... Sint-Maarten... schrootverwerking... in progress

Gestart door mnieuwlaet, 27 juli 2012, 17:35:10 PM

mnieuwlaet

Deze middag onderbreking op het werk. Zal verder  werken aan de baan.
Voor de klimspiraal ben ik aan het  kijken waar hij het makkelijkst  te instaleren is. Links of rechts van hert station of twee  klimspiralen.

doomslu

Bij een grote rondlopende baan als deze kan een klimspiraal vervangen worden door een rondlopend dalend/stijgend spoor.
Wel oppassen bij de deur!

Hoe lang is één omtrek eigenlijk?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

niko

Een zeer mooi railplan maar zoals er word aan gegeven zou ik toch voor een schaduw station gaan.
Als ik de ruimte ervoor zou hebben zou ik er ook een aanleggen.

mvg Niko

mnieuwlaet

Er zal een schaduwstation zijn! Ik weet nog niet hoe we er geraken maar zeker is dat ie onder het station komt.
De omtrek van het baanplan, 1 rondje is 16 m.

doomslu

Citaat van: mnieuwlaet op 18 juni 2013, 20:30:31 PM
Er zal een schaduwstation zijn! Ik weet nog niet hoe we er geraken maar zeker is dat ie onder het station komt.
De omtrek van het baanplan, 1 rondje is 16 m.
Op één rondje kan je makkelijk 30 à 40 cm zakken, en je bent er, in jouw schaduwstation.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Dan zou ik zeker niet twijfelen om via een laaaaaaaange grotendeels zichtbare helling ( ;D ) het schaduwstation te bereiken. Moet je geen halve minuut wachten eer een trein de ganse spiraal doorgereden is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

mnieuwlaet

ziehier  enkele fotos van het uitleggen van de sporen en wisselstraten. De wissels liggen nogal wankel omdat er al pecomotoren met pl 13 schakelaars onder staan van de vorige eigenaar.


Dit is het linkerdeel, de wisselstraat.


Dit is het middendeel waar de perrons komen. de langste zijn ietsje meer dan 2 meter.


Dit is het rechter deel waar ik de terminal ietsje schuin inplant. een kaaimuur in twee stukken.
Het derde zichtbare spoor is het enkelsporig zijlijntje en daarboven zijn 2 stijgende hoofsporen te zien.
De laatste wissel is om dan richting schaduwstation te gaan.µ




Volgende stap is de havenmodule netjes zetten en definitieve plaatsing van de sporen.
Enkel nog eens uitzoeken waarvoor al die draden dienen aan die wisselmotoren en de pl schakelaars...

OlivierV

Vind je het langs de ene kant niet vervelend dat je niet recht naar je deur kan?

Voor je schaduwgedeelte kan je ook nog altijd 1 lange daling maken en terug boven komen met een spiraaltje. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mnieuwlaet

Hoe bedoel recht naar mijn deur? Dat r een mdule voor staat, uitneembaar natuurlijk.
Het wordt een groot probleem bij ouderdom, en serieuze buikloop  ;D

Een lang dalend spoor en weer stijgen met ondwr het station een schaduwstation ben ik aan het uitwerken. Zo is de trein langer of heel lang weg. Meer spelmogelijkheden.

Michiel

#39
Een lang dalend spoor tot aan een schaduwstation onder je hoofdstation is plantechnisch haalbaar en verleidelijk om te gaan bouwen, vooral waneer dit de bouw van helixen vermijdt, en je voldoende lengte hebt om tot -30 a -40cm te zakken.

Maar hou de bereikbaarheid in het oog! Als je schaduwstation maar 10cm onder je station  ligt, kan je er met je handen nog amper tussen. En dan denk ik vooral een klein herstellingswerk (een wissel die moeilijk doet, een sectie zonder spanning, railspatting herstellen...). En dan zit je ook met de problemen van vb de wisselaanrdijvingen van de bovenbaan die vanonder uitsteken en de doorgang in het schaduwstation hinderen.

En, hou de hellingen onder 2%!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: mnieuwlaet op 16 juni 2013, 15:18:02 PM
inderdaad, zou ik dat nog kunnen veranderen?  zodat het is zoals hierboven...
Betreffende de titel van dit draadje ("Mijn\"), als je de titel verandert van je eerste bericht in dit draadje, dan veranderd de titel voor het hele draadje, dacht ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Citaat van: Michiel op 19 juni 2013, 11:05:37 AM
Een lang dalend spoor tot aan een schaduwstation onder je hoofdstation is plantechnisch haalbaar en verleidelijk om te gaan bouwen, vooral waneer dit de bouw van helixen vermijdt, en je voldoende lengte hebt om tot -30 a -40cm te zakken.

Maar hou de bereikbaarheid in het oog! Als je schaduwstation maar 10cm onder je station  ligt, kan je er met je handen nog amper tussen. En dan denk ik vooral een klein herstellingswerk (een wissel die moeilijk doet, een sectie zonder spanning, railspatting herstellen...). En dan zit je ook met de problemen van vb de wisselaanrdijvingen van de bovenbaan die vanonder uitsteken en de doorgang in het schaduwstation hinderen.

En, hou de hellingen onder 2%!  ;)
Minder dan 2% is toch heel weinig? In een heel oud boekje van FLM dat hier in mijn schuif ligt staat: "hou hellingen altijd minder dan 5%", maar de laatste tijd schroeft men dit harder en harder terug. Precies of de locs er zwakker op worden, wat ik niet zou zeggen met die dubbele cardanassen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Naar mijn ervaring, als je met iet-wat realistische sleeplengte wilt kunnen rijden (vb 6-8 rijtuigen), en je hebt een beetje pech met je loc (vb stoom Fleischmann met motor in de tender), dan is een helling van 2,5 tot 3% onoverbrugbaar. Ergenis en spijt tot gevolg. Beter voorkomen, vooruit denken en realist zijn. Niet elke loc rijdt ideaal.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: OlivierV op 19 juni 2013, 11:46:45 AM
Citaat van: Michiel op 19 juni 2013, 11:05:37 AM
Een lang dalend spoor tot aan een schaduwstation onder je hoofdstation is plantechnisch haalbaar en verleidelijk om te gaan bouwen, vooral waneer dit de bouw van helixen vermijdt, en je voldoende lengte hebt om tot -30 a -40cm te zakken.

Maar hou de bereikbaarheid in het oog! Als je schaduwstation maar 10cm onder je station  ligt, kan je er met je handen nog amper tussen. En dan denk ik vooral een klein herstellingswerk (een wissel die moeilijk doet, een sectie zonder spanning, railspatting herstellen...). En dan zit je ook met de problemen van vb de wisselaanrdijvingen van de bovenbaan die vanonder uitsteken en de doorgang in het schaduwstation hinderen.

En, hou de hellingen onder 2%!  ;)
Minder dan 2% is toch heel weinig? In een heel oud boekje van FLM dat hier in mijn schuif ligt staat: "hou hellingen altijd minder dan 5%", maar de laatste tijd schroeft men dit harder en harder terug. Precies of de locs er zwakker op worden, wat ik niet zou zeggen met die dubbele cardanassen.
Vroeger gebeurde de overbrenging via tandwielen en dat is een stuk sterker dan de geknelde kunststof cardan-assen die nu gebruikt worden. De rendementen van de hedendaagse motoren is waarschijnlijk veel beter, maar als je aan de overbrenging gaat werken, loop je het risico dat je de zwakste schakel ergens anders legt.

5% helling is perfect te doen, zelfs met de huidige machines, maar niet met een stevige lengte wagons aan je loc en zeker niet in bochten. Als je die hellingen regelmatig passeert, doe je er goed aan de helling toch wat te temperen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mnieuwlaet

Ik heb de gaten van de haven uitgezaagd en ben nu bezig met het precies uitleggen van de sporen en wissels.
De wisselgaten zijn ondertussen gemaakt en ik ben bezig met de contactplaatjes te bestuderen want er hangen al draden aan moet nog bekijken voor wat het dient.
Allessins om stroom door te voeren naar het puntstuk.