Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Spoorlijn 201

Gestart door conducteur, 27 juli 2012, 13:20:38 PM

conducteur

Gisteren ook maar eens over een oude spoorlijn gefietst:
(niet alle foto's zijn getrokken volgens de rijrichting, vanwege de stand van de zon)

Van Blankenberge naar Brugge Sint-Pieters. Onder de brug door, die binnenkort vervangen wordt, omdat er een extra spoor bijkomt voor het goederenverkeer naar Zeebrugge. Links op de foto richting Brugge-Sint-Pieters en Brugge-Centraal, rechts naar Blankenberge, Zeebrugge en Knokke.

Een beetje verder, aan de kerk steken we links de grote baan over, de Sint-pieterskerklaan in.

Direct zien we al een teken van een spoorwegverleden: een oude Brug waar we onderdoor fietsen.

Direct na de brug slaan we links af de palingstraat in, en komen we de helling tegen om op de spoorberm te fietsen.

Boven heb je dit uitzicht: recht voor je waar de lijn vroeger aansluiting had, en als je goed kijkt, links tussen de huizen de Blauwe brug waar we begonnen zijn met dit verhaal.

We draaien ons om, en rijden via het rechterpad verder, links gaat het terug naar beneden, naar de palingstraat.

Een beetje verder rijden we over het Bruggetje over de Sint-Pieterskerklaan.

Een van de vele 'op- en afritten'. Het nieuwe fietspad is een echte groene verkeersader. Hier gaan we even naar beneden.

We kruisen namelijk een ander fietspad door een park, waar dus een brug over gebouwd is:

De spoorlijn daalt heel langzaam, je ziet het eigenlijk enkel op het einde van de spoorberm, waar de spoorlijn de weg kruist. (mijn excuses voor uw stijve nek, foto wil niet rechtstaan). We zijn aan het rondpunt van oa de pathoekeweg, vaartstraat en Sintpietersgroenestraat.

Hier was er waarschijnlijk veel plaats voorzien voor de spoorlijn:

Ik ben het niet zeker, maar dit ziet eruit als een poort waar de trein ooit een trein doorgereden heeft?

Hier week het fietspad iets af van de originele bedding, dus aan de Krakeleweg een klein stukje naar links en dan naar rechts de Sint-Pieterskaai op. Op de brug over het kanaal lagen er ook nog sporen.

Aan de zelfde brug: als er iemand inspiratie zoekt voor een havenbaan. Je kunt net (niet) de spoorwegbrug over het kanaal Zeebrugge-Brugge zien.

Beetje verder nog wat spoor gevonden, verder is het traject van lijn 201 een beetje zoek, en dat week teveel af van mijn bestemming in Brugge.

Ik kom altijd graag in de historische binnenstad van Brugge, en in het bijzonder de niet-winkelstraten, waar de rust nog heerst:

Op mijn terugweg terhoogte van dit bedrijf nog sporen gezien:


Ergens langs de pathoekeweg.Ik weet niet meer exact waar deze foto getrokken is. <b><u><i>Edit: pathoekeweg 1</i></u></b>

Vlamytal aansluiting:


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#1
Is er iemand die een kaart heeft met een duidelijker spoorverloop in de haven van Zeebrugge, of een lijst met bedrijfsaansluitingen? Misschien kan ik zo nog extra resten op foto vastleggen. Vooral die foto waarvan ik niet exact meer weet waar hij getrokken is wil ik wel weten waar die aansluiting gaf op lijn 201.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#2
Rian, mooi verslagje.
Blijkbaar een mooie streek om met de fiets rond te toeren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#3
Nog enkele aanwijzingen gevonden waar ik mogelijk sporen kan vinden. Zal niet voor vandaag zijn, want straks rond vier uur is het hier exodus.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

#4
In Google "Spoorlijn 201" intikken en je krijgt dit. [;)]
Kaartje staat rechtsboven en kan je aanklikken en uitvergroten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

#5
Maar de laatste 6 foto's liggen niet naast de spoorlijn zoals op het wiki-kaartje.
Op de rode stippen heb ik een foto genomen, op de groene heb ik achteraf via internet nog sporen gevonden, of een sterk vermoeden dat daar nog iets te zien is.

En enkele plaatsen wijken sterk af van dit kaartje
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

#6
Het is soms moeilijk om te achterhalen of er ergens een spooraansluiting gelegen heeft of niet.
Op sommige plaatsen kan je het afleiden aan de architectuur van het gebouw (een gebogen muur, omheining met een dichtgegroeide poort, grote toegangdeur tot net boven de grond, een verhoogde loskade,...) of door de begroeiing te bekijken.

Vermits het een havengebied is kunnen er op die plaatsen waar je denkt dat er iets was ook sporen gelegen hebben. Hoe die precies aangesloten waren op lijn 201 is misschien een raadsel, maar een kleine draaischijf kan een mogelijkheid geweest zijn.
Ik denk dan maar even aan de Vaartkom in Leuven, daar lag ook ooit een aansluiting tot onder het viaduct. Via kleine draaischijfjes kon men goederenwagens tot aan de kade brengen.
Ondertussen is alles daar verdwenen behalve de steenslag onder het viaduct. Als je niet weet dat er ooit sporen lagen, dan merk je daar ook niets meer van.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

groen1976

#7
Ik heb vroeger nog in dit gebied gewerkt, en op al de plaatsen waar je foto's genomen hebt en sporen gezien hebt lagen er vroeger aftakkingen van lijn 201. Langs de Pathoekeweg (de straat die links parallel loopt met het kanaal Brugge-Zeebrugge) lag er een spoor dat bijna tot de brug in Dudzele liep. En ter hoogte van je groene stip rechtsboven lag er een spoor dat een schrootbedrijf bediende (ik denk dat dit bedrijf zelfs de laatste klant van lijn 201 was).
 

conducteur

#8

Volgens mij moet dit ongeveer het sporenplan zijn zoals het er uitzag. Verbeter mij indien je meer info hebt.

Helemaal links heb je de aansluiting met lijn 51, daar is nog zeer duidelijk te zien dat daar sporen gelegen hebben.

Rechts daarvan heb je de pathoekeweg. Daar ligt inderdaad een fietspad, tot aan de kolvestraat, en ik begin mij ook vaag te herinneren dat daar sporen lagen. Verder is het traject een beetje zoek. Hoe kan een trein ooit dan op dit stuk spoor, dat loodrecht op het fietspad ligt aansluiting geven? Er ligt een fietspad links tussen de bomen, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de trein daar reed.

Aan de hand van lijnen in het landschap heb ik een vermoeden dat daar aan het rondpunt een rechtse wissel lag, met tongen aan de kant van de brug over het kanaal. Om van lijn 51 op dit stuk spoor te komen moest de trein kop maken of van richting veranderen op het stuk tussen het rondpunt en de Krakeleweg. Dit laatste kan verklaren waarom er tussen het rondpunt en de Krakeleweg zoveel plaats is, daar heeft misschien een kleine rangeerbundel of een uitwijkspoor gelegen. Kan iemand het bestaan van dat uitwijkspoor of van een rangeerbundel bevestigen, op de plaats waar onderstaande foto genomen is?


Rechts daarvan, tussen het Nijverhijdsdok en het Groot Handelsdok ligt een spoorlijn tot op het einde, getuige is een rest van de  spoorlijn die de weg oversteekt, waarvan de sporen nog in het wegdek liggen (google earth-streetview). Hoogstwaarschijnlijk moet er van diezelfde rangeerbundel of datzelfde uitwijkspoor waarover ik het hierboven heb in wissel gelegen hebben die de aansluiting maakt.

Verder loopt lijn 201 over de brug over het kanaal, daar is nog spoor te vinden, en aan de weg is het spoor even zoek, maar in Sint-Jozef langs de lodewijk Coiseaukaait liggen er nog restanten van 3 parallelle sporen. Mogelijk lag hier die bundel? Dit lijkt me een iets logischere plaats? Er was ook volgens wiki een aansluiting met Genencor, het bedrijf kan vanhieruit een aansluiting hebben door de havenstraat en over de warandebrug? Verder richting Dudzele volgt het spoor de baan, met nog een aftakking tot op de kaai van het Klein Handelsdok...

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57


conducteur

#10
zeker, alle beetjes helpen. Dank u
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

groen1976

#11
De gistfabriek werd  bediend via een aansluiting over de krakelebrug. Dit stuk maakte eind 19e eeuw zelfs deel uit van de lijn Brugge-Blankenberge ! (zie wiki artikel over spoorlijn 51)

Voorts loopt het spoor langs de pathoekeweg (ten westen van het kanaal) een stuk verder door. Je moet maar eens op google earth gaan naar de pathoekeweg 215. Daar zie je ter hoogte van de opritten van de bedrijven nog resten van de sporen liggen. Op het eind van de pathoekeweg lag trouwens ook een kleine bundel.
 

groen1976

#12
Link naar een site met een aantal kaarten van Brugge. O.a. eentje van rond 1950, waarop mooi staat aangeduid waar de treinsporen liepen in het havengebied van Brugge (lijn 201 + aftakkingen).

http://vm-geoloket.cevi.be/website/erfgoed_basis4/kaartoverzicht.asp
 

conducteur

#13
Waw danku
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum