover ik weet meer uit liefhebberij dan als handelsaktiviteit. En als die naar Brussel komt brengt hij je dingetjes natuurlijk mee. Maar buiten de Shop van MTE in Blankenberge heeft Jean geen modelspoorzaak.
Appelen met appelen vergelijken, dus[;)]
Maar het is een leuke vent, dat w?l!
2)Wees blij dat een model dat af fabriek +/-100? kost hier verkocht wordt voor 250?. 250?-21% BTW=+/-198?. Nu nog even kapitaalimmobilisatie (vooruitbetalen of niks!), transport, invoerrechten en dan uiteindelijk de "echte" winst.
Eerlijke business, zou ik zeggen.

Tony





Tony,

Ik vind dat dit juist wel appelen met appelen vergelijken is! Juist een kleine appel met een bak vol vele grotere!!![:D] En de shop van MTE is in mijn ogen ook een modelzaak, al is die dan wel maar een 1/10de van een Jocadis of een Van Biervliet! Hij doet het toch maar.

Opgelet, het model kost minder dan ?100 vanuit fabriek, met alles erop en eraan he! (inclusief transport, plan uittekenen en wat er nog allemaal bijhoort, maar zonder de winst, de promotie en de BTW!!!). Die mannen werken aan zo'n lage werkloonlast, dat ze de kosten van het transport ook voor hun rekening nemen!
Da maakt dan wel, als ik nu met de natte vinger zou rekenen: stel dat het dan ?75 zonder BTW zou kosten uit het fabriek... reken daar de 21% bij, da geeft ?90,75 (laat ons ?91 zeggen voor het rekengemak) en dan wordt dat hier in Belgi? voor ?298 verkocht...(goedkoopste model) nogmaals kleine berekening: ?298-?91=?207!!!!!!!!! Dat is heel veel voor een product mee te kunnen pr?financieren he, laat staan promoten. Reken dit nog is maal 400 (want zoveel waren ervan  besteld, dacht ik)... da ga ik zelf ni uitrekenen want dan gaat mijn hoofdje duiselen!

Laat jullie niets wijsmaken, alles heeft zijn prijs hoor en iedereen moet ervan kunnen leven. Iemand dat zo'n zaak aangaat, gaat dit niet doen om er ?10 per stuk op te winnen...
En ik zeg 't nogmaals: hoed af voor de mensen die dit doen, want we zijn maar een klein landje en toch hebben we keus uit een mooi aantal modellen... maar tegen welke prijs?

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Sven, jij rekent BTW op de veronderstelde aankoopprijs. Die moet wel op de Eindverbruikersprijs berekend worden.
Ik bedoel ook niets kwaads met Jean Herckens: de optiek van zijn zaak is w?l iets anders.
En wat weet jij van de werkingskosten van iemands zaak?
Een Taiwanees radiootje van minder dan ??n dollar werd indertijd verkocht voor 10 dollar, en dat was uiteindelijk n?t genoeg om er NETTO een beetje aan te verdienen....
Hou ook rekening met service en garantie: da's voor de verkoper, de fabrikant veegt daar properkes zijn voeten aan.
Verder citeer ik een reactie van een Nederlander op een ander forum, dan zien jullie meteen wat di? ervan denken!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

[:0]ZIEHIER WAT NEDERLANDERS DENKEN OVER DE BELGISCHE MARKT[:0]

"Een paar dagen geleden schreef iemand op dit forum dat hij zo graag een V-IRM zou hebben en vroeg zich af of dit model ooit nog komt.
Ik reageerde toen dat dat hoogst onwaarschijnlijk is.

Gisteren bladerde ik de nieuwe Modelspoormagazine door en het viel me op dat er in Belgi? zeer ondernemende modelspoorwinkeliers zijn.
Terwijl in Nederland slechts een enkeling zelfs eens iets onderneemt, heb je in Belgi? Rocky Rail, Treinenshop Olaerts en Jocadis die allemaal flink aan de weg timmeren. En dan heb je natuurlijk ook nog LS Models.

Surf voor de aardigheid eens even naar: www.treinshopolaerts.be <http://www.treinshopolaerts.be>
en www.jocadis.be <http://www.jocadis.be> en www.rocky-rail.com <http://www.rocky-rail.com> en verbaas je over de veelheid aan Belgische modellen die men brengt.

Aan de advertentie van Olaerts in Modelspoormagazine te zien heeft deze winkelier (eigenlijk moet je zeggen ondernemer of nog beter entrepreneur) direct contact met een fabriek als Modern Gala in Taiwan.
En het argument dat het niet kan omdat er duizenden modellen moeten worden gemaakt, gaat ook niet op als je leest dat Olaerts van het Break-treinstel maar zo'n 1.500 stuks heeft laten maken (aantallen van de 5 varianten worden gewoon op zijn website genoemd). Voor zover ik weet komt dit model bij Heljan vandaan, dus kennelijk kun je daar al terecht voor oplages die niet in de duizenden lopen.

Mijn grote vraag is dan ook: waarom kan het in Belgi? wel en hier in Nederland niet? Natuurlijk, we hebben Philotrain, maar dat is toch 'a different league'. En we hebben anderzijds ook KleiNSpoor, maar ook dat is weer een ander verhaal. De enige die aardig in de buurt komt qua lef is natuurlijk Maarten van der Burgt. Maar voor de rest? Waar zijn de Nederlandse winkeliers met lef, met ondernemersvisie, kortom wat is er geworden van de Hollandse Koopmansgeest?

Eigenlijk ben ik hartstikke jaloers op onze Belgische modelspoorcollega's. Zij hebben wel de mogelijkheid om modellen te kopen die de grote merken niet kunnen/willen/durven maken.

Dit is dan ook een oproep aan de meelezende heren modelspoorwinkeliers: leg eens contact met Heljan of Modern Gala.
Leg je idee?n eens voor en kijk wat er mogelijk is. Volgens mij is de Belgische modelspoormarkt qua omvang vergelijkbaar met de Nederlandse. Dus wat daar kan moet hier toch ook kunnen?

mvg,
Gert"

EINDE CITAAT


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

En willen jullie nog straffere taal?
Ga dan eens kijken op de franse site:

http://perso.wanadoo.fr/railway.fr/la_marguerite.htm

Wat zijn wij toch braaf bezig!!!![:)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Zoals ik ook al zei, beste Nederlandse "spoormodelbouwcollega", ik ben dan ook zeer vereerd dat er in Belgi? (toch nogaltijd het "kleine" Belgi?), zoveel "entrepreneurs" zijn. Hoed af voor deze mensen, dit meen ik echt.[:I]

De info die ik hier heb, komt van een klant van mij die deze info vertrouwelijk, ook zonder namen te noemen, doorspeelde. Dit na een heel lang gesprek over de marktsituatie in Belgi?. Toevallig op het onderwerp uitgekomen, omdat de brave man een hele collectie Fleischman heeft. (Sprak van een stuk of 60 locs.)  Ik denk wel niet dat deze brave man deze info uit zijn duim zuigt...

We zijn idd heel braaf, tegenover onze Duitse, Nederlandse, Franse en vooral Engelse vrienden. Daarvan heb ik ooit eens een brief gezien uit het insider blad van M?rklin. Die mens had echt wel reden tot klagen!!! (Weet niet juist meer waarover het ging).

Vind het goed dat er mensen zijn, die hier toch over nadenken. Overlaats had ik een volledig digitale E-loc van M?rklin te koop via E-bay. Een persoon bood hierop, maar had helaas de minimumprijs niet behaald. Kreeg ik een kwaad mailtje dat hij deze loc aan zijn zoontje van 6 had beloofd... Wie koopt een digitale loc met een nieuwwaarde van rond de ?280 voor zijn 6-jarige knaap???
Niet te begrijpen dat mensen dan met zo'n argumenten komen aandrijven.

Maar bon,
Ik stel voor dat we deze discussie afronden, we zijn echt helemaal off-topic!
Sven

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Dat vind ik al een beetje lang... Hadden we het hier niet over modelbouw???
Andr? Witmeur heeft w?l beloofd eens langs te komen, en zogauw ik kan neem ik ook eens kontakt op met Guido Olaerts.
Ik deel de mening dat de prijzen hoog zijn, maar ik denk dat ze gewoon gerechtvaardigd zijn ook...
Er was een tijd dat winstmarges lager waren dan de bank-interesten, d?t was rampzalig! In de tijd van de opgelegde prijzen door fabrikanten[:(!]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

CiteerGeplaatst door tonycabus

[:0]ZIEHIER WAT NEDERLANDERS DENKEN OVER DE BELGISCHE MARKT[:0]

"Mijn grote vraag is dan ook: waarom kan het in Belgi? wel en hier in Nederland niet? Natuurlijk, we hebben Philotrain, maar dat is toch 'a different league'. En we hebben anderzijds ook KleiNSpoor, maar ook dat is weer een ander verhaal. De enige die aardig in de buurt komt qua lef is natuurlijk Maarten van der Burgt. Maar voor de rest? Waar zijn de Nederlandse winkeliers met lef, met ondernemersvisie, kortom wat is er geworden van de Hollandse Koopmansgeest?

Eigenlijk ben ik hartstikke jaloers op onze Belgische modelspoorcollega's. Zij hebben wel de mogelijkheid om modellen te kopen die de grote merken niet kunnen/willen/durven maken.

Dit is dan ook een oproep aan de meelezende heren modelspoorwinkeliers: leg eens contact met Heljan of Modern Gala.
Leg je idee?n eens voor en kijk wat er mogelijk is. Volgens mij is de Belgische modelspoormarkt qua omvang vergelijkbaar met de Nederlandse. Dus wat daar kan moet hier toch ook kunnen?

Ik denk dat onze Nederlandse vriend "effe" vergeet dat de Nederlandse importeurs van Roco (Reyne en zonen) en die van Fleischmann (Otto Simon) al v??l meer vaderlandse modellen hebben uitgebracht dan de heer de Prest en onze Fleischmann importeur.
Secundo :de kleine "cottage producenten" zoals dat in de UK heet zijn met veel meer dan bij ons (Paul Bellon,Parsifal,Rocky Rail en wie nog???????)en hebben bijgevolg al heel wat voor de seieuze modelbouwer betekend dan hogergenoemde bij ons.
Tertio :de modeltreinvakpers is ook al langer bezig dan bij ons en dus enz,enz,enz.Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk! alleen ....geduld!![8D]










Peter

Hallo Allemaal,
Als jullie willen weten wat ik bedoel met prijzen, moet je eens naar de website van Rocky-rail gaan en de prijzen van de Belgische modellen in zijn gamma is vergelijken met de prijzen van zijn Amerikaanse modellen. Maar ja, dat wisten we al. In de states kun je dikwijls de mooiste modellen kopen voor "Wholesale" of uitverkoop prijzen. Ik bedoel dan niet bij Walters maar wel bij de locale Hobbyshop. Daarbij komt nog dat hun afzetmarkt VEEEEEL groter is.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

bartie

Hey,

Er word nogal wat gedaan over die prijzen,zeg! Wanneer je op vakantie gaat kost je dat doorgaans meer dan een geheel treinstel en na enkele weken heb je op enkele foto's en herinneringen niets meer over.
Daarbij is het niet enkel met treinen dat prijzen verschillen. Een auto kost ook niet in elk land hetzelfde. Zelfs de prijzen in de grootwarenhuizen verschillen (in Belgi?)naargelang de plaats waar je woont voor bv. hetzelfde pakje suiker. Leg je er dus maar bij neer, want dat zal niet veranderen. Je kiest gewoon voor de goedkoopste of voor diegene met een goede service en daarmee is de kous af.
En nu weer modelbouw.
Groetjes Bart.

rgp

Dag,

Volledig gelijk over die vakantie-vergelijking.
En wat de states aangaat, wees volledig en vermeld dan ook de transportkosten en de invoerrechten.  Er zijn er al die daar heel slechte ervaringen meehebben.

Roland

n/a

citaat:
Geplaatst door mark7758

Prijzen staan vrij.
Maar kijk naar Marklin.Die geeft een prijslijst uit met hun prijzen voor Duitsland. (16% BTW)
Maar in NL hebben wij al 19% BTW en natuurlijk ook nog eens een aparte importeur. Die wil ook eten. Maar iedereen heeft de prijslijst van Marklin Duitsland. Wie is er nu de dupe? De winkelier. Want iedereen bestelt het anders in Duitsland.
En zo is het ook met Roco en andere merken. In NL en B zit er nog een importeur tussen die ook wil eten. Plus de verzendkosten buiten Duitsland komen er ook nog eens bij. Telt lekker op.
Oke ik vind de prijzen soms ook belachelijk hoog. Maar het is zeker niet de schuld van de winkeliers. En hou even in je achterhoofd dat op de beurzen niet de kleine onderdelen en stukjes rails te krigjen zijn en wel bij de winkel. Dus eigenlijk kunnen we niet zonder ze.



Flauwekul als je kijkt naar de marklin adviesprijs lijst in Duitsland en Nederland dan zie je dat ze precies dezelfde prijzen hanteren. In feite leveren Nederlandse handelaren 3% winstmarge in ten opzichte van hun Duitse collega's. Bovendien zou ik nooit wat bestellen via het internet.

Ik moet een loc altijd eerst zien rijden, voordat ik hem zou kopen.

tonycabus

En nu wordt dit onderwerp afgesloten, denk ik....
Dat we onze rechten willen verdedigen, ok!
De markt neemt blijkbaar (eindelijk!) weer toe en er wordt wat gedaan door de HH. Handelaars.
Niet iedereen krijgt zijn zin, maar toch de overgrote meerderheid.
Laten we diegenen die zich daarvoor uit de naad werken dan ook dankbaar zijn en hun spullen kopen in plaats van maar zitten te sputteren van "made in China"[:(]
Die Chinezen weten verdorie ??k dat het om een "luxeprodukt" gaat, werken het z??r redelijk af en alles heeft gewoon zijn prijs.
OOK HET WERK VAN DE HANDELAAR !!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)