Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

P-87 exit

Gestart door Klaas Zondervan, 04 augustus 2012, 17:05:46 PM

Klaas Zondervan

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om P-87 te verlaten. Het geeft in de praktijk toch te veel problemen.
Mijn spoorbaan is modulair opgebouwd, en het uitlijnen van de modules steekt heel nauw. En zelfs als ze goed zijn uitgelijnd, wil het toch nog wel eens misgaan.

Verder zijn de boogstralen op mijn baan eigenlijk te krap voor P-87. Ik heb ze allemaal op 70 cm gehouden, maar eigenlijk zouden ze 100cm of meer moeten zijn. Het blijkt dat sommige voertuigen ontsporen in een boog waar verder niks bijzonders is, dus geen spoorstaafonderbrekingen of iets dergelijks.

Tenslotte ontstaat er een tweedeling in mijn materieelpark. Materieel wat op mijn spoorbaan thuis kan rijden, kan ik niet gebruiken op de clubbaan, en andersom.

Gelukkig heb ik nog maar 6 wissels in mijn baan zitten, die ga ik allemaal ombouwen naar NEM-maten.
De groefdiepte in de wissels is niet overal voldoende voor de maximale flenshoogte van 1,2 mm. Daarom ga ik de flenzen op 0,6 mm maken, dat is de minimale hoogte die de NEM toestaat, en komt overeen met de Amerikaanse RP-25.
Zo hoop ik met minder problemen te kunnen rijden.

Gerolf

Ik begrijp je keuze, Klaas, en ook dat je die pas maakt na lang wikken en wegen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Jammer Klaas, 'k hoop dat je de P87-onderwerpen hier verder blijft volgen want je ervaring is voor anderen wel belangrijk!

Klaas Zondervan

Uiteraard blijf ik de ontwikkelingen volgen.
Maar voor mezelf moest ik er helaas een punt achter zetten vanwege de werkbaarheid.

Klaas Zondervan

Het is een beetje stil aan het P-87 front. Daarom maar een update over mijn ombouw, hoewel het niet meer over P-87 gaat.
De wissels in het hoofdspoor zijn omgebouwd en gemotoriseerd. Een aantal goederenwagens hebben nieuwe wielstellen gekregen volgens het RP-25 profiel. Die kwam ik tegen bij een Duitse handelaar op Eurospoor.
Vandaag van een treinstel de flenzen afgedraaid tot 0,6 mm hoogte, en proefritten gereden. Treinen blijven nu keurig in het spoor, zelfs als de module-overgangen niet zuiver uitgelijnd zijn. Een hele verademing vergeleken met de P-87 wielstellen, waar ik nauwelijks een rondje mee kon rijden zonder ontsporing.
P-87 was een leerzame ervaring, maar het bleek niet geschikt voor mijn type spoorbaan.

Decapod

Klaas, waar haal je die RP25-wielen?
Ik wil eerst alles overzetten op RP25 om wat bij te leren en nadien pas overgaan naar P87. Het moet toch kunnen, als je ziet dat er ondertussen zovelen zijn die, ook met modules, er echt in slagen. Om nog maar te zwijgen van P4 of EM (dat toch evengoed met precisieschaalwielen werkt), daar zijn er nog wat meer van.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Ronald

RP25 wielen zijn er voldoende te koop. Zelfs de bekendere Europese merken hebben steeds meer en meer RP25. Misschien dat je even wat harder zoeken moet maar het almachtige internet heeft er zeker een adresje voor.

Klaas, jammer dat je er mee stopt, alleen denk ik dat een 2-tal modules op P87 een heel andere benadering is dan een hele modelspoorbaan. De eisen zijn gewoon veel hoger om tot een aanvaardbaar geheel te komen. Ikzelf denk eerder dat een Finescale benadering voor mijzelf veel beter zou werken dan een P87 standaard. Je kunt dat echt super-detailleren en toch rijden met wielen die een nog iets lagere flens hebben als RP25, de zgn code 88 wielen en die niet het uiterste van je rail-leg-kwaliteiten eist.

Code 88:



RP 25:




Ronald

@Decapod (Thomas): Kijk eens waar gebruiker "Eve" (Erik) mee komt:

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16625.msg197009.html#msg197009

Een leverancier voor de door jou gevraagde RP25 wielen ;)

Dirky

Thomas (en anderen),

Als je rollend materieel gaat ombouwen naar P87 zit je vrij goed zolang de onderstellen eenvoudig zijn. Een wagon op bogies, daarvan kan je meestal 1 op 1 de wielen/assen vervangen door P87 en klaar is kees.
Voor de 2-assige wagon moet je zorgen dat één as voldoende kan kantelen om de beide wielen op de sporen te houden. De andere kan vast zitten.

Ik spring nu wat ver maar als je een type 29 zou willen ombouwen naar P87 standaard, dan ben je nog niet meteen klaar. De kennis kan je halen uit boekjes zoals FLEXICHAS van Mike Sharman, maar dan moet je ook nog de machines en de vaardigheid hebben en de bijhorende tijd om het chassis flexibel te maken...

Zelf ben ik hier ooit bij wijze van proef begonnen met een BR23 en eerlijk gezegd, heb het nogal vlug opgegeven, hoofdzakelijk tijdsgebrek.

En tussen haakjes: de stap van standaard wielen naar P87 is even groot als de stap van RP25 naar P87. Een tussenstap naar RP25 maakt behalve het optisch aspect geen verschil...

Klaas Zondervan

@Thomas, die RP-25 wielen heb ik gekocht op de beurs Eurospoor, bij een Duitse handelaar. Die kwam ik daar toevallig tegen. Ben helaas vergeten naar zijn naam te vragen.
Maar er is al een link gegeven naar een internetfirma, en een beetje doorzoeken met google zal ongetwijfeld meer adressen opleveren.

Intussen had ik ook een bestelling uitstaan voor standaard Roco wielstellen. Die zijn inmiddels gearriveerd, en ga ik allemaal afdraaien naar een flenshoogte van 0,6mm.

@Ronald: ik snap niet goed waarom je onderscheid maakt tussen code 88 en RP-25. Code 88 is ook RP-25. RP-25 is een reeks van wielprofielen, die zijn ingedeeld volgens een code. En die code geeft dan de totale wielbreedte aan.
Voor H0 is RP-25 code 110 de aanbevolen breedte. De flenshoogte is dan 0.025 inch, dat is 0,635 mm
Vaak wordt ook RP-25 code 88 gekozen. Daarbij hoort een flenshoogte van 0.023 inch, dat is 0,584 mm.
Code 88 is voor H0 eigenlijk te smal, deze wielen kunnen in het puntstuk van wissels vallen.

@Dirky, zo een verbouwing a la Flexichas heb ik ook een keer uitgevoerd op een 3-assige dieselrangeerloc, de in Nederland bekende Hippel. Het was een heel werk, niet alleen de bouw zelf, maar ook het voorafgaande puzel- en meetwerk. Daarbij heb ik ook meteen de hele aandrijving veranderd omdat het model veel te hard reed. Omgerekend ging hij 140 km in het uur, terwijl het arme ding in het echt niet sneller mag dan 32.
Die ombouw was een hele verbetering, en de moeite zeker waard. Maar nu moet ik zien er weer een op RP-25 gelijkend wielprofiel op terug te krijgen.

Ronald

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 februari 2013, 15:09:25 PM

@Ronald: ik snap niet goed waarom je onderscheid maakt tussen code 88 en RP-25. Code 88 is ook RP-25. RP-25 is een reeks van wielprofielen, die zijn ingedeeld volgens een code. En die code geeft dan de totale wielbreedte aan.
Voor H0 is RP-25 code 110 de aanbevolen breedte. De flenshoogte is dan 0.025 inch, dat is 0,635 mm
Vaak wordt ook RP-25 code 88 gekozen. Daarbij hoort een flenshoogte van 0.023 inch, dat is 0,584 mm.
Code 88 is voor H0 eigenlijk te smal, deze wielen kunnen in het puntstuk van wissels vallen.


Klaas, de code 88 wielen worden door de proto87 shop als Finescale (geen proto) aangeprezen, en ik was er van overtuigd dat deze fijner zijn als de RP25. Dezeshop heeft dan ook de onderdelen om van gewone wissels finescale of proto wissels te maken.

Havoc

Als ik dat hier lees, kan je dan niet beter aan volledig zelfbouw doen? Zo te horen is zo'n verbouwing niet veel minder dan van 0 beginnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Ronald op 05 februari 2013, 21:16:55 PM
Klaas, de code 88 wielen worden door de proto87 shop als Finescale (geen proto) aangeprezen, ...
Ronald, hier wijs je iets aan waar ik nog niet van had gehoord.  Kan je daar een link van geven? Via google vind ik wel Proto 87 stores (geen shops) en in die stores vind ik dan weer wel wisselmateriaal, maar geen wielsets.

Johan, dat van 0 beginnen valt wel mee. Je hoeft in ieder geval de bovenbouw niet zelf te maken, en bij het verbouwen van het chassis moet je zo creatief mogelijk zoveel mogelijk van het originele materiaal gebruiken.

Decapod

Citaat van: Dirky op 05 februari 2013, 12:59:31 PM
Ik spring nu wat ver maar als je een type 29 zou willen ombouwen naar P87 standaard, dan ben je nog niet meteen klaar. De kennis kan je halen uit boekjes zoals FLEXICHAS van Mike Sharman, maar dan moet je ook nog de machines en de vaardigheid hebben en de bijhorende tijd om het chassis flexibel te maken...

Van een type 29 ombouwen durf ik nog niet eens te dromen ... . De vraag is of ik dat ooit wel zou aandurven. 't Zal meer wat voor een expert zijn: in Duitsland zitten er zo wel een paar die zulke machientjes ombouwen (enfin, als dat nodig is, want het chassis van de 29 is al volledig afgeveerd). Qua wagens is het dan weer wat anders. Ik heb al wat zitten priegelen met een driepuntsophangingen en co en dat lukte aardig na wat initieel gesukkel, maar ik heb het voorlopig allemaal even stilgelegd. Verbouwingen en wat veranderingen in het privéleven zorgen ervoor dat ik er eigenlijk geen tijd meer voor heb.
Vandaar dat ik naar RP25 overstappen wilde, en dan de code 88 waarnaar Ronald verwees, inderdaad al te smal voor basis-H0-railmateriaal, maar ik leg mijn wissels zelf, dus in principe zou dat geen problemen mogen opleveren (als de wissels goed liggen tenminste). Enfin, ik zoek het nu maar even allemaal uit, want ik zit met een hoop verschillende materiaaltypes (H0, NEM, RP25 en P87 door elkaar) en wil ergens een voorlopige go-between vinden.
Probleem is immers dat verschillende van mijn loks RP25 code 110-wielen hebben. De vraag is dan of ze wel sporen in finescale-wissels. Nog nergens een antwoord op die vraag gekregen: alleen fotomateriaal gevonden van een RP25-loc die op de Fremo87 modulebaan rijdt. Maar ja ... .
Ik blijf voorlopig zoeken naar informatie, maar ga nog niet aan de slag. Nu wil ik even focussen op bouwen en scenery. Dat kan al wel. Geduld is een schone deugd ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.