Draaivragen

Gestart door conducteur, 25 juli 2012, 23:02:10 PM

PeterC

#15
Een houtbout (tirefond) van 8mm en een gat van ruim 9mm.  Met twee spanklemmen de baan uitlijnen en de bouten vastdraaien.  Simpel en vooral heel goedkoop (en snel!).
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

#16
citaat:
Geplaatst door conducteur

@Klaas: we zijn op zoek naar een systeem om modulebanen snel en efficient op te zetten, zonder dat we daarbij de modulen elke keer moeten afstellen.
Als je op een andere vloer staat zul je toch moeten afstellen. En met die paspennen moet je dat nog nauwkeuriger doen dan met bouten.
Het voordeel van bouten is juist dat er een beetje speling op zit. Daardoor kun je ze al halfvast zetten voordat alles op de tiende millimeter gelijk staat.
Maar goed, je zult het zelf wel ervaren.

conducteur

#17
Dan beperkt dat afstellen zich tot de pootjes in/uitdraaien.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

#18
Hoewel ik geen ervaring heb met modulebouw kan ik de mening van Klaas en PeterC onderstrepen.

En Waarom:

Een ervaren machine bankwerker kan met alleen een draaibank gemakkelijk binnen een honderste mm (0,01mm) werken, ook rond de 5mm diameter.
Met een (rond) slijpbank loopt de nauwkeurigheid op tot binnen 0,001mm.

De vraag is dan inderdaad of zulk soort acties  met je modules wel echt nodig zijn, Rian [?]
Dus: los van je mooie initiatief (en het leuke draai-experiment) de volgende raad:

Je blijft toch met ongelijke vloeren zitten, dat zal toch ook gecompenseerd dienen worden?
Groet van Frank

conducteur

#19
Het gaat erover dat we de uitlijning van de modulen ten opzichte van elkaar willen vereenvoudigen. Als dat lukt met die onderdelen, dan is dat al de helft van het werk uitgespaard.

De uitlijning ten opzichte van de vloer blijven we doen met een boutje met inslagmoer in de onderkant van de treinbaan. Dat kan denk ik moelijk anders.
Ik wil het toch eens proberen met een draaibank, al was het maar om nog eens met zo'n machine te hebben gewerkt. Heb al een beetje met google gezocht waar ik die assen kan vinden, maar nog niet echt iets zinnig gevonden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#20
citaat:
Geplaatst door conducteur

...al was het maar om nog eens met zo'n machine te hebben gewerkt...


Rian, voor je GIP zal je dat wel nodig hebben [;)], maar voor dit project...
Groetjes, Peter


conducteur

#21
Even mijn kennis opfrissen kan geen kwaad...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#22
Wat je GIP betreft: houd ons op de hoogte...  ...Ik wil er ook aan beginnen [;)]
Groetjes, Peter


conducteur

#23
Zal ik zeker doen. Wie weet er waar ik die geslepen assen van 6mm kan vinden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#24
citaat:
Geplaatst door conducteur

Wie weet er waar ik die geslepen assen van 6mm kan vinden?


In een goeie modelbouwwinkel hebben ze meestal wel stalen assen tot 6mm.  Neem een micrometer mee en je zal zien dat ze meestal net onder 6mm getrokken/geslepen zijn.  Geef geen geld uit aan 6H9 zilverstaal, het is echt 'overkill' voor wat je nodig hebt [;)].
Groetjes, Peter


Frank_N

#25
Dat denk ik dus ook, Peter.
Groet van Frank

PeterC

#26
Rian, ik ben blij dat je 'denkt'.  Als ik veel van je leeftijdsgenoten bekijk/bezie/meemaak...

Toen ik jou leeftijd had (zo'n 30 jaar geleden) had ik ook zo van die 'prachtige ide?en'.  Helaas geen fora, geen internet en ben ik meermaals met mijn neus tegen de muur gelopen door die 'prachtige ide?en'.

Informatie opdoen was dan (met de fiets) naar de anderen kant van de stad naar een internationale(!) boekenwinkel in de hoop dat er een interessant tijdschrift lag.  In dat tijdschift een adres gevonden (altijd buitenland...) en in de pen kruipen (of typen - op een typmachine!).  Postzegels erop... wachten...  Antwoord en dan bestellen...  
Man, man, man een internationaal overschrijvingsformulier bij de post, invullen (soms zelf de maat van je schoenen...) en betalen...  Wachten...  Wachten...  Het materiaal komt toe... ...en voldoet niet aan je verwachtingen...

Wees blij dat je nu met enkele 'klikken' op je toetsenbord XXX-en antwoorden op je vraag (vragen) krijgt.
Ofwel volg je die raad, ofwel... met de neus tegen de muur [;)]...   ...en geld 'kwijt'...
Groetjes, Peter


conducteur

#27
Eerst was het de bedoeling om een vergelijkbaar systeem aan te schaffen in Duitsland, maar daar krijgen we geen reactie.

Dinsdag zelf die twee tekeningen gemaakt, en voorgesteld om het zelf te maken. Mij eigenlijk dus een beetje verplicht om het eens te proberen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#28
Probleem is zoals aangehaald dat het uitlijnen van 2 gaten waar een h7 pen doormoet geen sinecure is. Ik heb hier een 2 blokjes gemaakt die met 4mm pennen aan elkaar zitten (2 pennen 7 cm uit elkaar, pen 10 mm lang). Dat is niet iets dat vlot in en uit alkaar schuift. En dan hangt daar nog geen module bak van verschillende kilo's aan.

Als ik die zou maken, dan zou ik 2 gelijke stukken maken en dan in een van de stukken een zilverstalen pen zetten met Loctite. De twee stukken uitlijnen in een V-blok tijdens het harden van de Loctite. Misschien is zilverstaal "overkill" wat sterkte etc betreft, maar het is van al die geslepen materialen het gemakkelijkste te verkrijgen bij bvb Conrad. Stub staal kan je ook vinden, maar dan per 2 meter. Alle twee als h7. Een h7 as in een geruimd H7 gat schuift perfect. Maar de uitlijning...
Met vakantie voor onbepaalde duur.