Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Elektronica Problemen

Gestart door conducteur, 26 augustus 2012, 14:15:40 PM

conducteur

Ook maar eens het nieuwe forum uitproberen:
Het begint erg op mijn zenuwen te werken dat ik er maar niet in slaag een pwm sturing te maken voor een stukje tramtraject. Het schema heb ik van circuitsonline.net

Dit is mijn schakeling:


klik voor grote afbeeldingen.
http://www.treinbaanrian.be/IMG_0185.JPG
http://www.treinbaanrian.be/IMG_0186.JPG


Rood = +12V (lm 7812 staat op een ander printje)
Bruin= massa
groen= loper
Blauw= andere twee aansluitingen potmeter.

Het motortje dat ik hier heb om te testen begint aan een zekere constante snelheid rond te draaien, ik kan de snelheid niet regelen.

Doe ik iets verkeerd? In de elektronicawinkel heb ik een BUK 455 meegekregen, een BUZ 11 hadden ze niet. Ik hoop dat die een waardige vervanger is en niet de oorzaak is van mijn probleem?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

OOPS, wat een geknoei, niet vreemd dat het niet wil werken. Misschien eerst eens fatsoenlijk leren solderen? Suc6 hiermee.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Wat is er dan zo fout aan mijn solderen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#3
Meet eens de spanning op pin 3 van de 555, (out) ten opzichte van GND. Die moet variëren als je aan de potmeter draait.
Als die niet variëert. dan is er iets mis met de schakeling rond de 555, variëert die wel, dan ligt het aan de BUK455.
Hoewel mijn eerste indruk van de datasheets is dat die voor deze toepassing gelijkwaardig is aan de BUZ11

PS: ik heb nog eens naar je printje zitten kijken, maar ik heb de indruk dat je de pootjes van de 555 verkeerdom hebt geteld.

Havoc

Is natuurlijk niet zo eenvoudig op dze manier, maar:
- de buk455 zou moeten werken. Wel een beetje overkill.
- pin 2 en 6 zijn met elkaar verbonden, maar moeten die ook niet naar nog wat meer gaan?
- pin 5 hangt nergens aan, moet een cap hebben

Iets anders dat problemen kan geven is dat je de stroom voor de motor en je schakeling in serie met elkaar aftapt. Dus al de stroompulsen van je motor gaan door dezelfde draden als die voor je IC. Beter niet doen en motor direct +12V aan transfo laten nemen en de source van je fet ook naar de transfo. Ook een 100nF over pin 1 en pin 8 van je ic.

Twist de draden van en naar de potmeter ook goed samen. Probeer misschien eerst eens met de potmeter op de print.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

pin 2 en 6 had ik idd vergeten te verbinden... straks eens testen. The devil is in the details. Pin 5 heb ik een extra c'tje van 100nf bijgeplaatst.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Nog eens goed naar gekeken, maar ik blijf erbij dat je de pinnen van de 555 verkeerdom telt.
Tegen de soldeerzijde begin je bij de pin waar de stip bij staat, en dan rechtsom tellen.

Havoc

De telling van de pinnen klopt denk ik. Enkel moet je alles verbinden en plaatsen. Meestal staan die componenten en verbindingen er niet voor niets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Dan heb ik nog maar één advies aan Rian: loop alle componenten en verbindingen nog eens goed na en vergelijk met het schema.
En kijk vooral ook naar verbindingen die er niet horen te zijn.

conducteur

Als ik componentjes ga halen, koop ik die meestal te veel, zeker de goedkopere stukjes (weerstanden en diodes). Zo hoop ik op den duur zelf een voorraad componentjes te hebben, en zo ook niet altijd naar Brugge of naar Oostende moet als ik eens iet wil proberen.

Ben dus met die onderdeeltjes de schakeling eens aan het bouwen op zo'n wit bordje zonder te solderen. Eens kijken wat dat geeft. De fet had ik maar 1x. Had drie BUZ11 gevraagd, maar uiteindelijk een BUK gekregen. Daarom het motortje door een ledje en een weerstandje vervangen. Ik ben dus bezig...

Zou het geen goed idee zijn om over te schakelen op strokenprint ipv gaatjesprint? Dat kan mij toch een aantal verbindingen uitsparen als je goed doordacht aan het werk gaat (= minder draden, minder spaghetti=rapper fouten vinden?)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: conducteur op 27 augustus 2012, 22:01:37 PM
Zou het geen goed idee zijn om over te schakelen op strokenprint ipv gaatjesprint?
Dat is een heel goed idee. Op zo'n print met losse eilandjes blijf je bezig met het leggen van draadverbindingen. Daarom gebruik ik nu alleen nog maar strokenprinten. Kost wat meer puzzelwerk om alles er mooi op te krijgen, maar is veel overzichtelijker.
Wat ik ook altijd doe: vantevoren op de componentenzijde een stuk wit papier lijmen. Daarop teken ik dan de layout en dat is heel handig bij meten en foutzoeken.

conducteur

#11
Is het dan dit dat je op de plaat kleeft? En dan steek je de onderdelen er dwars door?
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/detector.gif
(eventjes op uw site gekeken...)

Met wat maak je de onderbrekingen? Een dremel met slijpschijfje?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Ik kan mij vergissen, maar de foto van de onderzijde van je strokenprintje, is deze soms gespiegeld? Anders kloppen de aansluitingen niet zoals Klaas al aangaf?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Rian, bij een enkel exemplaar kleef ik een wit papier op de print. En daar moet je inderdaad doorheen prikken als er een draad of component doorheen moet.
Tijdens de montage teken ik dan aan wat waar zit, en hoe de sporen onderlangs lopen.
Bij grotere aantallen maak ik een tekening op ware grootte, met de hand of op de PC, en daar maak ik dan fotokopieën van.

Onderbrekingen maak ik met een 3 mm boortje. Daarbij gebruik ik de gaatjes als startpunt. Daarvoor moet je wel een scherpe nieuwe boor gebruiken, omdat je anders rafels krijgt die kortsluiting kunnen veroorzaken.

conducteur

In mijn rommelbak nog een stukje strokenprint gevonden. Op internet een grid gevonden met 1" verdelingen en 0.1" onderverdelingen. Exact de maat dus van de gaatjes in zo'n printje. Ga daarmee eens proberen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum