Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zoldertreintjes nieuwe baan

Gestart door Ludwigdc, 31 juli 2012, 17:30:18 PM

Ludwigdc

#90
Bedank voor de reacties ! Materiaal voor de onder- en opbouw heb ik grotendeels liggen. Ook de benodigde elektronica en sporen heb ik liggen. Alleen aan tijd ontbreek het al eens.
Ik ben ook iemand die (te) veel materiaal spaart, alles zou wel eens van pas kunnen komen. Daarom heb ik al eens structurele ruimte problemen.

Nu heb ik nog een kastje gemaakt om de PC, toestenbord, scherm en digitale sturing in onder te brengen. Dit uit kastpanelen van onze eerste slaapkamer. Na 25 jaar intensief gebruik begon het bed soms al eens te protesteren. Maar toen onze oudste dochter eens bij het ontbijt melde dat onze bed geluiden toch al genante proporties begon aan te nemen :o, hadden we toch vlug een nieuw slaapkamer aangekocht ;D. Van de kast heb ik toen de wanden en legplanken achter gehouden. Enkel stukken zijn in wandkastjes naast mijn werktafel verwerkt en de rest in die kastje voor de sturing. Ook een manier om het iets betaalbaar te houden, maar je moet het in tussentijd wel ergens kunnen stockeren.

IMG_8234 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

IMG_8237 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

Ook een tijdje terug, tweedehands twee ELO touchscreens aangekocht. Zo van die modellen dat je veel aan winkelkassa's zie staan.
Deze zal ik aan elke kant halverwege mijn baan plaatsen, om via het touchscreens scherm mijn baan te bedienen. Mijn zelfgeschreven
programma is daar al op afgestemd met een layout van gemakkelijk te bedienen toetsen om bvb mijn wisselstraten te trekken.

IMG_8236 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

Grts,

Ludwig

2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Gerolf

Leuke voortgang  :)
Zo'n touchscreen brengt een mens op ideeën   :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

#92
Mijn eerste schaduwstation van mijn nieuwe baan, deze die onder het hoofdstation komt, is veruit klaar. Alle bedrading is getrokken tot net aan de sturingskast. De sturingskast is ondertussen ook al van de nodige bedrading voorzien.

IMG_8472 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

IMG_8474 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

IMG_8476 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

IMG_8479 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

IMG_8480 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

In de kast komen terug mijn printkaarten ( met enkele kaarten meer ) van mijn vorige baan. Wissels stuurkaarten, accessoires stuurkaarten, terugmelding kaarten en kwikrelais kaarten die laatste worden nu vervangen door solid state relay kaarten.

Mijn sturing is gebaseerd op een acht bit adreslijn. Bij mijn oude sturing gebruikte ik de velleman K8000 Interface board. Daar had ik beschikking over 2 x 8bit datalijnen. Daarvan gebruikte ik één bit als input dus in principe had ik beschikking over  (7 bit x 8 bit ) 128 x 256 = 32768 adressen om iets aan te sturen. Veel meer dan dat ik nodig had natuurlijk.

Mijn K8000 werk eigenlijk nog steeds perfect maar word aangestuurd via een printerpoort. Een computer gaat iets minder lang mee en tegenwoordig is een printerpoort niet meer van toepassing.
Dus, ik moest mee met mijn tijd en bij velleman hebben ze een vergelijkbaar kaart die via USB aangestuurd wordt. De velleman K8055, maar deze geeft maar 8 uitgangen en 5 ingangen.
Maar bij deze kaart kan ik terug mijn visual basic gebruiken waar ik mee vertrouwd ben. De kaart zelf (met een pic ) is niet complex maar de nodige DLL die je nodig hebt om uit windows naar de USB poort te geraken worden erbij geleverd, en daar ben ik niet zo mee vertrouwd om dat zelf te gaan schrijven.

Nu was het even herdenken, Als input kan ik één van de 5 inputlijnen gebruiken. Maar er zijn maar 8 uitgang lijnen ( 256 adressen ). Er zijn geen extra datalijnen om mee te multiplexen. 32768 adressen heb ik nu ook niet nodig maar 256 zijn er veel te weinig.

De oplossing dat ik gevonden heb is de volgende:
Ik gebruik de 16 laagste adressen als multiplexering.Dat geeft 16 verschillende datalijnen dat ik enable kan zetten. Blijven er nog 240 adressen over. Dus 16 x 240 = 3840 verschillende mogelijk dingen dat ik kan aansturen. Voor mijn baan nog ruim voldoende.
Met een tweede K8055 zou ik wel voor een tweede 8bit datalijn kunnen zorgen. Maar momenteel is één kaart ruim voldoende.

Tweede probleem, bij de de K8000 waren de uit/ingangen beveiligd met optocouplers en bij deze gaf een software hoge bit 1 ook een 1 ( 5V)  en een lage  bit 0 ( 0V) aan de  uitgang. Daarop is ook mijn nieuwe software geschreven.
Bij de nieuwe K8055 kaart zijn het eigenlijk geen datalijnen maar stuur uitgangen. Die via een ULN2803 ( open collector ) aangestuurd worden . Dus hier word een software 1 aan de uitgang een 0V.
Ik ga de ULN2803 eruit halen en overbruggen. Maar dan hangen de data uitgangen van de Pic rechtstreeks aan meerdere stuurkaarten ( max stroomverbruik van pic uitgangen ). Ik heb dan op mijn enablekaart enkele aanpassingen gedaan en een 8bit lijndriver ic erbij geplaatst. Deze is een soort versterker die gerust 15 kaarten aankan en zo zijn de Pic uitgangen beschermd.
En het voornaamste een 1 blijft 1 ( 5V ) en 0 een ( 0V ), zo moet ik mijn software niet aanpassen.

IMG_8484 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

IMG_8482 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

Nu nog alles verbinden en dan kan ik de sturing van mijn schaduwstation, die bij het binnenrijden volautomatisch moet gaan, testen.

Voor het aan en uitschakelen en afremmen van spoordelen (blokken) gebruikte ik kwikrelais. Nu heb ik bij den Alli.......s volgende Solid State Relays gevonden. Dat is een print met 8 thyristoren die via TTL niveau aangestuurd worden. Je hebt er die actief worden met een hoog TTL niveau 5V
en die aktief worden met een laag TTL niveau 0V. Voor omschakeling van rijden naar remmen lijkt mijn dat wel interessant daar ik met één software commando beiden kan aansturen en zodoende er vlugge omschakeling gebeurd en geen onderbreking in de treindecoder gebeurd. Iets dat ik met de relais wel soms voorhad en dan viel de trein direct stil in plaats van afremmen. Maar dit moet nog uitgeprobeerd worden.

IMG_8487 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

Grts,
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

doomslu

Interessant.
Wat bedoel je juist met het volautomatisch sturen van het schaduwstation?
Wat gebeurt er dan precies?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ludwigdc

Aan de andere kant van mijn baan komt er een gelijkaardige schaduwstation. Tussen de twee in een dubbelsporig traject . Wanneer een trein het schaduwstation binnenkomt gaat hij automatisch naar een vrij spoor. Eénmaal dit spoor bezet, wordt er automatisch een volgende vrij spoor gekozen. Als alle sporen bezet zijn stop de volgende trein in de blok ervoor, en zo verder totdat ik in principe niet meer uit mijn hoofdstation zou geraken.  Bij mijn vorige baan had ik een vijfsporig schaduwstation die zo perfect werkte.

Een fotootje van mijn schaduwstation vorige baan :

HPIM2888 by Ludwig Lauwaert, on Flickr
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

PaulC

Citaat van: Ludwigdc op 15 september 2017, 22:12:45 PM
Als alle sporen bezet zijn stop de volgende trein in de blok ervoor, en zo verder totdat ik in principe niet meer uit mijn hoofdstation zou geraken. 

Ludwig,
Is het dan niet interessanter om één spoor van je schaduwstation als "doorrijspoor" te gebruiken?
Zo voorkom je dat je je hoofdstation gaat blokkeren.



Ludwigdc

Softwarematig zou ik dat kunnen programmeren dat er een doorrij spoor aanwezig is. Maar aan de ene kant van mijn hoofdstation zijn er drie blokken waarvan twee zelfs niet zichtbaar voor mijn schaduwstation 1 en aan de andere kant zeven blokken voor mijn schaduwstation 2. Dus plus mijn schaduwstations zelf maakt dat er tot 24 treinstellen op mijn hondenbeen ( om het een naam te geven) aanwezig zouden kunnen zijn. Momenteel zie ik de behoefte niet. Het is maar aan mijzelf om regelmatig een treinstel uit mijn schaduwstation te lanceren, zodat de doorstroming verzekerd is. Een keuze uit 14 treinstellen schaduwstations en pak nog twee die van de ene naar de andere schaduwstation tuffen is voor mijn al voldoende.

Grts,
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Ludwigdc

Ondertussen is mijn schaduwstation 1 al een tijdje klaar. Het werkt zoals ik het wil mits hier en daar een software aanpassing.
Dus kan ik aan de bovenbouw beginnen.

In onderstaand filmpje zie je een volzet schaduwstation. Zeven treinen op de opstelsporen en dan nog twee in de blokken er naar toe. In die toestand zou ik geen treinen meer kunnen starten vanuit mijn hoofdstation die erboven zal komen.
Ik lanceer in het filmpje een loc die uit één van de zeven opstelsporen vertrekt. Dan zie je de twee locs in de blokken ervoor opschuiven.

VID_20180114_181802499 by Ludwig Lauwaert, on Flickr

IMG_20180114_173919726 by Ludwig Lauwaert

IMG_20180114_173903561 by Ludwig Lauwaert



2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

#99
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PeterC

Ludwig, goed bezig !

Meer van dat!




[Off Topic Mode On]
Citaat van: Chrisrail op 24 maart 2018, 10:53:10 AM
...Stel me wel één vraag.
Welk erkend controleorganisme heeft uw elektriciteitsinstallatie goedgekeurd?
Een stopcontact op 20cm van meerdere koppelingen in de waterleiding? ? ? ?    :o :o :o :-\

Chris, op welk artikel van de AREI baseer jij je voor dergelijke opmerking?  Ik ken de AREI vrij goed en vind niets terug...

[Off Topic Mode Off]
Groetjes, Peter


Ludwigdc

#101
CiteerStel me wel één vraag.
Welk erkend controleorganisme heeft uw elektriciteitsinstallatie goedgekeurd?
Een stopcontact op 20cm van meerdere koppelingen in de waterleiding? ? ? ?

Héhé !! Ik gebruik mijn eigen interne controleorganisme. ;D ;D 8)
Ik geef toe dat het er niet direct logisch uitzie. En ik moet ook toegeven dat je goed afstanden kunt schatten op een foto.
Ik heb het nagemeten en het is exact 20cm (schuin) van elkaar verwijderd.

Maar,
1 Elektriciteit bedrading komt van boven via een horizontale balk die de spanten verbind. Komt dus nooit lager dan het stopcontact.
2 Centrale verwarming buizen komen een 25cm achter de houten wand vanuit de vloer (garage) de zolder binnen. De reden waarom de buizen zichtbaar in mijn zolderruimte liggen is, omdat ze daar daar nog hun warmte in mijn geïsoleerde ruimte mogen afgeven. De twee radiatoren staan aan de uiteinde van een 17m lange en smalle zolder. Doordat de buizen onderweg warmte afgeven is de warmte redelijk constant over die lange ruimte. Dit werk blijkbaar zoals ik dacht.
3 De 7 stopcontacten onder mijn baan staan samen met mijn werktafel op een extra hoofdschakelaar die maar aanstaat wanneer ik daar aanwezig ben.
4 Mocht in mijn aanwezigheid de waterkoppelingen beginnen lekken, zullen de druppeltjes hun voeten moeten vegen aan de zwaartekracht om mijn stopcontact te bereiken. Is het een grote lek met verneveling van water kan dat misschien de binnenkant van mijn stopcontact bereiken. Als ondertussen de waterdruk in mijn leidingen niet zodanig gezakt is (zolder).
Anders zal de verliesstroomschakelaar de elektriciteit wel afschakelen.
5 Alles is zichtbaar. Mocht het in een muur ingewerkt zitten hou je je beter aan de vooropgesteld waarde en afmetingen, dat is juist.

Dus ik zou er mijn slaap niet voor laten hoor! ::)

Eigenlijk zou ik beter mijn elektriciteit laten opstaan, als er dan toch een grote lek in mijn leidingen zou komen, zal ongetwijfeld mijn verliesstroomschakelaar afslaan en weet ik zo direct dat er iets mis is. ;D ;D


2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Chrisrail

#102
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Dreha

@Chrisrail
Je mag in de badkamer toch een stopcontact bij een wastafel hebben.
En daar komt het water effectief uit de leiding (kraan).
Bij de douche is het een totaal ander verhaal daar je daar met je blote voeten in het water staat, hier moet je een afstand van minstens 60cm respecteren.

Mvg,

Harald

Chrisrail

#104
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }